Nieuwbouwhuis

Goedeavond ,

Mijn naam is Eric ,

En in 2026 beginnen ze aan ons nieuwbouwhuis , en die is als goed is begin 2027 klaar.

Nu wil ik dit huis volledig voorzien van Domotica .

Momenteel heb ik mijn huis nu klik aan klik uit.

Maar dat werkt niet altijd geweldig.

Nu kwam ik uit op Homey pro.

Als basis.

Nu is mijn vraag ?

Wij moeten binnenkort naar de aannemer voor eventueel aanpassingen van het huis.

Het liefst wil ik de bestaande schakelaars laten zitten.

Dus graag modules gaan plaatsen achter de bestaande schakelaars.

Eventueel wil ik elke ruimte gaan monitoren qua temperatuur e.d.

Eventueel de gordijnen electrisch te maken.

En natuurlijk de verlichting binnen en buiten.

Kan ik eventueel ook een module tussen mijn warmtepomp plaatsen cq vloerverwarming.

Het liefst ook een tablet aan de muur hangen.

Om ruimtes in de gaten te houden cq te bedienen.

Is het ook mogelijk om op die tablet een ruimte te tonen ,

Waar ik bepaalde acties kan uitvoeren op zogenaamde fastkeys .

Ik kan natuurlijk niet alles ineens aanschaffen en installeren.

Gezien de kosten van een nieuwbouwhuis.

En natuurlijk een vrouw die het nut er niet van in ziet.

Maar mijn vraag is of men hier tips kan geven welke producten ik eventueel kan combineren.

Maar het belangrijkste is dat ik eventueel wel voorbereidend werk kan doen.

Denk aan loze leidingen dus al voorbereidingen gezien het nieuwbouw wordt.

En door de jaren heen het huis en tuin e.d. helemaal vol kan bouwen met domotica.

Alle tips en suggesties zijn welkom.

Tuurlijk kan er veel op internet gevonden worden.

Maar tips en trucs van gebruikers van dit systeem heb ik veel meer aan ,

Als wat er te lezen valt bij verschillende leveranciers.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groetjes

Eric

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik wil je voor één ding waarschuwen: verwacht niet dat het altijd foutloos werkt!

Dan zul je van een koude kermis thuiskomen.

Het gaat heel veel goed maar er blijven altijd foutjes in de werking van flows die door wat voor een reden dan ook soms voor komen.

Verder wens ik je alvast veel plezier in je nieuwe woning.

Extra loze leidingen zou ik altijd doen in nieuwbouw, al is het voor netwerkkabels. Minstens 2 per kamer. Zorg voor ruimte voor een mooi patchpaneel.in een centrale kast.

Verder ruim inbouwdozen en Bruine én Blauwe draden naar elke inbouwdoos. Dan kan elk module constante stroom krijgen…

2 Likes

Zoals @JohanP al zegt, loze leidingen, indien mogelijk 19mm buis. Heb je iets meer ruimte om kabels in te trekken.

Niet domotica gerelateerd maar mocht je eventueel een home cinema set gaan gebruiken met een 5.1 systeem en de achterspeakers staan ook tegen een muur. Loze leidingen vanaf de plaats van de versterker naar de andere kant van de kamer scheelt veel kabels wegwerken tussen de plinten en de muur of door de kruipruimte.

En inbouwdozen zijn er ook van 50mm diep. Kan je makkelijker een apparaat in kwijt.

1 Like

Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Ik werk in de beveiliging dus ik installeer alarm/camera/intercom etc.

In alle kamers komen al een aantal netwerk aansluitingen.

Het huis komt vol met beveiliging ( ATS ) en zeker een uitgebreid cctv systeem in en rond het huis.

Alsmede paslezers rond het huis.

En idd mijn huis is nu voorzien van een Dolby Atmos systeem .

Omdat ik graag film kijk met goed geluid.

In het nieuwe huis komt er op de 2e etage een technische ruimte .

Je weet de nieuwe Beng norm ……zonnepanelen warmtepomp etc.

Voor mij is het nu de kunst om alles zichtbaar te maken en te bedienen op een scherm op de begane grond.

Aangezien ik een technische ruimte krijg op de 2e etage .

Wil ik daar alles naar toe brengen.

Gezien een meterkast te klein is voor ons als techneuten.

Dus alle netwerk kabels moeten op de 2e uitkomen.

Zodat daar al mijn apparatuur kan plaatsen.

