Tablet voor wandhouder en schakelen van tablet voeding

Ik ben op zoek naar een tablet om aan de muur te hangen. Ik heb nu nog 1 van de laatste iPads met aluminium achterkant (gen 2 ofzo), en daar is de Homey app niet op te installeren. Ik denk eraan om een Samsung Android aan te schaffen omdat die veel goedkoper zijn, en hij hangt toch alleen maar aan de muur. Wat ik hier en daar gelezen heb, is dat als je een tablet vast aan de voeding hangt, hij altijd aan staat. Dat is in deze tijd niet echt handig.

Mijn eerste idee, ik een tablet met proximity detector gebruik die de tablet wekt als er iemand voor staat en de tablet slaapt. Er blijkt geen tablet te zijn die dit kan (Geen zin in Alibaba tablet).

Mijn tweede idee. Er zullen wel wandhouders zijn met een geïntegreerde proximity detector die de voeding schakelt. Helaas, niet gevonden.

Mijn derde idee., ik heb al apps gezien zoals:

Deze apps schijnen niet helemaal de truc te doen. Iemand ervaring mee?

Mijn vierde idee was om zelf een schakeling te maken met een IR sensor. De schakeling kan in een inbouw elektradoos onder de wandhouder. Als de wandhouder groot genoeg is kan ik er wel ergens een gaatje in boren om daar de IR sensor achter te plakken. Dit schakelingetje kan dan de voeding aan zetten als er iemand voor staat. Dan ook ervoor zorgen dat elke nacht de voeding een uurtje aan staat zodat de tablet niet leegloopt. De schakeling kan ik prima maken, maar eigenlijk heb ik daar geen zin in/tijd voor.

Mijn vijfde idee, ik kan ook een bewegingsdetector in de kamer hangen, en die via Homey de voeding laten regelen. Homey kan er ook voor zorgen dat de tablet ’s avonds een uurtje aan staat, als hij een dag niet gebruikt is. Dat zorgt ervoor dat de tablet na de vakantie nog altijd werkt. Nadeel is dat hij al aan gaat als er iemand in de kamer is, maar daar is mee te leven. Denk dat dit het wel gaat worden.

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben, heeft iemand anders positieve ervaringen met een oplossing of goede tips?

Geodemiddag,

Ik heb sinds kort een Samsung galaxy tab a8 aan de muur hangen met deze wall mount: Samsung Tab A8 10.5 Tablet ( SM-x200 / 205 ) Wall Mount – WHITE – Smart Home Mount

Precies achter de wall mount case zit bij mij een inbouw doos met 230v. In de inbouw doos heb ik deze ingebouwd (Delock Keystone-module met USB Type-A-laadcontactdoos 1 A zwart - Deze module van Delock biedt een USB type-A laadpoort. De gestandaardiseerde afmetingen maken hem geschikt voor eenvoudige snap-in montage in diverse houders, zoals keystone-patchpanelen, -dozen of -behuizingen. - Aansluitingen: 1 x USB type-A aansluiting 1 x 2 pins aansluitblok - Ingang: AC 100 ~ 240 V / 50 ~ 60 Hz / 0,2 A - Uitgang: 5 V / 1 A - Kortsluitbeveiliging - Voor inbouw in Keystone houders met 19,2 x 14,9 mm - Afmetingen (LxBxH): ca. 40,4 x 16,7 x 32,5 mm - Keystone module Aansluiting Keystone USB) in combinatie met een shelly voor het in en uit schakelen van de oplader.

Op de tablet zelf draai ik home assistant in fully kiosk browser. Op het moment dat de tablet 100% is schakelt de oplader door middel van de shelly uit en als het batterij percentage lager word als 30% gaat die weer aan. Deze waardes worden uitgelezen doormiddel van fully kiosk.

Zo ziet er alles dan uit:

1 Like

Welke shelly heb je gebruikt? Kun je in de doos achter je tablet een single keystone monteren met de usb en dan ook nog die shelly erin monteren? Ik heb nu nog alle mogelijkheden om draden etc te trekken.
Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Een tablet staat niet automatisch aan als hij aan de voeding hangt hoor. Dan springt ie na verloop van tijd ook gewoon in de spaarstand.
En veel tablets hebben als een batterijbesparingsstand die het laden/ontladen regelen,
Of apps die de batterijlading in de gaten houden (ik gebruik bijv Connect Life360 op iPad en Homey), waarbij je Homey een slimme tussenstekker kunt laten schakelen….