Shelly gen4 ervaringen

Fijn om te horen.

Ik denk dat het van je smart home-opzet afhangt in welke modus je de Shelly’s gebruikt. Ik heb zelf meerdere Shelly-apparaten, maar de meeste zijn Gen2 en Gen3. En hebben dus geen ondersteuning voor Zigbee.

De wifi-modus vind ik prettig omdat je het apparaat dan altijd volledig kunt beheren. Veel van de Shelly-modules zijn ook weggewerkt, dus knopjes indrukken is niet echt handig. Ik gebruik overigens niet de Shelly-cloud, alleen lokale toegang, De beheerinstellingen in Homey zijn beperkt en zaken als software updates gaan snel via de webinterface.

Ik heb een aantal Gen4-stekkerdozen van Shelly. Oorspronkelijk was het doel om die in Zigbee-modus te gebruiken, omdat ze diverse losse slimme Zigbee-tussenstekkers vervingen. Het Shelly-apparaat zou dan ook als Zigbee-router dienst doen.

Echter, door de problemen die ik ervoer met de Zigbee-implementatie op de Shelly’s en het feit dat diverse sensorwaardes niet beschikbaar zijn in Zigbee modus, ben ik toch weer teruggegaan naar de wifi-modus. Waarschijnlijk dat de nieuwe firmware deze problemen heeft opgelost, maar ga het niet meer omzetten.

Het fijne is dat ik zo al mijn Shelly-apparaten op dezelfde manier kan beheren en ik de Zigbee-module uit kan zetten (bespaart weer een klein beetje continuverbruik).

Ik heb genoeg andere Zigbee-routers in mijn Zigbee-netwerk en dus hoef ik de Gen4-apparaten niet persé in Zigbee-modus te gebruiken.

Maar goed, de afweging voor jou kan compleet anders zijn.

Tot slot: ik neem aan dat je jouw Shelly apparaat gekoppeld hebt met de nieuwe Shelly Control app voor Homey en niet de originele Shelly app voor Homey? Zo nee dan is dat wel aan te raden, aangezien eerstgenoemde zich richt op de nieuwere generaties Shelly’s en ook beter overweg kan met de 2.x firmware.

Zie ook: [APP] Shelly - Smart solutions for every home and office - #6487 by SunBeech.