Tips voor volledig nieuw systeem?

Beste,

Ik heb een huis gekocht welke we volledig aan het strippen zijn en o.a. alle Electra er tot de meterkast uit getrokken zal worden. Hierdoor heb ik de kans om alles in een keer goed te doen, echter ontbreekt mij de kennis om te weten wat “goed” is.

Ik wil alles gaan opbouwen met een systeem welke compatible is met de Homey alleen wil ik niet graag het wiel opnieuw uitvinden en stomme fouten maken in mijn keuzes. Vandaar wil ik vragen naar tips van gebruikers die hetzelfde pad zijn bewandelt. Zijn er wellicht ergens blogs te vinden van huizen die volledig werken op de Homey of zijn er andere informatie wegen waar ik eens kan gaan lezen, of eventueel een goede winkel waar ik terecht kan. (ik ben bekent met de blogs van de homey website)

Momenteel gaat de eerste gedachten uit naar de volgende producten.

  • Yeelight RGB lampen (hier is de interesse ooit mee begonnen)
  • Xiaomi Smart downlight
  • Xiaomi aqara wandschakelaars
  • Dim schakelaars (nog niet bekent welke)

Daarnaast zal ik dit nog uitbreiden met bewegingsdetectoren etc. alleen dit heb ik nog niet 100% in beeld.

Ik hoor het graag, alle tips zijn welkom.

Groetjes,
Marco

Denk dat het mooie hier is dat niemand je écht een antwoord kan geven. Er zijn zoveel mogelijkheden die er zijn.

Als het aan mij zou liggen zou ik zorgen dat je overal “diepe” lasdozen hebt zodat je de ruimte hebt om er een smart schakelaar in in te bouwen. Probeer ook geen ophoping van stroomdraden te creeren, of zorg er voor dat er een extra lasdoos beschikbaar is.

Ik zou voor alle schakelaars de Fibaro Dimmer2 of de Qubino Mini aanschaffen. Ook voor de plekken waar het misschien niet nodig is, zoals een lamp die altijd 100% aan of uit staat. Met name voor het opbouwen van een z-wave mesh is het belangrijk dat de modules er zijn.

Persoonlijk ga ik niet meer voor IKEA of HUE spots / lampen. Met name in grotere groepen, maar ook in enkele vorm vind ik het gewoon niet fijn werken. Deze lampen hebben permanent stroom nodig en daarmee maak je eigenlijk je bestaande schakelaar overbodig. Je kunt natuurlijk hier wel een andere schakelaar knutselen (als je hem netjes wilt wegwerken, opgaand in bestaande materiaal), maar daar moet je wel zin in hebben. Met groepen heb ik altijd wel een storing, soms gaat er 1 niet aan of staat er weer 1 of 2 minder of meer gedimd dan andere, heel vervelend. Wat je er ook mee doet, laat je ze via de HEU bridge, IKEA GW of via Homey zelf lopen, er is de hele tijd wel wat (puur mijn ervaring).

Qua bewegingssensoren heb ik gestandardiseerd op de HUE i.c.m. een bridge. Er kleven hier wel een aantal nadelen aan maar voor mij werkt dit prima. Een nadeel is dat de readout niet altijd snel genoeg is, daarmee kan het voorkomen dat je iets langer dan je wilt in het donker staat. Hier zijn oplossingen voor maar dan moet je weer afstappen van de bridge. Ook bereik met alleen bewegingssensoren is niet altijd ideaal, omdat het een battery device is, is het geen router. Aangezien er geen andere routers zijn, moeten alle sensoren direct verbonden zijn aan de bridge, dat kan tot uitdagingen leiden bij grote huizen. Ik moet zeggen dat ik hier geen last van heb en een redelijk formaat woning heb.

Succes!

Ik zou zeker voor een bedraad domotica systeem kiezen (KNX bijvoorbeeld) gezien dit vaak toch veel betrouwbaarder blijkt dan radio gestuurde apparaten. Bovendien is een bedraad systeem ook niet te “jammen” hetgeen een groot pluspunt is bij beveiliging. Een bedraad systeem is wel veel duurder maar je kan beginnen met alleen de kabels. Wil je toch gaan voor radio (Z-wave is denk ik wel zo’n beetje het beste) zorg dan in ieder geval voor zowel NUL als FASE in elke doos. En kies, zoals eerder geadviseerd, voor zo groot en diep mogelijke dozen.

Lastig om hier een goed antwoord op te geven, mede omdat het heel persoonlijk is en zeker ook een bepaald budget bij komt kijken.

In tegen stelling tot sommige ben ik gek van Xiaomi en Hue.
Bij mij thuis is armatuur voorzien van Hue. Van buiten tot zolder. Dit i.c.m. met Hue sensoren, en later de Xiaomi sensoren.
Kost een lieve duit, echter vindt ik Hue enorm stabiel, en de kleuren zijn vele malen mooier als Ikea, Yeelight of TLC (action) Echter nogmaals, het is een keuze en budget.