En ik daar alles kan regelen en programmeren .

Mijn voorkeur gaat uit naar Gira schakelmateriaal ,

Dus ik wil bestaande schakelaars blijven gebruiken.

Maar die moeten wel opgenomen worden in het domotica plan

Vandaar dat alle tips en opmerkingen welkom zijn.

Want ik heb jaren genoegen genomen met het systeem wat ik nu heb.

Maar nu wij een nieuwbouw huis gaan bouwen.

Wil ik het dit keer goed gaan doen.

Ik ben al lange tijd op zoek naar een juist systeem.

En tuurlijk overal hangt een prijskaartje aan.

En je weet een nieuwbouwhuis is al niet goedkoop en ik heb een vrouw die de meerwaarde hier niet van inziet.

Maar ja ieder zijn hobby .

Vandaar dat ik het huis alvast Wil gaan voorzien met loze leidingen e.d.

En in de toekomst het systeem steeds verder uit gaan breiden .

Vandaar dat ik graag van mede techneuten alle tips en trucs Wil horen ,

Wat ik kan gaan gebruiken voor modules die ik eventueel achter mijn schakelaar kan plaatsen.

Of welk merk of module ik in een ruimte kan gebruiken om bv de temperatuur kan uitlezen..

Wat ik tot nu toe begrepen heb van dit systeem is dat het om kan gaan met verschillende protocollen .

Gezien op dit forum een bak met ervaring aanwezig is.

Hoor ik het graag waar jullie als techneuten al goede en slechte ervaringen mee hebben.

Dus ja ik kan veel van internet afhalen.

Maar ervaringen is waar het om draaid.

Sommige weten al heel veel van dit systeem.

Maar met z’n allen weten we nog veel meer.

En ik heb de afgelopen jaren mij blind gestaart op 1 merk.

En uiteindelijk voldoet het niet aan mijn verwachtingen .

Dus hopelijk komen er tips waar ik nog niet aan gedacht had.

En kijk ik naar links en rechts i.p.v. met een soort oogkleppen op .

Wat ik eigenlijk afgelopen jaren heb gedaan.

Klik eens op “related“ onderaan deze pagina, staan al heel veel gerelateerde topics.

Ook sinds 2023 nieuwbouw huis, in basis vanaf 2021 destijds dezelfde Domotica gedachte. Vele loze leidingen 3/4 laten leggen vanuit de ‘ bekabelings gedachte’ en bedienbaarheid middels vele extra schakelaars en lichtpunten en dimmers voor derden. Maar in de praktijk blijkt dat de ‘ bekabelings gedachte ‘ in mijn geval toch niet de juiste keuze was. Screens behoeven geen 220 voeding meer maar hebben zonnecellen. Voor verlichting heb ik gekozen voor alles Philips Hue, in elke deurpost een Philips bewegings-licht en temperatuur sensor. Deze regelen dus alle verlichting en er hoeft geen schakelaar meer aangeraakt te worden in het hele huis niet. Ruimte temperaturen en lichtsterktes aangevuld met draadloze bediening met IPad - iPhone. Enkel de loze leidingen vanuit de MK voor 220v naar voor en achtertuin voor de Hue verlichting waren nuttig. Wifi is geheel draadloos vanuit MK, besturingen naar Somfy screens en luxaflex draadloos vanuit MK, Dyson ventilatoren, Miele, speakers in elke kamer alles Google draadloos en onderlinge communicatie met commando en met algoritme met Homey pro te bedienen.

Dus niet teveel onnodige loze leidingen en lichtschakelaars zonde van het geld.

Wel voldoende WCD 220 op de juiste plekken voor alle interne apparaten die je wil gaan monteren, want anders liggen er (te) veel verlengsnoeren.

1 Like

Hmmmm… dat is meer een wat naieve voorkeur (en blind vertrouwen in de technologie), dan advies. In mijn beleving dan hè.

Als je nu bij jou thuis eens Homey of het netwerk eruit gooit (lees: kapot gaat), en de zon ook nog eens weinig schijnt, en Google weer eens kramp heeft, blijft alles dan gewoon werken?
Want al die ‘slimme’ apparaten gaan een keer kapot / krijgen wazige storingen, en altijd precies op een slecht moment.

Bedraad is basis, draadloos is last resort.

Zéker met huisgenoten / partners die “tegen” zijn, vind ik dat je de basis zaken altijd rechtstreeks met schakelaars/dimmers moet kunnen bedienen.

