Status van een device aanpassen met eigen tekst

Ben sinds enkele weken in het bezit van de Homey Pro en werkt perfect. Al mijn devices zijn netjes toegevoegd en werken goed. Het enige waar ik niet aan uit kom (heb dit ook al in het Engels talige forum gevraagd) is de mogelijkheid om de status tekst van een sensor bv. “alert” of “contact alarm” om te zetten naar bv. “open” of “dicht”, “beweging” of “geen beweging”. Omdat de deur en raam sensoren voor meerdere detecties gebruikt kunnen worden (in mijn geval bv. een muizenval die dan aan moet geven “wel- of geen muis” in de val). Een ander voorbeeld is de aanwezigheid detectie, nu is dat “aanwezigheid detectie” en “aanwezigheid detectie uit” terwijl ik (in mijn geval) “thuis” en “niet thuis” logischer vind. Na het doorspitten van het forum blijkt dat dit zou moeten kunnen met de app: Device Capabilities. Echter snap ik daar helemaal niets van wat de bedoeling is en een handleiding, ook in het forum, kan ik niet vinden.
Nu dat de dashboard functie is toegevoegd aan de Homey app. zie ik verschillende voorbeelden voorbij komen van gebruikers die de status van hun devices netjes hebben aangepast in "aan, “uit” of “open” en “dicht”.
Kan iemand mij, met evt. een voorbeeld hoe te handelen, op weg helpen?
Alvast bedankt

Wil

1 Like

Waarschijnlijk het beste in het Engelstalige topic over DC vragen.
Algemeen

En gedeelde voorbeelden

Zo te zien staan hier de meeste voorbeelden.

2 Likes

Bedankt voor je reactie, echter zoals ik al schreef heb ik hier al gekeken maar wordt daar niet wijzer van. Ik had gehoopt dat er iemand ervaring mee heeft en mij in de bekende Jip en Janneke taal een voorbeeld kan geven om mij op weg te helpen. De genoemde links had ik al bekeken maar geven geen uitleg over hoe ermee te starten.

2 Likes

Bedoel je zoiets als dit? Waarbij de status van een deur wordt weergegeven als ‘Open’ of ‘Dicht’ i.p.v. ‘Contactalarm Ja/Nee’?

Ik heb dit als volgt gemaakt. Wellicht dat het ook anders/simpeler kan, maar deze werkwijze hanteer ik.

Je hebt nodig de volgende apps:

Met die eerste app kun je een virtueel apparaat aanmaken. Daarin kun je eigen namen aan sensoren geven en eigen waardes weergeven. Het is een soort extra laag waarin je informatie/sensoren uit een of meerdere fysieke apparaten kunt combineren/aanpassen.

De tweede app gebruik je om variabelen te aan te maken. Zoals een variabele die de status van een deur weergeeft (open of dicht). Dit zijn andere variabelen dan de standaard in Homey beschikbare functionaliteit voor variabelen. De reden om deze aparte app hiervoor te gebruiken, is omdat je BLL-variabelen als sensorwaarde in een virtueel apparaat kunt laten weergeven. De ‘gewone’ variabelen (van Homey) kun je daarvoor niet gebruiken.

Ik zal in deze toelichting de status van de voordeur als voorbeeld nemen.

Stap 1: Aanmaken variabele in BLL
Ga naar de instellingen van de BLL app (Apps > Better Logic Library > Tandwiel > App-instellingen).

In de sectie ‘Variabelen’ klik je op variabele toevoegen. Geef een naam en type op (in dit geval een tekstvariabele). In mijn geval heet die variabele ‘bllStatusVoordeur’.

Stap 2: Maak flow die de waarde van de BLL-variabele instelt
In dit voorbeeld moet de variabele (bllStatusVoordeur) ingesteld worden op ‘Open’ als de voordeur open gaat (contactalarm gaat aan) en op ‘Dicht’ gezet worden als de voordeur dicht gaat (contactalarm gaat uit).

In mijn geval geval heb ik ervoor gekozen om de BLL-variabele niet rechtstreeks de waarde ‘Open’ of ‘Dicht’ toe te kennen (wat uiteraard prima mogelijk is), maar om de waarde via een gewone Homey variabele toe te kennen: ‘Status Deur-Raam Open’ en ‘Status Deur-Raam Dicht’. Die heb ik vooraf ingesteld op ‘Open’ cq. ‘Dicht’.

De reden voor deze omweg is, omdat het dan makkelijker is om datgene wat je wilt laten weergeven als de deur open/dicht is, aan te passen als je het voor voor meerdere deuren/ramen gebruikt. Je hoeft dan immers alleen (één keer) de waarde van die variabele aan te passen, die vervolgens voor alle deuren/ramen wordt gebruikt.

