Shelly S stekker verliest contact met Homey Pro

Hallo allemaal,


Shelly Stekkers verliezen contact in Homey Pro:
Ik heb nu enige tijd Homey Pro draaien en leer veel in korte tijd. Nu heb ik via Robbshop inmiddels een tiental stekkers van “Shelly PlugS Slimme Stekker WiFi” waar ik tot op zekere hoogte met veel plezier mee werk.


Shelly App:
De Shelly App draait op mijn telefoon iPhone 12 Max Pro. In deze App heb ik alle instelling uitgevoerd zodat de schakelaars weten hoe te schakelen e.d.
Alle verschillende componenten werken goed, zelfs wanneer er stroomuitval is, herstellen de stekkers zich keurig als het om de App gaat van Shelly.


Homey Pro
Hier een klein overzichtje van mijn Homey Pro indeling en wat er is gekoppeld. Nagenoeg alles nog zonder FLOWS, daar werk ik nog aan.

Wanneer er nu een stroom onderbreking is geweest, dan hersteld een gedeelte van de Shelley stekkers zich en een gedeelte reageert niet meer op commando’s van uit Homey Pro. Wanneer ik de stekker die niet meer reageert verwijder, vervolgens handmatig toevoeg a.d.h. van het IP adres dan werkt deze stekker weer (mmestal). Mijn vraag nu is, hoe kunnen de instellingen bewaard worden in Homey Pro van deze stekkers.

In afwachting van jullie reactie, fijne jaarwisseling en een warme groet, Mike

Heb je alle shellys een vast ip-adres gegeven toevallig?

Naast het assignen van een statisch ip adres (wat een deel van het probleem lijkt te zijn) is er ook iets anders aan de hand. Als Homey nog niet gekoppelde devices niet automatisch vindt dan is er iets mis in de netwerk configuratie. Het toevoegen via IP adres is eigenlijk alleen bedoeld voor netwerk experts die weten waarom de apparaten niet automatisch gekoppeld kunnen worden.

Het niet kunnen vinden van devices wordt vaak veroorzaakt door verkeerd geconfigureerde wifi netwerken (b.v. apart 2.4 en 5 GHz netwerk), verkeerd geconfigureerde vlans of verkeerde instellingen zoals netwerk isolation.

Dank voor je reactie. Ik heb WiFi via 3 losse Deco’s (TP-Link) Alles is geoptimaliseerd en draait op maximale verbinding. Ik heb een Ziggo modem, daarachter een TP-Link Router om mijn Statische IP-adressen niet te verliezen. (Ziggo geeft alleen een Dynamisch IP af) Dus hieruit bestaat mijn WiFi verbinding. De Wifi op de Router is UIT

Hoi uhe nee, geen vast IP-adres. Weet nog niet hoe ik dit kan realiseren. Vermoedelijk via de Shelley App

Statische IP adressen wil je instellen op je DHCP server, zeer waarschijnlijk jouw router.

Hi, my dutch is poor, so I answer in English. You have to give your devices a fixed IP. After a Power Break your router will apply new IP adresses. You can assign the fixed IP within the ShellyApp or use the Webtool (just type the actual IP in your browser). After that change the IP in Homey.

Ok thanks for the advice and I will try let you now.

Ok then it is working. All units have a fixed IP now and easy to reach by phone and laptop Thanks for the advice and a HAPPY NEW YEAR my friend

Dank voor de helpende hand. All stekkers voorzien van een fixed IP en het werkt nu. Ook voor jou nog een HAPPY NEW YEAR.

Alles werkt inmiddels dank en ook voor jou een HAPPY NEW YEAR

1 Like