Ikea Tradfri trage Homekit Scenes

Ik zit sinds een tijdje met het volgende probleem, hopelijk komt iemand het bekend voor.

Ik heb een Ikea Tradfri hub (de oude dus) met een zooi Ikea lampen eraan. Daarnaast de Homey 2019 die de lampen weer herkent via de Tradfri hub. De reden dat ik de lampen niet rechtstreeks op Homey aansluit is de volgende:

De Tradfri hub kan mijn Homekit scenes “in één keer vloeiend” uitvoeren: stel dat ik in zo’n scene meerder lampen aanstuur en bijvoorbeeld ook kleurtemperatuur en dimstand tegelijk aanpas, dan wordt dat in één keer doorgevoerd. Homey kan dat niet zo mooi, die voert alles na elkaar uit waardoor zo’n scene toepassen uit meerdere stappen bestaat, bij 6 lampen met drie acties zijn dat dus 18 losse stappen. Ziet er niet uit, dus lampen rechtsreeks aan de Ikea hub, sensoren en andere dingen via Homey en dat werkt perfect.

Tot nu dus. Het lijkt erop dat mijn Tradfri hub het ook niet meer kan. Zelfs als ik bijvoorbeeld in de Ikea Home Smart App alle lampen in één ruimte tegelijk uitzet, gaan ze ongeveer één voor één uit. Soms willen er nog wel eens twee tegelijk uitgaan, maar in ieder geval niet tegelijk. Ik erger me hier dus echt mateloos aan, het kan soms wel tot 10 seconde duren voordat alle lampen in de woonkamer en keuken allemaal zijn uitgeschakeld. Dat was eerder absoluut niet zo.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Heeft Ikea de oude hub “traag” gemaakt, omdat er een nieuwe hub is geintroduceerd en ze willen dat je die aanschaft? De hub zit overigens niet vol, ik heb er 41 lampen op aangesloten.
Ik probeer het nog te zoeken in de connectie met Homey dat daar iets niet lekker werkt, maar dit zou er los van moeten staan.

Herkent iemand dit? Of heeft er iemand een gouden tip om het weer vloeiender te laten werken?

Het is dan even terugdenken, wát zou er veranderd kunnen zijn in de tussentijd;
Is er bijv. bij jou of je buren vlakbij iets gewijzigd aan de wifi (kanalen) en nu stoort het op het Tradfri zigbee signaal?

Haha, dat zou zomaar kunnen :sweat_smile: :crazy_face:, what else is new (zou niet weten hoe je zigbee traag moet maken, naast te veel apparaten en veel storingen).
Maar dan moet je zelf een firmware update hebben uitgevoerd? Neem ff aan dat je dat allemaal niet op automatisch hebt staan.

.

Ik begrijp dat je met Homey één opdracht geeft om een scene met meerdere lampen op de Tradfri hub te starten. Dan kan Homey verder niet van invloed zijn in theorie.
Óf heb je ook zigbee apparaten aan Homey gekoppeld?