Sonof SWV waterklep niet te koppelen. Zigbee probleem?

Beste Homey gebruikers,

Het probleem is dat er geen waterklep (meer) te koppelen is aan mijn Homey Pro (early 2019).

Aan de Homey zijn nu 9 Zigbee batterij gevoede apparaten gekoppeld. Onlangs heb ik geprobeerd om 2 Woox R7080 waterkleppen toe te voegen maar dat is niet gelukt. Nu heb ik een Sonoff SWVZFU waterklep (met koperen wartel) aangeschaft maar is ook niet te koppelen.

Wat heb ik al geprobeerd:

• Sonoff gekoppeld via zowel Sonoff app als Zigbee device; beiden mislukte.
  • Aqara raam/deursensor verwijderd. Sonoff gekoppeld; mislukte. Aqara raam/deur sensor weer gekoppeld; is gelukt.
  • Een PTP van 11 minuten. Sonoff nog steeds niet te koppelen.

Zou het niet kunnen koppelen van de Woox en Sonoff aan mijn Zigbee netwerk kunnen liggen? In Homey Developer staat dat je een Zigbee netwerk reset kan uitvoeren maar dan raak ik wellicht ook mijn bestaande Woox R7080 kwijt die ik 8 maanden geleden wel met succes heb weten te koppelen.

Wat kan ik proberen om de Sonoff als nog gekoppeld te krijgen?

Werken de Woox waterkleppen op batterij? Het kan zijn dat je te veel direct verbonden apparaten hebt. Dit komt voor als je geen Zigbee-apparaten op netstroom (b.v. lampen, stekkers) hebt. Heb je alleen apparaten op batterij of ook Zigbee apparaten op netstroom?

Zowel de Woox als de Sonoff werken op batterijen en er is geen enkel Zigbee apparaat op netstroom. Ik dacht gelezen te hebben dat er maximaal 15 apparaten aan de Homey konden. Klopt dat? Er zijn er nu 9 batterij gevoede apparaten op de Homey aangesloten.

Dat is inderdaad het max. aantal voor direct gekoppelde apparaten aan een Homey (Pro) model 2016-2019. Zie ook Creating a stable Zigbee network with Homey Pro.

Met alleen apparaten op batterij, heb je niet echt een Zigbee-meshnetwerk: je Homey is het enige apparaat dat communiceert met een ander apparaat. De afstand tussen je Homey en de waterklep is dan een extra factor. Hoe ver zijn die van elkaar verwijderd?

Als ik probeer de Sonoff te koppelen aan de Homey dan is dat 20 cm. Wanneer ik deze buiten ga ophangen dan is dat <2 meter.

En werkt het koppelen dicht bij je Homey wel?

Nee, helaas ook niet. En dat geldt voor zowel de Woox als de Sonoff waterkleppen. Alleen de Aqara raam/deursensor die ik verwijderd heb kon ik weer koppelen.

Als je naar de Zigbee-sectie gaat in de Homey Developer Tools, zie je daar dan alleen je bekende/gekoppelde apparaten of ook onbekende?

Alleen maar bekende apparaten.

Heb je eventueel een andere stroomadapter die je kunt proberen voor je Homey?

Aantal jaren geleden de originele adapter al vervangen voor een Asus variant. Nu had ik nog een andere adapter van 5v en 2A liggen. Deze nu gebruikt en geprobeerd om de Sonoff te koppelen via de Sonoff app maar ook via Zigbee met helaas geen resultaat.

Wat voor een foutmelding krijg je als je probeert te koppelen?

Het kan zijn dat Homey de specifieke Woox- en SONOFF-apparaten niet ondersteund. Bijv. omdat het een andere hardwarerevisie is (met ander hardware-ID) dan die de Homey apps ondersteunen. Dat is niet ongebruikelijk voor op Tuya gebaseerde apparaten.

Je zou dan de ontwikkelaar van de betreffende app kunnen vragen om ondersteuning toe te voegen. Helaas niet een korte termijn oplossing, zeker als je de apparaten ook niet als generiek Zigbee-apparaat kunt toevoegen. Op een Homey Pro 2019 is die laatste optie vooral voorbehouden aan lampen en smartplugs, zover ik weet.

Er wordt helemaal geen foutmelding getoond. De Sonoff heeft een led die groen knippert en dat houdt ie enkele minuten vol en dan stopt het. De homey geeft dan geen teken dat de Sonoff herkend is.

De ontwikkelaar vragen is een goed idee dan weet ik i.i.g. dat het niet aan de Homey zelf ligt maar aan de software.

Zou een Homey Pro (2026) wel werken met deze Sonoff als Zigbee apparaat?

Een zigbee apparaat zou altijd als een onbekend zigbee apparaat geïnstalleerd moeten worden, ondersteund of niet.
De volgende procedure heeft allerlei vreemde zigbee issues opgelost en kan verder geen kwaad:

.

Niet flauw bedoeld, maar dat kan alleen iemand die deze 2 apparaten heeft je vertellen.

De Full software download ga ik proberen. Ook wil ik nog een Zigbee stekker aanschaffen en kijken of die wel te koppelen is. Vandaag of morgen zal ik hier geen tijd voor hebben maar ik koppel zeker hier terug of het geholpen heeft.

@Peter_Kawa en @SunBeech dank voor jullie support, kan ik zeer waarderen!