Tradfri lampen koppelen via ikea schakelaar en Homey

Je kunt lampen die in een groep zitten óók nog een keer los toevoegen. Ik heb b.v. een groep lampen voor een kamer, en één lamp daarvan gebruik ik als “afwezigheidslamp”, voor als we niet thuis zijn. Normaal gesproken stuur ik de groep aan, maar die ene lamp kan ik ook apart aansturen. Werkt prima.

1 Like

Iemand toevallig ook het probleem dat pairen van de witte E27 lamp niet werkt ?
Reset van de lamp werkt ook niet?

Heeft iemand voor mij de oplossing?

Is het aantal devices beperkt dat je aan een lamp kan koppelen ? (zonder Bridge dus)
Ik heb een GU 10 die door 2 Tradfri sensors wordt aangestuurd. Dat werkt, maar als ik de lamp ook bij Homey wil aanmelden lukt dat niet meer.
Een andere lamp (zonder koppelingen) aanmelden op Homey lukt wel.
(Homey 1.5 nog)

Ik heb nu 8 RGB lampen , 6 spots en 4 losse stekkers van Tradfri aan homey hangen maar geen probleem.
Alleen nu met het inleren van een witte lamp.

Het blijkt , sinds die dingen er zijn, dat de witte E27 van 1000lm het lastigste is om te pairen/resetten.
Er zijn mensen die het na eindeloos proberen uiteindelijk toch gelukt is om hem eerst te resetten (al dan niet met een remote) en hem daarna toe konden voegen. Er zijn ook mensen die hem via een IKEA hub een fw upgrade hebben gegeven en die hem daarna gewoon toe konden voegen. Homey kan dit niet!
Er zijn ook een hoop mensen geweest die hem terug hebben gebracht en een nieuwe kochten die het wel gelijk deed.

De E27 1000lm is juist met Homey wel direct te koppelen via de bridge en Homey. Ik heb deze ook geprobeerd te koppelen via Google Home. Dit lukte mij juist niet.
Hierbij heb ik een aantal flows gemaakt in Homey.

  1. Keukenlamp aan
  2. Keukenlamp uit
  3. Keukenlamp dimmen
  4. Keukenlamp feller

Daarna heb ik deze gekoppeld aan een schakelaar AYCT-202 RF
Vervolgens heb ik deze schakelaar ook gekoppels aan de ICS2000 waardoor ik deze waarden ook in Google Home kan gebruiken. Op deze manier hoef ik niet de commando’s via GH te roepen "vraag aan Homey doe de keukenlamp aan. ", maar direct aan google “doe de keukenlamp aan”. Ook andere flows werken nu probleemloos.

Kortom het koppelen van de E27 1000 lm tradfri gaat probleemloos met Homey.

Koppelen met de bridge en koppelen direct op Homey zijn wel 2 verschillende dingen denk ik?

Hier ook hetzelfde probleem 3 witte lampen krijg ik niet gekoppeld. Via de ikea gateway geen probleem maar direct op homey is niet helaas niet gelukt. Ik heb het maar opgegeven…

1 Like

Het blijkt , sinds die dingen er zijn, dat de witte E27 van 1000lm het lastigste is om te pairen/resetten.

Het restten gaat inderdaad moeilijk. Ik ben er ook eindeloos mee bezig geweest en naar veel zoeken op het internet heb ik een oplossing gevonden.

Het blijkt dus dat er een firmware bug in de lamp zit waardoor het restten (6x aan/uit) niet lukt. De reset is echter nodig om te pairen.

Het volgende werkte bij mij.
Je zet eerst de Homey in pairing mode
Dan moet je de lamp heel kort aan zetten en wat langer uit. Maar echt heel kort (alleen een flits zeg maar). Dit doe je 6x en de lamp zal resetten. Je ziet dan een kleine “flikker”. Goed kijken want dit is heel snel en kort.
Daarna lukte het meteen om hem met Homey te pairen.

