Android versus iPad tablet

Ik ben al veel tegengekomen over de tablet keuze tussen iOS en Android, maar niet 1 gaat over de meest eenvoudige wijze om een tablet uit slaapstand te krijgen. Ik ben zelf een iPad gebruiker, maar het maakt me niets uit of ik voor de Homey app een iOS of Android tablet gebruik. Een tablet dag en nacht aan laten staan lijkt me niet handig, dus de tablet mag best in slaapstand vallen. Als ik mijn iPad generatie 7 uit 2019 wil wekker om de app te openen moet ik eerst op de homeknop drukken zodat de homepagina van de tablet wordt getoond. Daarna slide ik van onder naar boven zodat de buttonbar wordt getoonde. Dan druk ik op de homey app knop, en wordt de app gestart. Dat zijn 3 acties, en zie ik graag korter. Ik heb al gevonden dat je een iPad air 2019 kunt starten door op het scherm te tikken, maar je hebt nog altijd 3 acties nodig voordat de Homey app is gestart.
Met een iPad schijnt proximity detectie (wakker worden als je ervoor staat) niet te kunnen, maar het is me niet duidelijk hoe dit bij Android zit, en of het mogelijk is om automatisch de laatst geopende app te tonen.
Via een PIR de voeding automatisch uitzetten is ook niet optimaal. Een iPad laat een ping horen, en toont het oplaad ikoon en daarna de home pagina. Eigenlijk nog altijd een beetje knullig.

Wie weet de perfecte oplossing of tablet?

Ik gebruik op mijn Android tablet Nova Launcher.
Die heeft onder andere een optie om een app te starten als je van onder naar boven veegt.
Dus dan word het, tablet aan, ontgrendelen en naar boven vegen.
Maar als er dus geen ww op zit dus alleen tablet wakker maken en naar boven slepen. En de app start op.

Hier kan je perfect Macrodroid voor gebruiken op een Android tablet

Bijvoorbeeld

Of zelfs zo…maar dat is even uitproberen

Macrodroid is zeker een goed idee.
En als er toch Macrodroid op draait meteen een macro maken die bij 20% accucapaciteit van de tablet een webhook naar Homey stuurt en dat Homey de slimme stekker inschakelt waar de voeding van de tablet in zit.
En weer uit bij 90%. Of wat dan ook.

Dat kan, maar veel Android tablets hebben die functie ook al ingebouwd. “Batterij beschermen” oid heet dat meestal in de Android settings.
Alleen wordt dan je adapter natuurlijk niet uitgeschakelt, maar zo heb ik het gedaan.
Ik gebruik Fully Kiosk op de tablet, die heeft veel mogelijkheden. Ook om de tablet vast te zetten op 1 scherm/app, dubbeltikken op het scherm om hem uit slaap te halen (als de tablet dat niet al heeft), en ook bewegingsdetectie e.d.

+1 voor android met fully kiosk browser, de dashboard app voor homey is top. Daarmee zet ik de tablet aan en uit bij beweging. En bij afwezigheid en slapen bijv. Ook geeft die accu percentages door.

Ik gebruik een oude lenovo tablet dus die loopt nog wel eens vast. Daarvoor gebruik ik tasker voor een harde restart elke 6uur

Hmm, na de tips gelezen te hebben moet ik helaas toegeven dat er toch ergens een puntje is waarbij Android boven iOS uitstijgt. Beetje jammer :blush:

De tablet komt in de huiskamer aan de muur te hangen. Een mooie wandhouder is belangrijk voor de huislijke acceptatie, dus liefst aluminium en niet zo’n plastic ding. Dat blijkt voor een Android een behoorlijke opgave, in tegenstelling tot iPad wandhouders. Ik heb iets gevonden bij Displine. Hier kan een Samsung A8 10.5” in. Volgens mij is een A8 helemaal prima.

Ik heb die wandwouder voor mijn Lenovo Tab P10 anders opgelost.
Heb simpelweg een transparante backcover op de muur geplakt met stevig dubbelzijdig tape. Diegene waar je ook andere zaken mee aan de muur kan hangen. Evt kan je ook “zelfklevende spijkers” van Tesa gebruiken, die tapes krijg je er later ook weer makkelijk af.

Daarmee hangt je tablet superstrak aan de muur zonder extra omlijstingen. Ik kon de kabel makkelijk uit het zicht laten weglopen (zie je net niet op de foto) maar je kan ook haakse kabels kopen en die bijv achter de backcover laten weglopen.
Doordat de backcover enigszins flexibel is klik je de tablet er zo uit en in als je hem er even af wil halen.

2 Likes

Dat is op zich wel een handige manier om een Samsung aan de muurt de hangen.
Bedankt voor de tip.

Gisteren wel een stukje gevonden over het wekken van een iPad. Er schijnen dus wel een aantal methodes te zijn die kunnen werken. Daar ga ik eerste mee aan de gang voordat ik mijn iPad afschrijf als bediening van mijn Homey.

1 Like

Al eens naar “begeleide toegang” gekeken op je iPad ? Geen idee of dat jouw probleem oplost, maar je kan even kijken….

Voor iemand die aangeeft dat het hem niet uitmaakt of het een iPad of Android tablet wordt, probeer je toch bij alle macht een iPad te gebruiken…

2 Likes

@Eric_B
Dat schijnt inderdaad 1 van de 2 mogelijkheden te zijn. Een Homekit bewegingsdetector toevoegen, en die een event/popup laten genereren op een iPad. Wordt er een beweging gedetecteerd, dan zal de iPad opstarten en de popup laten zien in de app die open stond voordat de iPad in rust ging. Met begeleide toegang kun je er voor zorgen dat toegang tot het Homekit paneel niet toegangkelijk is, en zal de popup niet getoond worden. De iPad zal echter wel gewekt worden. Verder moet je ook toegang instellen voor de apps die verder gebruikt worden zoals het Homey dashboard, RemehaHome en TaHoma Somfy.
Dit zou moeten werken, maar heb dit niet getest.

Ik ben begonnen met de tweede mogelijkheid. Het schijnt dat als er een toetsenbord aan een iPad hangt en deze valt in slaap, een druk op een knop van het toetsenbord de iPad wekt in de app die open stond. Ik heb geen toetsenbord, dus kan het niet testen. Heb wel filmpjes gezien die laten zien dat dit werkt. Het idee is om via een eenvoudige controller (Arduino) een toetsaanslag te emuleren die weer aangestuurd wordt door de Homey. Mijn idee is om de Arduino, samen met een voeding in te bouwen in een stekker behuizing, en die in de buurt van de Ipad in een stopcontact te steken. Mocht de afstand te groot zijn, dan plaatst ik de print achter de iPad wandhouder.

Wordt vervolgt.

@0Burner0
Je hebt gelijk. Mijn eerste iPhone was een iPhone3, een krijgertje. Ik was als Windows gebruiker onder de indruk van het bedieningsgemak. Mijn tweede een iPhone4S. Een “afdankertje” die nog jaren gewerkt heeft, en eigenlijk nog steeds. Mijn eerste tablet was een iPad, omdat ik het gemak van een tablet zag, en er op dat moment geen goed alternatief bestond. Kortom, als Windows gebruiker moet ik zeggen dat Apple goede iPhones en tablets maakt. Zakelijk heb ik met Android te maken, maar de bediening kan per merk en Android versie onderling meer afwijken dan tussen mijn eerste en laatste iPhone.

Als dashboard voor Homey moet Apple de meerdere erkennen tegen Android, dat is een feit. Dat zit hem in de vrijheid die je hebt om het functioneren van de tablet aan te passen met apps. Hier kwam ik achter toen ik voor 200 Euro een prima iPad 2019 had aangeschaft. Tijdens mijn Android zoektocht ben ik begonnen met me te verdiepen in Samsung. Ik begon met de A serie te bekijken. Het blijkt dat het scherm van mijn 2019 iPad scherp is, betere kleurweergave, verminderde vinger afdruklaag heeft, en natuurlijker scrolt dan de duurste Tab A. Alle vergelijkende testen die ik gevonden heb lieten dit zien, zelfs die van Android aanhangers. Een waardige Samsung tegenhanger zou een Tab S kunnen zijn. Die is echter duurder, en ook erg belangrijk, lastiger om een wandbevestiging voor te vinden. Om een tablet aan de muur in het gezin geaccepteerd te krijgen moet het er uitzien alsof het een meubelstuk is. Dus geen kabeltje over de muur of een plastic ogende beugel waar overduidelijk een tablet in zit. Dan is er een behoorlijke keuze voor iPad en Samsung Tab A, maar daar buiten wordt het lastig.
Toen werd ik gewezen op 2 mogelijkheden om alsnog een tablet te kunnen wekken. Alles bij elkaar heb ik dus toch een voorkeur voor iPad. Lukt dat niet, dat wordt het een Samsung tab A. Of een andere Android, als daar een mooie wandbevestiging voor bestaat.