Tado airco bediening icm homey bridge

Beste lezer,

Ik heb sinds kort mijn normal homey bridge dus niet de pro versie. Nu heb ik 2 mobiele airco units thuis om mijn huis te koelen. Deze werken vrij goed.

Nu ben ik niet vaak thuis en heb ik een variabel energie contract waarbij de stroomprijs fluctureerd per uur.

Nu heb ik me ingelezen in de slimme airco bedieningen. Waarbij ik op afstand de airco aan en uit kan zetten en de temperatuur in de gaten kan houden.

Ik heb de tado airco bediening v3 gevonden. Alleen vraag ik mij af of de aanschaf van alleen de airco bediening voldoende is. Dus dat ik geen bridge van tado nodig heb. en of deze naar behoren werkt of dat er betere producten op de markt zijn. Wetende dat ik geen homey pro heb dus niet alle toepassingen actief zijn.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Job

Voorzover ik weet:
tado werkt via ‘de cloud’ en dan heb je altijd een tado bridge nodig.
tado AC werkt enkel met IR gestuurde A/C’s waarvan de afstandsbediening een status display moet hebben, m.a.w. de AC moet de status teruggeven via IR.
Precieze info is op de tado site te vinden.

Alternatief is een slimme stekker er tussen zetten, en de ruimte temperatuur met externe sensors meten en zo.
De A/C’s zouden dan wel moeten kunnen starten zodra de spanning wordt ingeschakeld.

Anders zou je een switchbot bot op de startknop kunnen zetten.
Dan heb je wel de switchbot hub nodig (wifi-bot werkt dan via cloud en de hub) of de bridge van Athom (bluetooth-bot werkt dan rechtstreeks via Bluetooth)

Volgens mij werkt de TaDo AC controller niet via de bridge maar via WiFi. (En heeft daarom ook een eigen usb aansluiting voor de stroom).

Belangrijkste is idd even kijken of de afstandsbediening ondersteund wordt.

Je hebt helemaal gelijk. Ging er ff teveel vanuit dat tado één systeem is, dit is net die ene uitzondering :face_with_hand_over_mouth:

Benieuwd hoe Homey cloud/bridge op die manier die AC contoller kan bedienen, die zie ik nog ff niet voor me.
In de app staat deze nl. beschikbaar voor Homey cloud.
En een Homey bridge toevoegen helpt niet, want deze heeft enkel wifi om met internet te verbinden voorzover ik heb begrepen

Via de cloud. Alleen verbindt ie er zelf mee in plaats van via de internet bridge.

1 Like

Precies dat :+1:

Heb er hier nog 3 ongebruikt liggen. In het eerste jaar gebruikt voor onze 3 airco’s. Daarna via een oude RPI een mooie brug naar Homey gebouwd.

Ze werken goed, maar je krijgt vanzelfsprekend geen feedback. Is met Homey goed op te lossen door een dubbelcheck in de flow te zetten. Bijvoorbeeld; Homey uit commando wordt niet verzonden als TaDo ‘denkt’ dat de AC uit staat (die je bijvoorbeeld met de hand op aan hebt gezet). Oplossing; Homey ‘aan’ laten versturen en na 1 sec ‘uit’. Op deze manier werkt het altijd :+1::muscle:

Kwam toevallig tegen dat de Switchbot hub ook A/C’s kan aansturen, MAAR óók IR a.b.'s kan inleren
https://homey.app/a/com.switchbot/