Sonos Roam geeft storingen

Goedemorgen,

Ik laat alle storing meldingen via WhatsApp naar mezelf sturen.

Nu springt de Sonos Roam in de keuken en al maanden gigantisch bovenuit. Deze geeft tientallen meldingen per dag en ik weet niet waardoor dit komt. Hij staat op een draadloze sonos oplader en deze staat er goed op.

De accu is ook volledig vol.

Dit is de melding:

Er is een alarm van een apparaat :warning: 04:53 10-06-2026: Sonos oplaadstatus Sonos Draagbaar 4. Keuken

Hoe kom ik er achter wat de oorzaak is van deze meldingen? Oof hoe kan ik deze specefieke melding kan uitzetten.

Bedankt!

Altijd vervelend als je meldingen krijgt die niet een duidelijke oorzaak (lijken) te hebben.

Zou je kunnen aangeven hoe deze melding precies gemaakt wordt ? Wat is de flow die deze melding maakt (wat is de “trigger”) en welke apps worden er gebruikt ?

Mogelijk kunnen we dan beter bepalen wat de oorzaak is of in ieder geval een kant op worden gestuurd richting een oorzaak en oplossing.

Goedemiddag @Justin_de_Knegt

Dit is de flow:

en dit is het reslultaat:

De sonos raom staat netjes recht op de lader en is ook vol.

Ik gebruik deze flow om te weten dat er ergens een probleem in mijn Homey omgeving is.

Bedankt!

Ik vermoed dat de accu onder een bepaald nivo zit (20%), of de waarde klopt niet binnen Homey (en die geeft dan een alarm);
Wil je een screenshot posten van de capabilities van de Sonos?
Ga naar
https://tools.developer.homey.app/tools/devices
en vul in de zoekbalk het volgende in:
Sonos oplaadstatus Sonos Draagbaar 4. Keuken

Het overzicht staat dan onderaan die pagina, en ziet er dan heel ongeveer als dit screenshot uit:

Hi @Peter_Kawa

Hij is nu opgeladen, en dat klopt ook.

Ik heb nu op dit moment geen meldingen.

Wel vreemd dat daar 3 weken staat, dat kan eigenlijk niet kloppen.

Ik heb niet dit apparaat, maar bij een lichtsensor op batterij die ik hier heb staan zie ik ook bij Accuniveau dat hij 2 maanden geleden veranderd is.

Wat je kan proberen is de Sonos een halve dag ofzo van de lader af te halen en te gebruiken om te zien of hij dit netjes update als hij daadwerkelijk minder batterij heeft.
Als ik het zo lees zou hij dus 3 weken op 100% staan (omdat hij steeds op de oplader staat ?) en is er dus geen wijziging geweest in de accuniveau volgens Homey.

Ja, zo lees ik het ook maar dat klopt niet.

De ze speaker is regelmatig van de lader en in gebruik in de tuin.

Ik zal het in de gaten houden.

Bedankt!

Een ander ding wat ik mij nu ook afvraag is of het handig is om in de flow " elk alarm" van " elk apparaat" te gebruiken.
Het is natuurlijk niet fout, maar mogelijk geeft hij nu ook “alarm” meldingen die helemaal geen alarm zijn maar meer “mededeling”.

Ik zie in jouw screenshot “alarm_charging” staan welke ook recent veranderd is qua waarde wat aangeeft dat hij regelmatig van true naar false en andersom gaat.
Ik weet het niet zeker, maar het zou zomaar kunnen zijn dat als deze van status veranderd hij dit als een alarm ziet en dus een melding stuurt.

Daar zit wat in.

Bedankt voor de tip! Ik zal het aanpassen.

Het is een beetje mal dat “Laden actief” in de categorie Alarmen is ingedeeld door Athom :face_with_peeking_eye:
Iets als “Batterij vol” lijkt me wel een alarm waard, maar “Laden actief” echt niet.

Dit is dus de oorzaak van je meldingen:

Het beste kun je op Slack even vragen wat de gedachte achter een oplaad-alarm mag zijn, of stuur een berichtje naar homey.app/support

Super!

Bedankt!!!