Status (AAN of UIT) van een device opvragen

Momenteel ben ik alleen TUYA-gebruiker. Sommige apparatuur kan ik via een WiFi IR-controller aan- of uitschakelen via een ON/OFF-button. Maar eerst wil ik weten of het apparaat reeds AAN of UIT staat.
Kortom, ik wil eerst de status van zo’n apparaat uitlezen. Dan voorkom ik dat een TV die reeds UIT is, via een routine met de ON/OFF-button ongewild weer AAN zet als in naar bed ga.

Zijn dergelijke zaken in een Homey-omgeving op te lossen?

Alleen als die apparaten de mogelijkheid hebben om hun huidige status uit te lezen. Als je een “domme” TV hebt die alleen op IR-signalen reageert dan wordt dat dus al lastig, want die heeft geen directe mogelijkheid om tegen Homey te zeggen dat ie al aan staat.

Een mogelijke optie is om zulke apparaten aan te sluiten via een slimme stekker die stroomgebruik kan uitlezen, en dat je aan de hand van dat stroomgebruik kunt afleiden of het apparaat aan of uit staat (dat, of je schakelt het apparaat aan/uit via die slimme stekker, dat kan natuurlijk ook).

Wellicht is de slimme stekker die het stroomverbruik aangeeft, een goede oplossing. Maar ik heb veel devices zoals de AC waar dit probleem speelt, dus ik zoek eigenlijk een slimmer programmeerplatform waarin ik per device de status kan opslaan en kan uitlezen. Maar misschien is dat anno 2020 nog te veel gevraagd.
In elk geval dank voor je suggestie…

En anno 2030 zal dat nog steeds zo zijn als je geen slimme apparaten hebt die door Homey (of welk ander platform je ook gebruikt) worden ondersteund.

Mijn TV (Sony Bravia) is wel slim, en daar kan mijn home automation platform direct aan vragen of ie aan staat of uit. Net als mijn AC’s (LG), die hebben simpele IR afstandsbedieningen maar ook een WiFi-module die uit te lezen is (niet door Homey, voor zover ik weet, maar wel door een ander platform).

Bij Tuya zou dat moeten werken, hoewel op dit moment in de tuya cloud app dat niet correct lijkt te verlopen.
Ik heb dit al aan de ontwikkelaar van deze app gemeld.
Hij gaat er naar kijken zodra hij daar weer tijd voor heeft.
Op dit moment heeft hij tijdelijk persoonlijk meer dringende zaken.

Dank Hugo, en bij voorbaat ook de anderen die wellicht nog reageren… Dan hoef ik mijn bedankjes niet steeds te herhalen (en voorkom ik daarmee verdere vervuiling vd rubriek)