SolarEdge koppeling Homey 2023 lukt niet

Ik heb een SolarEdge SE7K (zonder display). Hiervan is de data-kabel ingeplugd in een router in de schuur. Deze router is met een grondkabel ingeplugd in de modem van Ziggo in de meterkast.
Als ik inlog op de inverter kan ik nergens het IP adres vinden. Waar moet ik het IP zien te achterhalen, uit de router in de schuur of de modem in de meterkast?
Als test heb ik de inverter ook al rechtstreeks aangesloten op de modem en zie dan een nieuwe aangesloten apparaat met IP adres echter zonder poortnummer. Ook als ik in de router het IP vastzet en koppel met een eigen poortnummer krijg ik nog steeds geen info in de SolarEdge app binnen binnen Homey.
Zowel bedraad op router/modem en draadloos verbinding krijg ik info binnen op de originele SolarEdge app, de verbinding met internet blijkt er dus wel te zijn.
Hoe krijg ik het werkend voor elkaar!?

Met de android app Fing kun je, per ontdekt apparaat, op open poorten scannen.
Dan kun je met het IP adres + steeds een andere poort van de gevonden poortnummers, verbinding proberen te maken

Bedankt Peter! Het IP adres hebbik ondertussen achterhalen maar de app geeft aan dat er geen open poorten zijn. Dien ik die open te zetten in de inverter of op de router?

Graag gedaan.
Bij mij is mijn inverter offline in het donker, bij jou misschien ook: wat gebeurt er als je het IP adres pingt?
Als hij inderdaad offline is, vind je op het moment ook geen open poorten namelijk.

Dat klinkt inderdaad wel logisch! Ik ga morgen overdag een nieuwe poging doen. Nogmaals dank!

1 Like

Morgen! Eindelijk overdag kunnen zoeken naar de open poorten echter wordt er geen gevonden bij de solaredge. Op de router waar deze ingekoppeld is zijn er wel 2 (80 WEB en 1900PnP). Als ik beide getallen invoer in de homey app incl. juiste IP komt er nog niet binnen. Volgens mij zijn we er bijna maar nog net niet helemaal. Moet ik de IP van de SolarEdge Forwarden met poort 80 of 1900? Of op een andere manier…!?

Hmm forwarding op poort 80 geeft de melding dat deze conflicteert met de remote web management.

Welke Homey app gebruik je?
Ik gebruik deze:

Met deze instellingen:

Geeft realtime waardes door

Ik ook! Helaas komt er nog niets binnen…

Dag Peter, weet jij mogelijk nog een oplossing? Groeten Roy

Andere inverter ID proberen?
Misschien dient de installateur nog iets vrij te geven? @Ria_Banis weet jij dat? Of kon jij ‘gewoon’ direct verbinden met de SolarEdge?

Ik heb eerst de Zonnepanelen app gebruikt. Daarvoor moest je in de website app een API key aanmaken (ik heb een omvormer met display).
Vorig jaar heeft de klantenservice van SolarEdge op mijn verzoek een update uitgevoerd zodat ik deze modbus app kon gebruiken. Ik heb toen alleen in de omvormer de poort ingesteld en de gegevens in de app zoals getoond. Het werkte met een paar minuten.

1 Like

Heb je deze stappen al gevolgd?
Hiermee had ik het zo aan de praat.