Een dag schakelen lampen wel de andere niet

Hier een beginneling met Homey. Na ruim 10 jaar HW de overstap gemaakt. En al meteen een vraag. Met simpele flows Als Dan de lampen schakelen en rolluiken aan gestuurd. Het vreemde is nu dat de ene dag de lampen netjes op tijd aan gaan maar de rolluiken niet omlaag. En de andere dag de rolluiken omlaag maar de lampen niet aan. Met de hand schakelen van de flow lukt beide. Ook gaan de lampen iedere dag netjes uit en de rolluiken omhoog. Zie ik iets over het hoofd?

Misschien even de flow(s) delen? Maakt meer duidelijk dan “zie ik iets over het hoofd”…

Voer je al die acties uit als onderdeel van één flow? Want dat is iets waar Homey al jaren problemen mee heeft (en kennelijk is dat een onoplosbaar probleem). De “standaard” oplossing is om de verschillende acties een verschillende delay mee te geven.

Dit zijn de eenvoudige flows.


Ik lees meerdere berichten waaruit blijkt dat de werking van de Homey zon op/-onder triggers niet altijd even betrouwbaar werkt.

Probeer die flow triggers eens te vervangen door de zon op/-onder triggers van de app Zonnestanden.
Werkt hier feilloos.

Tip: voeg ook tijdlijnkaartjes (of Simple Log app kaartjes) toe aan je flows, zodat je kunt terugvinden of de flow wel/niet getriggerd werd:

  • Geen melding:
    trigger werkt niet
  • Wel melding, maar apparaat in het actiekaartje is niet aan/uitgezet:
    apparaat reageert niet

Dank je voor de tips. Ik ga dat eens proberen.

1 Like

Dag Peter, je tips lijken te werken. Ik heb nu meer inzicht of Flows wel werken en ook iets versturen. Alle KAKI lampen heb ik nu aangestuurd middels de Zonnestanden app. En dat gaat al twee dagen goed. De rolluiken draaien nog op de zonsondergang zoals aangegeven in de Homey app. Wat wel gebeurd is dat Homey regelmatig niet bereikbaar is. Opnieuw opstarten is dan de enige remedie. Ik denk dat ik toch maar een vaste ethernetverbinding ga maken.,

1 Like