6 Likes

Volgens mij kan je ze ook met een Philips Hue dimmer remote resetten. Ik had ook een Tradfri 1000lm al meer dan een jaar in de kast omdat ik m niet gekoppeld kreeg. Laatst een hue setje gekocht, en die lampen kan je met de remote resetten. Toen ook maar eens geprobeerd de ikea tradfri daarmee te resetten, en het werkte zowaar. Sindsdien ook meerdere tradfri lampen aangeschaft en werkt prima direct gekoppeld aan homey.

Procedure is als volgt:
-dimmer switch dicht bij je lamp houden
-aan en uit ingedrukt houden tot de lamp knippert

Wat een drama die ikealampen, ik heb jou truc geprobeerd en werkt ie zelfs niet meer op zijn eigen afstandsbediening. En dan philips hue lampen duur vinden maar die werken zonder problemen. Ik dacht goedkoper klaar te zijn, maar voelt echt als een miskoop

Bij mij werkt het nu perfect.

Had alleen de problemen met de E27 1000lm lamp. De GU 10 lampen kon ik zonder problemen koppelen.

Heb nu 6 x E27 lampen en 7 x GU10 lampen in mijn systeem.

Als je de lamp reset werkt ie ook niet met met je ikea remote totdat je m daar aan koppelt. Dus dat is ergens wel logisch? Ik was ook vrij sceptisch maar heb er nu toch 6 in gebruik. Naast nog een 6 tal hue lampen overigens. Allemaal even stabiel met Homey. Philips hue heb ik overigens nooit issues mee gehad die ik in t begin met ikea wel had. En de witte dimbare hue lampen zijn nog wel redelijk betaalbaar vind ik

Ik heb geen enkel probleem met IKEA lampen, alleen koppel ik ze niet direct aan Homey maar gebruik ik de IKEA Tradfri gateway (en de bijbehorende app).

Ik heb alles wel aan Homey zitten. Geen enkele bridge voor wat dan ook

Het is schijnbaar een beetje hit-or-miss als je ze direct met Homey wilt koppelen. Voor sommige mensen werkt het, voor anderen niet. En ik heb wel eens gehoord dat als je meerdere direct gekoppelde lampen wilt aan- of uitzetten, dat gebeurt met een kleine pauze tussen elke lamp (en dus niet in één keer alleen aan/uit).

Klopt. Nu je het zegt heb ik ook even gekeken en de lampen gaan inderdaad ziet sync aan en uit. Was mij nog niet echt opgevallen. Blijkbaar stoor ik mij daar niet aan :wink:

Ik heb wel heel af en toe dat 1 lampje in de tuin niet aan of uit gaat. Het valt mij op dat er niet echt een mooi mash netwerk is.
De meeste lampen worden direct door de homey aangestuurd.
Vind het wel een beetje vreemd.

(Voor de duidelijkheid, lamp 7 en 8 zijn op dit moment niet aangesloten dus vandaar geen verbinding)

Ik kan bevestigen dat dit de juiste methode is om de E27 1000lm te koppelen. Hier ook mee problemen mee gehad en online deze methode gevonden.
Maar zoals @Tasz al zegt, moet je echt wel vanaf je het licht ziet opkomen de lamp onmiddelijk terug uitschakelen, of het werkt niet. Gelukt na een paar keer proberen.

1 Like

Ik heb sinds 2 dagen de Ikea Beta app geïnstalleerd. Waar ik in eerst nog last had dat enkele gu10 lampjes niet reageerde lijkt dit nu een stuk stabieler. Tot nu toe nog geen één keer mis gegaan in de communicatie

Wat een verschikkelijke drama lamp Ikea Tradfri e27 led1623g12
Na 2 uur rotzooien lezen resetten proberen en proberen lukt het me echt niet.
Weggooien en nooit meer naar kijken. Wat onrzettend frestrerend zeg