Standaard flow overrulen indien nodig

Inmiddels heb ik mijn nieuwe Homey Pro behoorlijk ingeregeld, maar ik heb een vraagstuk wat ik nog niet heb opgelost. Op onze gang heb ik bewegingssensoren die lampen triggeren en afhankelijk van het tijdstip gaan ze al dan niet gedimd aan en met een specifieke kleur.

Nu hebben wij een tijdje terug het probleem gehad dat we in de nacht wegens een brandmelding ons bed uit moesten. Op dat moment was het fijn geweest als we de standaard flow konden overrulen en de lampen gewoon 100% aan hadden kunnen zetten. Nu ben ik aan het puzzelen en ik vermoed dat ik iets voor alle flows moet bouwen waarbij bijvoorbeeld het indrukken van een knop een variabele schakelt of zo. Maar hier ben ik echt niet in thuis.

Ik hoef niet gelijk een complete flow te ontvangen, maar kan iemand me een beetje op weg helpen?

Een flow die een variabele wijzigt en vervolgens die variabele toepassen in je flows.
Gebruik ik veel, bijvoorbeeld een variabele “vakantiemodus”. Afhankelijk of die waarde “ja” of “nee” is, voer ik in flows delen wel of juist niet uit.

Wat ook gebruikt kan worden is een virtuele schakelaar.
Wanneer je bijvoorbeeld Google Assistent heb gekoppeld dan ook via die weg de flows gelijk aanpassen of overrulen.