Shelly 2PM Gen4 i.c.m. rolluik werkt niet

Onlangs een Shelly 2PM Gen4 aangeschaft om het rolluik te automatiseren.

Een behuizing ligt inmiddels bij een kennis op de 3D printer klaar, maar ik wilde wel eerst testen.

Alles aangesloten zoals het denk ik hoort:
N - Beide blauwe draden via een lasklem
L - Bruin vanuit stroomdraad

01 en 02 - bruin en zwart van het rolluik

De shelly middels Zigbee gekoppeld aan Homey Pro, dat ging soepel. Het rolluik deed niets, dus 01 en 02 omgewisseld, toen ging het rolluik wel naar beneden.
Vervolgens naar boven ging heeeel langzaam.
Shelly stroomloos gemaakt en daarna deed deze niets meer. Apparaat verwijderen en opnieuw toevoegen in Homey maakte geen verschil.

Enige wat opvalt is dat er aan de achterkant een rood lampje knippert.

Weet iemand wat ik verkeerd doe en hoe ik

dit alles werkend kan krijgen?

Begin er eens mee de handleiding te lezen om te kijken wat dat rode lampje betekent.

Hier vind je waarschijnlijk wel de oplossing:

Dat topic had ik gevonden. Hierin had ik ook gevonden dat 01 en 02 omdraaid moesten worden.
Voor de rest zit het aangesloten zoals beschreven/getekend.

Ik heb onlangs ook de Shelly 2PM Gen4 aangesloten en gekoppeld via Zigbee met Homey. Het kan ook via Wifi/Matter, voor zover ik weet.

Voor Zigbee moet je een aparte firmware installeren, hetgeen het gemakkelijkst gaat door de webapp van de Shelly te benaderen. Standaard staat hij op Matter via Wifi.

Ik moest de bruine draad splitsen, en op beide L-aansluitingen schroeven om het goed te laten werken.

Heb je de Shelly ook ingesteld op rolluik-werking (via de app of de Web-app)? Heb je de Shelly ook gecalibreerd?

Bij mij werkt het nu vlekkeloos.

Hier zat denk ik de truc… ik was gelijk met Zigbee begonnen, maar dat werkte maar half.
Nu eerst verbinding gemaakt via wifi, firmware geupdate, calibratie gedaan en daarna verbonden via Zigbee.

Nu lijkt het stukken beter te werken!

Zonder specifieke zigbee firmware update doet hij geen zigbee, met de zigbee-update doet hij geen matter.

Was je dan eerst via matter verbonden?

En heb jij ook die 2e bruine draad aangesloten op de L?

Achteraf gezien snap ik ook niet hoe ik uberhaupt connectie kon hebben. Vanuit Homey (de Shelly app heb ik pas later geinstalleerd), kon ik wel de Shelly o.b.v. Zigbee toevoegen, maar dat werkte niet lekker.

Ik heb alleen de bruine draad vanuit de stroomtoevoer en het rolluik aangesloten. De originele schakelaar heb ik niet terug aangesloten. Als ik dat nog wel zou willen, dan sluit ik die bruine draad ook op L aan

Ik bedoel de aanvoer L. In het schema dat ik hierboven postte staat een splitsing van de aanvoer bruine draad naar beide L-aansluitingen op de Shelly. Bij mij werkte het ding alleen met een dubbele bruine draad.

Een eventuele originele schakelaar moet op de SW-aansluitingen, met een aanvoer bruine draad op de schakelaar.