Omdat Homey zelf in een best-buy-guide aangeeft dat de Shelly Plug S wordt ondersteund als energieverbuiksmeter heb ik er eentje aangeschaft. Koppelen met Matter was al een gigantisch probleem, maar na een firmware update van de Shelly lukte het wel. Maar… er is helemaal niets van een energieoverzicht zichtbaar via Homey.
Wat kan hier fout gaan?
Het voelt een beetje vreemd dat dit apparaat in een best-buy-guide is opgenomen, maar niet schijnt te werken als energieverbruiksmeter in Homey.
Homey heeft geen vaste Matter-versie die ondersteund wordt, er zijn onderdelen van Matter 1.0 die Homey niet ondersteunt en onderdelen uit Matter 1.3 die Homey wél ondersteunt. Het is dus een beetje gokken of een apparaat (gedeeltelijk) ondersteund wordt.
Dank je wel. Het toevoegen van een Shelly device verloopt dus behoorlijk anders dan ik gewend ben. Ik moet dus eerst met de Shelly app op mn mobiel de plug installeren op wifi, en dan middels de shelly app op de Homey een wifi apparaat toevoegen.
Als alternatief, voor als je niet van de Shelly-app gebruik maakt op je mobiel en/of geen gebruik wenst te maken van de Shelly-cloud: eerst de Shelly instellen via de ingebouwde hotspot/webserver.
Je kunt dan ook meteen zaken die je niet gebruikt, uitzetten en meteen de firmware updaten. Pas dan toevoegen aan Homey.
Ik heb ook de problemen van niet zichtbaar zijn van energie data met de Shelly s plug.
Van alles geprobeerd en na dit topic (en vele anderen) te hebben gelezen lukt het mij echt niet. Als laatste hoop en redmiddel (?) dit aansluiten bij dit topic dan maar.
Matter kan ik dus vergeten en heb de plug via wifi benaderd.
Wat heb ik gedaan:
De plug er in gezet, binnen 10 seconden de reset geactiveerd.
Vervolgens via de lokale wifi adapter van de plug ( Shelly en nog heel wat karakters) verbinding met de plug gemaakt.
Daarna via de browser de plug via het std ip-adres benaderd en mijn lokale wifi netwerk en ww ingevoerd en ook de matter optie uitgevinkt.
Tot zover gaat t goed. Via mijn eigen wifi netwerk kan ik de plug succesvol pingen. Ik ben er nu bijna, dacht ik.
Vervolgens wil ik in de Shelly app op mijn telefoon de plug toevoegen. Die ziet de app niet. Ook geprobeerd dit via het invullen van het vaste ip-nummer. Zegt de app, dit is geen Shelly app.
Ik heb al diverse klompen gebroken en zit er nu doorheen.
Wie kan mij de glorierijke procedure leveren waarop ik dit voor elkaar krijg. Eeuwige roem wacht op je.
Heb je het juiste IP ingevoerd? Deze is niet hetzelfde als het IP dat je bij de setup in je browser moest invoeren. Je kan het IP van het apparaat vinden in de app van je router, of met een LAN scan app zoals Fing.
Heb ik gedaan SS echter zonder resultaat d.w.z. , nadat ik het thuis netwerk in de plug had geconfigureerd was ik in staat op de plug te pingen nadat de plug in het thuis netwerk zichtbaar was.
Daarna liep elke poging om via telefoon app van shelly en/of de browser homey app te connecten op niets uit.
Misschien is de firmware verouderd? Kan je de configuratiepagina op het IP-adres (b.v. http://192.168.1.100/) nog wel bereiken? Hier kan je meestal firmware updates uitvoeren.
Zijn Homey, je telefoon en het Shelly apparaat verbonden met hetzelfde netwerk?