Een paar aanvangs vragen

allen

sinds kort overgestapt van de Homey hub naar de Homey Pro 2021 met advanced flows
op zich gaat het goed met diverse apparaten te koppelen en flows te maken.
ik zit nog wel met een aantal zaken waar ik niet uitkom en op het forum ook niet een oplossing heb kunnen vinden
1 ik heb een lamp die achter een schakelaar zit die ik automatisch wil laten uit zetten zodra die aan is gezet met de schakelaar na 5 minuten ,dat zou toch moeten kunnen als deze lamp zich weer heeft aangemeld op de Homey of als deze energie verbruikt alleen ik krijg het niet voor elkaar
2. kan het kloppen dat je via Homey geen beeld ziet van de Ring Deurbel?
3.je kan in Homey push berichten laten sturen, waar stuurt die dat heen en waar kan ik dat instellen en is dit ook mogelijk met met een soort popup melding.

alvast bedankt voor het meedenken

  1. Is een beetje een vreemde constructie ik zou de lamp voorzien van permanente stroom en de schakelaar slim maken. De slimme schakelaar kan de lamp aan zetten en doormiddel van een timer laat je hem uit gaan.

  2. Ik krijg ook geen beeld danwel snapshot van mijn ring maar moet eerlijk toegeven dat ik er ook 0 energie tot op heden in gestoken heb om dit uit te zoeken.

  3. Push notificaties gaan naar de Homey app. Je smartphone moet dit uiteraard wel toestaan van de Homey app.

Die heb ik nog niet gezien, bedoel je soms de Homey Bridge?

Deze heeft Athom nooit geproduceerd, na model Homey Pro (Early 2019) is model Homey Pro (Early 2023 uitgebracht.

1 ) een Slimme Lamp ??? achter een gewone schakelaar? Dat is nooit slim, gewoon niet doen een slimme lamp moet altijd aan de spanning zitten. Zoek even op het forum is al heel veel langs gekomen. * Maar ligt bijvoorbeeld ook aan welk protocol gebruikt wordt je bent daar in niet duidelijk! Lees even: [Tip] Problemen met Homey?

3 ) Je stuurt het naar een gebruiker, en iedere gebruiker moet een eigen Athom Account hebben en de homey App geïnstalleerd op de mobiel en aangemeld met het persoonlijke account. (Lastig hoor genderneutraal formuleren :wink: )
image
Maak even een Flow een Test het …

Er zijn ook heel veel voorbeelden bij support hier het sturen van een Image (ImageTag) https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360025313254-Using-images-in-Flows via de Homey Mobile App.

en er zijn nog een aantal extra apps die ook berichten kunnen sturen buiten Athom/de Homey Mobile App om (zie de Appstore Homey App Store ) sen zoek bijbehorende Topic op het forum voor uitleg.

Al door meerdere gemeld: dit is niet hoe je een “slimme” lamp moet aansluiten.
En wat jij beschrijft ga je waarschijnlijk nooit goed werkend krijgen, domweg omdat zodra je de spanning van de lamp haalt, voor homey de status onduidelijk wordt.

Er zijn genoeg situaties te verzinnen die er een zootje van maken:

1 lamp is “smart” uitgezet (dus heeft nog spanning) en iemand wil hem via de schakelaar aanzetten.
Dan gaat de spanning er juist af en werkt niets meer

2 de schakelaar is uit dus de lamp heeft geen spanning. En de schakelaar wordt aangezet. Afhankelijk van het merk lamp kan zij er veel opties

  • als de lamp spanning krijgt blijft hij uit
  • als de lamp spanning krijgt gaat hij vol aan
  • als de lamp spanning krijgt gaat hij naar de laatste status (uit/aan/dimmed)
  • de lamp heeft een instelling in de app wat er moet gebeuren als hijj weer spanning krijgt (uit/aaan/laatste status
    Bovendien zal het even dure. Voordat de lamp weer “connected” is aan homey dus wanneer de flow triggert is ook onduidelijk.

Kortom: ik zou er geen tijd insteken…
Oplossingen

  • lamp continue van stroom voorzien en je schakelaar vervangen door een slimme schakelaar zodat je hem ook kan aansturen
  • lamp continue van stroom voorzien en een slimme schakelaar met batterij plaatsen zodat je hem ook kan aansturen
  • lamp vervangen door een domme lamp en een slimme schakelaar plaatsen die ook je lamp kan schakelen
1 Like

Jepke

bedankt voor je antwoorden
voor wat betreft:
1 ik woon in een huis met iemand die niet echt van de domtica is en haar grote wens (lees eis was) dat er een schakelaar bleef
2 in de ring ap zelf zie namelijk wel een een camera dat gaf mij het idee wel beelden te kunnen zien
3 helemaal duidelijk

Dijker

dank voor je respons

klopt betreft de Bridge en Homey pro early 2019 mijn fout
1, in dit geval wil men in dit huis dat deze lamp ook met de schakelaar bediend moet worden daarom mijn vraag om een oplossing voor in dit geval een Ikea zigbee lamp welke ik nog niet heb kunnen vinden op het forum kan ook aan mijn zoektermen liggen ,ik ben nog lerende (-:
3 dank je wel hier gaat verder mee spelen

Voor die gevallen zijn de switch modules een uitkomst. Op veel van deze zit een switch/schakelaar aansluiting.

image

Met andere woorden je kunt met de schakelaar een lamp aan zetten met de smart app uit en vervolgens met de schakelaar weer aan. Veel doorgewinterde automation geeks bouwen dit bewust zo omdat er ooit een moment komt dat het hele systeem het laat afweten, in zon geval werkt de “domme” manier nog gewoon.

1 Like

Yup de WAF (Wife Acceptance Factor) is belangrijk.
Heb thuis ook voor vrijwel alle lampen ook een schakelaar.
In alle 3 de opties die ik noemde heb je een schakelaar :slight_smile:
Ik gebruik zelf meestal de bovengenoemde switch modules slimme waar je ook lampen direct op aan kan sluiten en dan met een dom “peertje”
Dan heb je alle vrijheid in welk “peertje” je wilt kiezen.
En je kan er meerdere “peertjes” aan hangen waardoor je ook nog eens goedkoper uit bent.
(Je mist wel de mogelijkheid van kleuren).

Ruud, als je op een andere manier een notificatie wilt, kun je bijvoorbeeld de app CallMeBot gebruiken. Hiermee kun je een notificatie sturen naar Whatsapp, Signal, Telegram of Facebook.
Ik gebruik deze app om notificatie berichten in WhatsApp te ontvangen en dat werkt prima. Je kunt de app op zich gratis gebruiken, als zal er onderaan dan wel een donatie gevraagd worden. De donatie is € 4 voor een jaar. Dat is het mij in ieder geval meer dan waard.