Shelly Plug S Gen 3 (matter) geen energieoverzicht

Omdat Homey zelf in een best-buy-guide aangeeft dat de Shelly Plug S wordt ondersteund als energieverbuiksmeter heb ik er eentje aangeschaft. Koppelen met Matter was al een gigantisch probleem, maar na een firmware update van de Shelly lukte het wel. Maar… er is helemaal niets van een energieoverzicht zichtbaar via Homey.

Wat kan hier fout gaan?

Het voelt een beetje vreemd dat dit apparaat in een best-buy-guide is opgenomen, maar niet schijnt te werken als energieverbruiksmeter in Homey.

Voor het uitlezen van energie data is Matter 1.3 nodig en Homey zit nog op 1.2.
Als je de plug via WiFi koppelt en niet via Matter zal het wel werken.

Homey heeft geen vaste Matter-versie die ondersteund wordt, er zijn onderdelen van Matter 1.0 die Homey niet ondersteunt en onderdelen uit Matter 1.3 die Homey wél ondersteunt. Het is dus een beetje gokken of een apparaat (gedeeltelijk) ondersteund wordt.

Ehmm… maar hoe koppel ik dat dan via wifi? Want bij het toevoegen van een nieuw apparaat heb ik die optie niet in de app.

Het staat er echt bij:

Dank je wel. Het toevoegen van een Shelly device verloopt dus behoorlijk anders dan ik gewend ben. Ik moet dus eerst met de Shelly app op mn mobiel de plug installeren op wifi, en dan middels de shelly app op de Homey een wifi apparaat toevoegen.

Als alternatief, voor als je niet van de Shelly-app gebruik maakt op je mobiel en/of geen gebruik wenst te maken van de Shelly-cloud: eerst de Shelly instellen via de ingebouwde hotspot/webserver.

Je kunt dan ook meteen zaken die je niet gebruikt, uitzetten en meteen de firmware updaten. Pas dan toevoegen aan Homey.

2 Likes

Dank voor de tip! Dat scheelt idd weer een extra app. Thanks.

1 Like