Je kunt m.i. geen loze leidingen genoeg hebben, ook met het oog op de toekomst.

2 Likes

De hardware schakelaars en Hue afstandsbedieningen bij bv verlichting zijn nog steeds ( bij gebreken of persoons wensen) als Life line aanwezig. Maw normaal verlichting gebruik nog steeds mogelijk.

Somfy motoren screens e.d. bv zijn niet meer hardware matig te bedienen of je moet afstandsbediening opgeven daarvoor.

De techniek gaat naar draadloos, zonder de afstandsbediening kun je een TV of audio installatie ook niet meer bedienen.

Daarnaast is in principe nog elk systeem autonoom bij uitval onderlinge communicatie, zoals warmtepomp, warmwater opwekking, ventilatie, verlichting, keuken equipement, etc.

1 Like

Écht zonde van het geld is houtje-touwtje oplossingen als je géén loze leidingen hebt. Die dingen kun je ook gebruiken voor een extra groep of wat dan ook.

Dat alle kantoren tig walloutlets hebben en niet 100% op wifi leunen heeft een reden.

En in nieuwbouwwijken in een nieuwbouw woning hebben wifi signalen op een gegeven moment een uitdaging…

1 Like

Ik heb in 2019 huis gebouwd met aardwarmtepomp en zootje zonnepanelen. Pas veel later Homey Pro.

Wat ik anders zou doen. In alle ruimtes heb ik al 2 Cat6a kabels liggen. Zou nu voor cat7 of cat8 gaan. Laat de kabels wel door electriciën trekken. Goede keus geweest. In woonkamer zelfs aan beide zijden plus electra, aangezien de vrouw weleens andere opstelling wil. Op alle 3 verdiepingen werkt bedraad perfect. Zou nu ook mee naar schuur leggen met minimaal 3 electrakabels erheen ivm zwembad of batterijopslag etc. Stroom voor camera voordeur en bel. Stroom bij elke WC, wil je toch voor japans variant gaan en eventueel verwarming erbij, scoor je punten bij vrouw. Zou ook ethernet en stroom in elk plafond leggen voor wifi gevallen en/of rookmelders

Vrouwen zeggen idd voorhand niet nodig. Maarnu gordijnen automatisch en lampen automatisch aangaan en ook op afstandsbediening kan, kunnen ze niet meer zonder. Ik heb gewoon patch paneel in meterkast + Hue ding ivm TV ambilight optie en Homebase voor Eufy camera’s. Zonder stroom, zodat ik ze overal met zonnepaneel erbij kan hangen. Maar had liever stroomvariant genomen. Zorg voor juiste stroomgroepen, router en wifi apart en schuur ook.

Denkend aan prijs kun je zelf bepalen wat je wilt je wilt qua smart apparaten. Zelf voor Wifi, Zigbee, Hz gekozen. Omdat je alles zelf kan programmeren flows, kun je echt goede combi maken. Heb bv. kaku afstandsbedienieng genomen met 16 kanalen of alles wat ik wil te kunnen bedienen, met name voor vrouw. Maar gebruik het regelmatig voor snelheid. Voicecontrol mee gestopt, leuke gadget, maar te traag en start teveel verkeede acties mee op via Google.

Het leuke is dat je niet gelijk alles automatiseert maar gaande weg. Licht, Gordijnen, Film modes, Beveiliging, Regenwater niveau, Zonnestroom opslag, Deur sensoren voor Wc’s/ Gangkasten voor automatisch aan en uit. Bewegingssensoren, Halsensoren, Presence sensoren etc.

Mocht je eventueel een losstaande schuur, garage of berging bij het huis hebben, een mantelbuis vanaf de eventuele kruipruimte vanaf het huis daar naartoe is ook erg makkelijk.

Want alles is klaar, tuin is klaar, alles strak.

Ow, kan er misschien nog x geplaatst worden in de schuur? Tja, geen kabels.

Via de kruipruimte een kabeltje door de buis en je bent in de schuur.

Hier thuis ligt een buis van 125mm.

Wij hebben in de keuken ook spotjes onder de kastjes die aan de muur hangen. Elke lamp heeft een eigen mantelbuis van 16mm die vanaf de plint beneden naar de lamp loopt.

Mochten er lampen vervangen worden met eigen snoeren, lamp eraf, snoer eruit, nieuw snoer erin en klaar.