Somfy connectivity set

Weet iemand of de somfy connectivity set ook is te gebruiken binnen Homey? Werkt super met HomeKit ondersteuning. Nu wil ik hem ook graag gebruiken binnen Homey.

1 Like

Als je de zoekfunctie gebruikt heb je meteen een antwoord: :wink:

Hoi Henk, bedankt voor je antwoord. Ik ben net begonnen met Homey en een beginneling :wink: Ik lees daar dat het alleen via web API gaat. Kan jij dat misschien nog iets toelichten? Dat is niet mogelijk met een Homey-pro?

Geen probleem als je beginner bent, dat waren we immers allemaal eens. :slight_smile:
Maar wel fijn als je zelf al even op onderzoek bent gegaan voordat je een nieuwe vraag hier post. Veel vragen zijn ooit al es beantwoordt.
De Connectivity Kit wordt idd ondersteund, alleen niet via lokale toegang (communicatie zal dus altijd via Somfy / de cloud verlopen). Lees het genoemde topic ook verder even na; er staat heel veel bruikbare info in.
Homey Bridge ondersteund sowieso geen lokale communicatie en moet het dus altijd hebben van communicatie via de cloud.

Nu heb ik mijn buitenzonwering via de Somfy app toegevoegd en kan ik bedienen via HomeKit en Google. Ik heb op de Homey de Somfy TaHoma & Connexoon geïnstalleerd en verbinding gemaakt met mijn Somfy account. Als ik nu een nieuw apparaat wil toevoegen binnen Homey en kies voor buiten zonwering dan krijg ik de melding dat er geen nieuwe apparaten zijn gevonden. Weet jij waar dit mogelijk aan kan liggen @Henk_Renting?
Somfy

1 Like

Stel je vragen even in de App thread van Somfy Conexoon/Tahoma.
Die threads kan je vinden op de app pagina van de bewuste app:

Bedankt @Henk_Renting voor je hulp. Het is gelukt, mijn screen werk via Homey :wink:

1 Like

Het is inmiddels gelukt door het hele lijstje van apparaten uit te proberen.

1 Like

Ik heb sinds kort twee rolluiken (Somfy io) geinstalleerd. Ook een somfy connectivity kit geinstalleerd en een account aangemaakt.
De installatie van de rolluiken op de connectivity kit ging feilloos.
Ik wil nu de rolluiken via Homey bedienen (via connectivity kit / cloud).
De app daarvoor geinstalleerd op Homey.
Deze geeft aan dat ik succesvol ben ingelogd :

Ik kan echter geen apparaten toevoegen via Homey (“geen nieuwe apparaten gevonden”).
Ik heb de community hiervoor ‘doorgeworsteld’, maar ik kan er nog steeds geen wijs uit worden HOE ik in godsnaam de rolluiken aan Homey kan toevoegen (waarschijnlijk snap ik het allemaal niet zo goed).|

Kan iemand mij helpen in “duidelijk en begrijpelijke taal” ???

ik lees mee

@hbeers
Henny, dat betekent dat je je niet blind moet staren op 1 bepaald type apparaat om toe toe te voegen.
Probeer ook eens gordijn / pergola / zonwering etc etc
Er zit er ergens één tussen die werkt.

Correct,

Ik heb diverse typen geprobeerd.
Echter heb ik bewust gekozen voor io-moteren vanwegen hun ‘twee-richtings’-communicatie.
Dat zie je ook duidelijk terug als je kiest voor VELUX dakramen.

Deze typen geven ook hun huidige positie weer, wat weer meer mogelijkheden biedt om complexere automatisering te ontwerpen (bijv.: automatisch sluiten als niemand meer thuis is etc.)

Dank voor jullie hulp !!!

(Maar wie maakt dit nu voor eens en altijd helder voor alle volgende ‘zoekenden’ ??? (de software ontwerper ??)

Uiteraard bedoelde ik het uitproberen van verschillende typen van hetzelfde systeem, maar nam gemakshalve aan dat dat logisch is. IO gaat nooit met RTS werken, en andersom.

Nee, dat gaat hij voorlopig niet doen.
Adrian heeft laatst ergens uitgelegd waarom dat is; de app is flink uit zijn jasje gegroeid, en om alle apparaten “goed” te krijgen zou hij praktisch de hele app moeten herschrijven.
Het is allemaal gewoon vrijwilligers werk, dus je snapt dat hij dat niet “even” gaat doen. :man_shrugging: