Tado X radiatorknoppen

Hoi,

Ik heb van Tado X de Slimme Radiatorknopppen. Na wat geknutsel, werkt het goed en kan ik kamers individueel verwarmen. Hiervoor gebruik ik de Tado X app, met een schema: houdt de kamers altijd op 15 graden. Zodra de knop meet dat het bijv. 16 graden is, wordt de radiator niet warm. So far so good.

Nu heb ik een aantal deursensoren van IKEA aangesloten en daar heb ik een simpele Flow bij gemaakt:
ALS deursensor registreert dat de deur open staat EN de radiator is aan het verwarmen, DAN geef melding dat ik even de deur dicht moet doen.
Dat werkt niet.

Het probleem zit hem in de “EN de radiator is aan het verwarmen”. In Flows kan je met de radiatorknoppen bij de optie “EN” alleen kiezen voor de status van de thermostaat: of UIT of VERHITTEN. Verhitten is eigenlijk de status van AAN, volgens mij. Ook al is de radiatorknop niet de radiator aan het opwarmen (want kamer is 16 graden) dan nog heeft de thermostaat de status verhitten, in Homey. Wat gek is, want hij is niet aan verhitten. Hij staat gewoon ‘aan’. Ik kan ook zien in de apparatenlijst van Tado, dat de knop niet verwarmt, maar dat de status wel VERHITTEN is.

Zijn er meer mensen met dit issue: hoe kan ik de radiatorknoppen zo gebruiken in flows, dat ik kan zien of de radiator aan het verwarmen is of niet?

Alvast bedankt!

Het lijkt mij dat de trigger ‘de deur staat open’ niet bestaat, want een trigger is altijd een kortstondige gebeurtenis.

Ik denk dat je het moet omdraaien:
ALS de radiator gaat verwarmen EN de deur staat open DAN geef seintje.

Dank voor je vlotte reactie Wim, maar dat is het issue niet. De trigger is ALS “de deursensor zijn contact verliest…”. Daarnaast, als ik het zou omdraaien, bestaat het issue met de Tado radiatorknop status nog steeds. De “status van de thermostaat = VERHITTEN” is ook de status als de radiator niet aan het opwarmen is.

Het zit hem echt in het Tado issue zoals hierboven beschreven.

Bedenk wel dat dit alleen triggert op het moment dat de deur open gedaan wordt.

Het lijkt mij vrij zinloos om een seintje te krijgen op het moment dat je deur in je handen hebt.

Ja, daar heb ik een vertraging voor ingebouwd. Als er binnen 10 minuten weer het sein komt “deur is dicht” dan annuleert hij de melding en gebeurd er dus niets. Top je zo mee denkt haha!

Het gaat me echt puur om de Tado X radiatorknop instellingen en gebruik in flows!

Vaak bouwen app-developers meerdere conditie kaarten, ook als deze met logic-kaarten af te vangen zijn.
Probeer eens een logic-kaart waarbij je een tag kunt gebruiken.

En vul dan in het zoekveld je device in

Wellicht staan daar bruikbare tags in.

De radiator is alleen aan het verwarmen als de ketel aanstaat en de radiatorkraan open, dus als de ingestelde temperatuur hoger is dan de actuele temperatuur. Misschien kun je daarop testen?

Heb ik naar gekeken, over het weekend nog wat proberen te vogelen. Maar de Tado X slimme radiatorknoppen, kennen alleen de variabelen 1) ingestelde temperatuur, 2) daadwerkelijk temperatuur, 3) luchtvochtigheid en 4) thermostaatmodus. Ik zou dus denken dat ik die thermostaatmodus kan gebruiken, immers als die aan staat dan is hij aan het verwarmen. Echter dat is dus het precieze probleem: thermostaatmodus ‘Verhitten’ is dus eigenlijk hetzelfde als ‘Aan’. Als de radiator koud is, hij in de applicatie van Tado X ook aangeeft niet aan het verwarmen te zijn en in Homey hij aangeeft niet aan het verwarmen te zijn, staat de thermostaat namelijk nog steeds op ‘Verhitten’….

Kortom, de Slimme Radiatorknop mist in Homey een variabele voor of er daadwerkelijk warmte geleverd wordt naar de desbetreffende radiator (in mijn ogen). Iemand die hier een oplossing voor weet?

@Remco038 De enige oplossing is gebruik maken van TadoZones app. Deze kan wat jij zoekt.
De app is wel onderhevig aan de beperking ingesteld door Tado voor de hoeveelheid gegevens die opgevraagd wordt. Momenteel 1000 API calls per dag. Wordt 100 calls voor gebruikers zonder abonnement.

Als werkelijke temperatuur kleiner dan ingestelde temperatuur: aan het verwarmen.
Als ingestelde temperatuur kleiner dan werkelijke temperatuur: radiator is uit.

Daar ga ik eens in duiken. Wat voor abonnement doel je op overigens?

Ja, die had ik ook al geprobeerd. Stel: Ingestelde temperatuur 15, werkelijke temperatuur 14. Dan verwarmt de radiator tot circa 15,2 graden, en daarna blijft hij verwarmen op 15,2 om hem op die temperatuur te houden. Dan is de ingestelde temperatuur kleiner dan werkelijke temperatuur, maar de radiator is wel aan het verwarmen.

Kortom, ik mis echt de juiste conditions voor de Slimme Radiatorknop X, in deze Tado X app. Alle hierboven genoemde oplossingen zijn welkom, maar dekken niet de het hele spectrum van mogelijkheden. De eigenschap van het device, “Radiator is aan het verarmen” zou uit te lezen moeten zijn, en die mis ik als condition.
Ik kreeg een respons op mijn serivceverzoek, ze zijn hiervan op de hoogte en de ontwikkelaars zijn er mee bezig. Een generiek antwoord, wat natuurlijk niet zo veel zegt of beloofd. Hopelijk in de toekomst…

1 Like

@Remco038 Een abonnement bij Tado, waarmee je extra (slimme) functionaliteit krijgt, en 20.000x per etmaal de status kunt opvragen (of aanpassen) via Homey. Zonder abonnement, heb je dat allemaal niet.