Signaalkabel (svv) gebruiken voor slimme lichtsturing

Hey,

we zijn bezig met de verbouwing van onze woning.
Initieel was het plan om voor de verlichting te werken met Logo’s van siemens, maar deze zijn blijkbaar niet te koppelen met een app wat ik wel graag zou willen doen.
Hiervoor hebben we naar alle schakelpunten een SVV kabel (0,8mm) getrokken.
Zowel de schakelaars, de elektriciteitskast als de verlichting moeten nog gehangen worden.
Enkel de schakelaars voor de rolluiken zijn reeds gekocht en geplaatst. Dit met niko schakelaars, dus schakelaars liefst terug van Niko.

Ik zou graag het volgende bereiken, maar geraak er niet goed uit welk materiaal ik allemaal nodig heb:

  • Koppelen met Homey Pro
  • Sturing via svv kabel van 0,8mm (230v is dus geen optie)
  • Meerdere scenes kunnen selecteren vanaf de schakelaar (vb 1x klikken = aan/uit, 2x klikken = bepaalde instellingen, lang drukken = dimmen of alles uit)
  • min 4 kringen te besturen vanaf schakelaar (op één punt zou 6 ook handig zijn, maar 4 zou al leuk zijn)

Ik heb al aan het kijken geweest naar Shelly, maar daar kan ik precies enkel scenes selecteren met de i4 plus, maar die is dan weer draadloos. En Aan/Uit zou altijd moeten werken dus wat schrik om het draadloos te doen.

Sonoff R5, ook hier draadloos en gaat niet mooi passen naast de niko schakelaars voor screens

Huidige plan nu is om in de kast te werken met shelly 4pm pro met daartussen een relais om met de svv kabel te kunnen sturen. 100v zou teveel zijn voor de svv kabel. Maar hier kunnen we dan weer geen scenes vanaf de drukknoppen meer regelen.

Ik ben nog nieuw in het hele smarthome verhaal, en onze elektricien ook. Dus alle tips & tricks zijn welkom.

Stef

Op dit forum wordt voornamelijk over draadloos gesproken om dat dat in de hobby sfeer het meest wordt toegepast ( en Homey dus voornamelijk wordt gebruikt door hobbyisten). Voor bedraad zie ik wel eens KNX voorbij komen maar daar weet ik verder niets van behalve dat het duur is volgens zegslieden.
Je kan eens op de volgende sites kijken voor meer informatie:

https://www.dedomoticastore.nl/klantenservice/het-verschil-tussen-draadloze-domotica-en-bedraad.html