Stap 3 Maak een virtueel apparaat aan
Dit gaat op eenzelfde wijze als dat je een ‘echt’ apparaat toevoegt. Klik op de + > Nieuw apparaat en vervolgens

• Klik op de Device Capabilities app;
  • Kies Advanced Virtual Device > Installeren;
  • Een lege AVD maken;
  • Geef een naam op voor het virtuele apparaat en kies een pictogram en klik op Opslaan en gebruiken en rond de vervolgvragen van Homey af (of sla ze over).

Als het goed is, is het virtuele apparaat toegevoegd.

Nu stel je het nieuwe apparaat in: Open de tegel > Klik op het tandwiel (instellingen) > Kies Onderhoud > Probeer te repareren.

Je komt nu in het instellingenschem van het virtuele apparaat, waar je je eigen sensoren definieert. In dit voorbeeld maak je een Tekstveld aan (want je wilt Open/Dicht) weergegeven.

• Geen een naam, selecteer een icoon;
  • Kies bij Reflecteer de app Better Logic Library. Daarmee geef je aan dat de sensor een BLL-variabele als basis heeft;
  • Selecteer vervolgens de BLL-variabele die je in stap 1 hebt aangemaakt;
  • Klik op Apparaat opslaan.

Sluit het Onderhoudsscherm en als het goed is, heeft je virtuele apparaat nu een sensor. Het kan zijn dat die nog geen waarde heeft. Als je de deur een keer open of dicht doet, wordt de in stap 2 aangemaakte flow getriggert en wordt de BLL-variabele en daarmee de sensorwaarde ingesteld.

4 Likes

Ja precies dat, als ik weet hoe ik dat voor elkaar krijg, dan ben ik er

Ik heb mijn oorspronkelijke post hierboven aangevuld met een instructie.

Hopelijk kom je eruit / heb je er wat aan.

Hallo SunBeech, geweldig hoe je het hebt omschreven, dankjewel. Ik heb om te proberen dezelfde variabelen gebruikt. In zoverre werkt het dat de status wordt weergegeven op het virtuele device. Echter veranderd deze niet. Als ik de flow handmatig start krijg ik een foutmelding. Ook bij het openen en sluiten van de deur gebeurd er niets. Zie ik iets over het hoofd? ( oh ja, het is ook belangrijk om te weten dat dit alleen in de mobile app. werkt om in stellen. Op de desktop lukt het niet.)

2

3

4

Er zijn meerdere ‘Zet variabele naar…’-kaartjes in de BLL app.
Heb je die bij de rode pijl gebruikt?

Ahha, nu wel. En het werkt. Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Ik weet nu wat de bedoeling is en kan ik wat gaan experimenteren. Ik begrijp dat je dus voor ieder device wat je wilt aanpassen een virtueel device moet aanmaken. Heb je deze allemaal in een aparte map staan? anders wordt het wel erg onoverzichtelijk per ruimte.

Zover ik weet, biedt Homey (op dit moment) niet de mogelijkheid om sensornamen en/sensorwaardes te wijzigen in eigen benamingen. Dan is zo’n virtueel apparaat de enige optie.

Als het je puur om de waarde gaat en ook het (nieuwe) Dashboards-onderdeel gebruikt, dan zou je ook de waarde van een standaard Homey variabele op het Dashboard kunnen laten zien (bijv. Status Voordeur en de waarde wijzigen op moment dat je de deur open/dicht doet). Maar qua apparaat (de deursensor) blijf je dan de standaard sensor- en waardebenamingen houden.

Virtuele apparaten zijn extra interessant als je gegevens/sensoren van verschillende apparaten wilt combineren of bijvoorbeeld je eigen knoppen wilt maken. Er is heel veel mogelijk en er zijn daarbij meerdere wegen naar Rome. Vooral mee experimenteren zou ik zeggen en kijken wat voor jou prettig werkt.

Qua structureren, zul je waarschijnlijk iets van een indeling van al je apparaten willen maken. Je kunt net zoveel (sub-)zones/mappen maken als je wilt. Een zone kan een kamer/ruimte zijn, maar je kunt dat uiteraard naar eigen wens verder opdelen. Ook zou je aparte zones/mappen kunnen maken voor de virtuele apparaten en die qua volgorde vooraan zetten. Dat structuren geldt ook voor de flows die je maakt.

Allemaal duidelijk, nogmaals dank voor je hulp, ben er erg blij mee :+1: