Sproeier flow

Heeft iemand al een mooie flow gemaakt voor zijn tuinsproeiers?

Ik zal mijn situatie even uitleggen:
We hebben een mooie ruime tuin met veel gras.
Ik heb hier in 3 zones met pop-up sproeiers aangelegd welke in het pomp huis bediend worden door 24 v magneetkleppen.
Deze magneetkleppen stuur ik aan of uit met een Heatit Z-water module, welke natuurlijk aan de Homey gekoppeld zit.
In de Homey is iedere pop-up een schakelaar.

Omdat het een best water systeem is met veel leidingen, kun je maar 1 groep per keer sproeien.

Nu zet ik deze iedere keer door in de app een groep te activeren aan.

Natuurlijk zou het mooi zijn om dat automatisch te maken.

Zelf maak ik wel eens een flow, maar zit al een tijdje na te denken hoe ik deze mooi er in krijg.

Wat is de wens:

Dat iedere groep een uur aan is en dat dat iedere zich ochtend zich herhaald.
Dat ik deze flow met een afstandsbediening kan aanzetten en dat deze dan aan blijft totdat je hem weer uit zet (bijvoorbeeld met droge periodes staat ie aan)

Ben aan het zoeken geweest, maar kan niet wat vinden op het forum.

Hoop dat een van jullie me kan helpen hiermee

Groeten Bas

Een fotootjes van hoe het er uit ziet in mijn pomphuisje :blush:





2 Likes

Hoi Bas, mooi opgezet.
Ik heb even gepuzzeld, en dit zou een besturing kunnen zijn:

‱ Als “afstandsbediening”: CreĂ«er vooraf een Virtual Device schakelaar, ik noem het even “Sproeier Continu”
‱ Ik zou hetzelfde doen voor Sproeien@7uur, om de automatische start in/uit te kunnen schakelen.
‱ Je kunt tijdens het sproeien de handbediening aanzetten als je dat zou willen, zo zet je de flows in een loop, totdat je het weer uit zet.
‱ Ik gebruik Chronograph als timer

  1. flow “Sproeien @ 7uur”:
    Als

    –De tijd is 7.00
    En

    –Schakelaar Sproeien@7uur is AAN
    Dan

    –Start flow ‘Sproei zone1’
    Anders

    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is niet gestart; Schakelaar “Sproeier@7uur” stond UIT’.

  2. flow “Sproeier handmatig Start”:
    Als

    –schakelaar “Sproeier Continu” is Aan
    Dan

    –Start flow ‘Sproei zone1’

  3. flow “Sproei zone1”:
    Als

    –Deze flow is gestart
    En

    –Klep2 is uit
    En

    –Klep3 is uit
    Dan

    –Zet klep1 aan
    –Start timer ‘Sproei zone2’, looptijd 60 minuten
    –Notificatie: Flow ‘Sproei zone1’ is gestart (door flow ‘Sproeien @ 7uur’ of ‘Sproeien Handmatig Start’ of ‘Sproeien Handmatig Loop’)
    Anders

    –Notificatie: 'Tuin Sproei routine Zone1 kan niet starten, klep2 en/of klep3 staat nog aan.

  4. flow “Sproei zone2-A”:
    Als

    –Timer ‘Sproei zone2’ is afgelopen
    Dan

    –Zet klep1 uit
    –Start flow ‘Sproei zone2-B’ na 1s

  5. flow “Sproei zone2-B”:
    Als

    –Deze flow is gestart
    En

    –Klep1 is uit
    En

    –Klep3 is uit
    Dan

    –Zet klep2 aan
    –Start timer ‘Sproei zone3’, looptijd 60 minuten
    Anders

    –Notificatie: 'Tuin Sproei routine Zone2 kan niet starten, klep1 en/of klep3 staat nog aan.

  6. flow “Sproei zone3-A”:
    Als

    –Timer ‘Sproei zone3’ is afgelopen
    Dan

    –Zet klep2 uit
    –Start flow ‘Sproei zone3-B’ na 1s

  7. flow “Sproei zone3-B”:
    Als

    –Deze flow is gestart
    En

    –Klep1 is uit
    En

    –Klep2 is uit
    Dan
    –Zet klep3 aan
    –Start timer ‘Sproeiers handmatige Loop’, looptijd 60minuten
    Anders

    –Notificatie: 'Tuin Sproei routine Zone3 kan niet starten, klep1 en/of klep2 staat nog aan.

  8. flow “Sproeiers handmatig Loop”:
    Als

    –Timer ‘Sproeiers handmatige Loop’ is afgelopen
    En

    –Schakelaar “Sproeier Continu” is aan
    Dan

    –Zet klep3 uit
    –Start flow ‘Sproei zone1’
    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is voltooid en begint opnieuw; Schakelaar “Sproeier Continu” staat AAN’.
    Anders
    –Zet klep3 uit
    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is voltooid en beĂ«indigd. Schakelaar “Sproeier Continu” stond UIT’.

.
Het kĂĄn simpeler, maar de Hufterproof stappen zijn:

  • Voorwaardes in iedere klep-stuur flow: de andere 2 kleppen dienen echt uit te staan;
  • Timers gebruiken i.p.v. vertraagd flows starten, daar Homey bij (stroom)storing vertraagd gestarte flows vergeet. Lopende Timers worden wĂ©l onthouden, en zo lopen je flows verder na een storing.
1 Like

Peter dankjewel!!

Een ding zo vooraf, hoe maak ik een virtual device?
Heb bij experimenten dat al wel aangezet

Groeten Bas

1 Like

Graag gedaan.
Via apparaat toevoegen > Homey > virtuele schakelaar.
Er is een app virtual devices, die heeft als voordeel dat je een custom icon kunt gebruiken (en veel andere virtuele apparaten beschikbaar heeft).

Sproeier icon
Druppel icon

Gaan we straks eens even proberen, nog nog even van huis

Dank je wel

Er zou nog een (nood)stopknop bij moeten bedacht ik me net.
Bijv. Virtuele schakelaar “Sproeien Actief j/n”.

  1. flow “Stop Sproeien nu”
    Als

    –Schakelaar ‘Sproeien Actief j/n’ is uitgezet
    Dan

    –Pauzeer timer ‘Sproei zone2’
    –Pauzeer timer ‘Sproei zone3’
    –Zet klep1 uit na 1s
    –Zet klep2 uit na 2s
    –Zet klep3 uit na 3s
    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is afgebroken. Schakelaar “Sproeien Actief j/n” is UITgezet’.

Flow 1 & 2 worden aangepast:

  1. flow “Sproeien @ 7uur”
    Als

    –De tijd is 7.00
    En

    –schakelaar “Sproeien Actief j/n” is Aan
    Dan

    –Start flow ‘Sproei zone1’
    Anders

    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is niet gestart. Schakelaar “Sproeien Actief j/n” staat UIT’.

  2. flow “Sproeier handmatig Start”
    Als

    –schakelaar “Sproeier Continu” is Aan
    En

    –schakelaar “Sproeien Actief j/n” is Aan
    Dan

    –Start flow ‘Sproei zone1’
    Anders

    –Notificatie: ‘Tuin Sproei routine is niet gestart. Schakelaar “Sproeien Actief j/n” staat UIT’.

Die zal ik er nog even bij in zetten :+1:

Denk dat ie er dan ook nog bij in moet komen te staan bij “Sproeien handmatige Loop”

Of niet?

Ja, je hebt gelijk Bas!

Die virtual device app heb ik gedownload, alleen krijg ik het nog niet voor elkaar om de 2 icons toe te voegen

Mocht je nog wat inspiratie zoeken;

Leuk!! Leesvoer :blush::+1:

Bij aanmaak van een virtual device, komt een scherm waarbij je uit wat icons kunt kiezen. Klik nu op “Bestand kiezen” en selecteer je een .svg icon.
Zo kun je de hele pakket icons downloaden:

voor de liefhebbers van automatisering hoeveelheid sproeien

1 Like

Ik heb een Rainbird regen automaat met bijbehorende kleppen voor de sproei installatie. Heeft iemand ervaring met het koppelen van Rainbird ESP2 TM2 aan de Homey?

Er is een HomeAssistant integratie, en Homey kan prima babbelen met HA via mqtt en HomeAssistant apps

@Baizimos1981 welke kleppen gebruik je hier?

Ik gebruik K-rain 24v ac kleppen

Aangestuurd door een z-water met een transformator 24 v ac

Groeten Bas

image1.jpeg

1 Like

Bedankt voor de mooie foto’s en uitleg! Lijkt mij een handig alternatief voor mijn setup, ik gebruik nu Tuya zigbee valve. Maar dit is een zeer lompe en onstabiele oplossing vind ik. Ook is mijn Zigbee netwerk niet heel stabiel op de locatie waar ik deze nodig zou hebben! Dit lijkt mij een handig alternatief. eventueel op kleinere schaal dan voor mij met Tasmota en ESP32.

1 Like

Ik heb zelf zojuist (afgelopen dagen) mijn hele beregening flows in elkaar gepuzzeld.
Wat ik doe is:

  • Ik bepaal hoeveel regen er gevallen is (afgelopen 3 dagen, op basis van Weather Underground momenteel). Dit wordt ook geupdate met de hoeveelheid die ik gesproeid heb. En de forecast obv Weather Underground. Vanaf volgende week ga ik de neerslag meten met mijn eigen weerstation (besteld, nog niet binnen).

  • Ik wil maximaal elke 2 dagen sproeien

  • Ik bepaal de gemiddelde temperatuur (gisteren vandaag morgen)

  • Ik bepaal een tijdsduur van sproeien (langer bij warm weer, korter bij lagere temperatuur)
    flow hoge temp:


flow lage temp:

  • Een flow om te bepalen of er gesproeid moet worden (obv temperatuur icm neerslag, windsnelheid etc.)

  • En dan de flows om het sproeien echt te starten en stoppen

Met testen lijkt het allemaal perfect te werken. Voor nu stuur ik mijzelf een notificatie ipv dat ik de sproeier start, maar dat pas ik binnenkort aan.

Hopelijk heb je er iets aan. Ik moet ze nog optimaliseren, dus als iemand tips heeft: zeer welkom!

7 Likes