Tradfi lampen reageren niet; werkt weer na herstarten Homey Bridge

Hallo,

Sinds minimaal week reageren regelmatige een aantal van mijn Tadfri lampen niet in combinatie met een Homey Bridge. Steeds verschillende combinaties. Na het herstarten van de Homey Bridge werkt het weer even. Maar binnen een dag komt het probleem weer terug en moet er weer een herstart van de bridge uitgevoerd worden.

Mijn vraag dus waar dit aan zou kunnen liggen, is er iets dat ik verder nog moet controleren maar vooral is er een oplossing voor.

Ter info: de Tradfi lampen zijn direct op de Homey Bridge aangesloten.

Is dat bij tegelijk aansturen, of ook bij het aansturen van 1 enkele lamp?
Alle Homeys hebben wat moeite met het aansturen van meer dan 3, 4 of 5 lampen tegelijk namelijk (afhankelijk van plaatselijke omstandigheden).

Heb je zigbee opgezet volgens de richtlijnen?
Heb je je wifi en zigbee kanalen goed afgesteld?

Ik heb het zelfde probleem, onlangs de Philips lampen vervangen omdat ik regelmatig daar storingen mee had. En nu dat gezeur ineens met de Ikea lampen.
En inderdaad opnieuw opstarten lost het probleem op, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn
Ik heb de lampen ook zonder ikea bridge aangesloten

Same here! Sinds een week ofzo zijn de lampen dagelijks niet meer te besturen via Homey. De lampen handmatig even een keer uit en aanzetten helpt. daarna zijn ze weer te besturen maar ongeveer een dag later werken ze niet meer… Lijkt iets veranderd te zijn maar zie niet in wat?

Ik heb overigens een Homey Pro… Lijkt dus niet alleen beperkt tot de Homey Bridge.

Het is eigenlijk wel altijd wanneer ik meerdere lichten tegelijk aanstuur via een flow. Tot aan 12-13 lampen in 1 flow. Maar het vreemde is dus dat het wel eerst een tijdje goed gewerkt heeft.

Volgens mij heb ik het volgens de richtlijnen opgezet. Eerst de mesh router(s) en daarna de end-stations.

@Peter_Kawa : Qua kanalen; Er lijkt mogelijk wat overlap te zijn. Wifi zit op Channel 11; Zigbee op 16; Hoe is dit aan te passen? Moet ik dan weer opnieuw beginnen met het opzetten van mijn Zigbee netwerk?

@foxmen : Jammer te horen dat dit soort problemen ook bij de Pro voorkomen.

Ja da’s eigenlijk jammer, dan waren vermoedelijk alle omstandigheden ideaal. Maar wat we dan moeten doen om die omstandigheden weer exact “terug te zetten”, daar zijn geen knopjes of instellingen voor.

Het is gewoon niet een heel betrouwbare manier van veel apparaten aansturen.
Dat hebben apps als < group > en Device Capabilities bijv. opgelost, door niet alle apparaten in een groep tegelijk aan te sturen, tussen ieder afzonderlijk commando een heel kleine vertraging toe te passen.

Een ‘apploos’ alternatief is, in advanced flow, het toepassen van daisy-chaining;
Je stuurt dan alleen lamp A aan, welke lamp B aanstuurt, welke lamp C aanstuurt etc

_

Prima keuze.

Maar als je nabije buren hebt, kunnen die signalen ook je zigbee signaal negatief beïnvloeden…
Meten is weten, er zij diverse telefoon apps welke alle wifi signalen met gebruikte kanalen kunnen laten zien.

_

Het eenvoudigste is om je wifi kanaal aan te passen.

Als je zigbee een reset geeft, zoekt Homey zelf een geschikt zigbee kanaal.
Maar reset = weer vanaf nul beginnen: alles pairen en de flows repareren.

Je kunt idd ook zelf het zigbee kanaal aanpassen, maar er is geen enkele garantie of en welke apparaten ‘meegaan’ met de kanaalwisseling.
Die zou je dan moeten re-pairen, of in het ergste geval als nieuw apparaat pairen.