Daarnaast zou ik zeker kiezen voor diepe contactdozen, zeker voor de toekomst.
Bepaal goed je verlichtingsplan, en wat je in de toekomst wilt. Er is niks irritanter dan later zaken als nog te moeten gaan aanpassen.

Marco,

Zelf heb ik alles met fibaro dimmer 2 modules gedaan en gan dan inderdaad voor die diepe dozen, heb aardig wat moeten uithakken om meer diepte te krijgen. Hou er ook rekening mee dat homey bij veel z-wave devices (ik zit er nu op 53) wat traag wordt in schakelen, (ookal heeft het geholpen om alles unsecure te includen.)

Mijn uitgangspunt is: Als het internet, of Homey uit valt wil je (vrouw) nog steeds alles met de hand kunnen doen en niet volledig afhankelijk zijn van Homey. Dus knoppen aan de muur die de dimmers rechtstreeks aan of uit zetten en dimmen.

Succes!

Denk dat de belangrijkste dingen al gezegd zijn, namelijk diepe inbouwdozen en fase en nul in elke inbouwdoos.

Zelf ben ik begonnen met Hue lampen, en toevallig vorige week ook nog 1 lamp bijgekocht. Toen homey in huis kwam heb ik als eerste module qubino gekozen. Deze doen hun werk, nooit klachten mee gehad, maar ga tegenwoordig toch liever voor fibaro.
Inmiddels meerdere fibaro modules, waarvan de laatste 2 fibaro walli zijn.
Deze zijn duurder dan de gewone, maar het voordeel is dat je hier geen aparte puls schakelaar hoeft bij te kopen, want gewoon schakelmateriaal werkt niet met modules. Een pluspunt van de walli knop vind ik dat deze verlicht kan worden. Makkelijk als nachtlampje, en de schakelaar is makkelijk te vinden in het donker voor in het geval dat de verlichting niet is geautomatiseerd, of voor als homey uitvalt.
Ook is deze zwave plus wat helpt bijdragen aan een sterker mesh netwerk. Ook zijn deze makkelijker in te bouwen omdat het schakelaar en module in 1 is. Via tweakers.nl kan je kijken waar deze worden aangeboden, en geven ze ook de prijzen die verschillende aanbieders hanteren. Zelf heb ik ze bij de goedkoopste in het lijstje gekocht. Verzending duurde wel iets langer, maar voor 15 euro minder per walli vond ik dit geen probleem.

Alleen een module zal ik ook niet aanraden, want als er dan een flow of sensor niet werkt, kan je alleen met je telefoon (homey app) de lamp nog bedienen.
Als je homey het niet doet, is de lamp ook niet meer te bedienen.

Schakelaar uit China (aliexpress oid) heb ik altijd een beetje mijn twijfels over, omdat de veiligheidseisen in China iets lager liggen dan in Europa. Voor Batterij gevoede apparaten maakt dat niet zo heel veel uit, maar dingen over constante stroom kan wel eens voor ongelukken zorgen. Dan maar liever iets meer uitgeven is mijn idee.

Sensoren kan je ook voor kiezen om deze bedraad aan te sluiten. Hier zal je dan ook tijdens de verbouwing draden voor moeten trekken, maar volgens mij kan dat dan met ethernet bedrading gevoed worden.

Zou ook zeker rekening houden met de mogelijkheid om bedieningsschermen te kunnen plaatsen. Met een USB 5V aansluiting kom je dan al een heel eind maar misschien dat UTP (PoE) ook een optie is.

Als je een switch bij het lichtpunt wil plaatsen moet je vaak een fasedraad bijtrekken. Het zou dus handig zijn om ervoor te zorgen dat hier lasklemmen worden gebruikt met extra ruimte om makkelijk een draad bij te steken indien gewenst. Dan heb je later die mogelijkheid en hoef je niet zelf te gaan klooien met het loshalen van lasklemmen. Ruime/diepe plafonddozen zijn ook erg fijn wat dat betreft.

Ethernet naar elke kamer kan handig zijn

Wat verlichting betreft is het meestal beter om slimme schakelaars ipv slimme lampen te gebruiken, behalve waar je kleur/temperatuur wil kunnen instellen. (Kijk ook even naar de Philips Warm Glow lampen, want als dat geschikt is voor wat je wil hoef je zelfs daar geen slimme lamp voor te gebruiken.) En áls je slimme lampen gebruikt is Hue altijd de beste, meest betrouwbare keuze.

Bedankt voor alle tips, ik ga me eens dieper in de Fibaro Walli verdiepen deze zijn helaas wel een stuk duurder dan de Xiaomi optie, maar de logica dat de lampen nog werken bij internet sotringen etc klinkt wel slim (was ook het advies van onze Elektricien kennis). Dit vervolgens uitbreiden met extra wifi lampen / armaturen welke tegelijk schakelen op de Walli.

Als nog iemand een interessante blog weet van iemand die het ook volledig vanaf 0 opnieuw heeft opgebouwd dan hoor ik dit erg graag.

(ik houd dit topic nog steeds dagelijks bij voor alle tips)