Rolluiken van zelf open en dicht laten gaan

Hoi allen,

Ik wil graag me elektrische rolluiken van Velux vanzelf laten dicht gaan als de zon schijnt /het te warm word in de kamers.

Ik heb al op het forum rondgekeken, en ideeën opgedaan. Maar snap sommige dingen niet/ weet niet hoe ik het uit moet voeren. En de tropics waren al een paar jaar oud, misschien zijn er nu nieuwe ideeën.

Ik heb 3 Velux elektrische rolluiken, 3 Velux Integra kanten liep ramen elektrisch, een Somfy hub en zonnepanelen met enfhase.

Je kan als trigger gebruiken:
Het vermogen is veranderd
Het vermogen is groter dan
Het vermogen is kleiner dan

Welke moet je gebruiken?

Zelf zou ik zeggen, het vermogen is groter dan ( bv 1000 watt) gebruiken om ze dicht te doen. En het vermogen is kleiner dan 1000 om ze open te doen.

En hoe zorg je er voor dat ze niet steeds open en dicht gaan? Ik zag een zandloper app, maar hoe werkt dat/ stel je dat in? Heb dat soort logica dingen nooit helemaal begrepen :roll_eyes:.

En heeft een temperatuur sensor nog een toegevoegde waarde? Zo ja, gebruik je die temperatuur sensor dan in de ALS kolom als trigger, of beter in de EN kolom als bij komend iets?
En welke temperatuur sensors zijn goed? Ik heb er op dit moment niet echt een, op een paar oude motion sensor van neo coolcam na. Het zitten kijken naar aqara of aeotec.

Kortom, wie heeft ideeën hoe ik dit het beste kan opbouwen? En wil me daar mee helpen :hugs:

Groet Chico

Op zich klopt het bijna allemaal wat je zegt.
Afgezien van open en dicht laten gaan van je rolluiken met hetzelfde vermogen.
Ik zou ze dan met een lager vermogen weer dicht laten gaan.
Wel zou ik een thermometer erbij zetten per ruimte.
Naast flows voor als vermogen is boven ( en onder) xxxx vermogen en temparatuur is boven, ook flows beginnen met: als temperatuur onder een bepaalde temperatuur en vermogen is onder een bepaalde stand dan open. (En andersom)
Om te voorkomen dat ze open dicht gaan terwijl er alleen een wolkje voor de zon zit kun je een counter starten op het moment dat het vermogen onder een bepaalde waarde komt.
Vervolgens met een volgende flow:
Als counter is leeg,
En vermogen is nog steeds lager dan xxxx En de twmperatuur is lager dan xxxx.
Dan kunnen rolluiken van die ruimte open.
Dus meerdere flows om alles te kunnen regelen.

Bedankt voor de uitleg. Als je de trigger vermogen is boven/ onder gebruikt, word er dan alleen getriggerd als het vermogen er onder of er boven komt op dat moment, of word er dan ook getriggerd als het vermogen bv al een half uur onder of boven is?
En de open flow maak je dus met een trigger ALS de counter leeg is, EN het vermogen is onder xxx EN (als aanvulling) de temperatuur is minder dan.DAN open.

En de counter maak je.
ALS het vermogen onder xxx is, DAN start counter.

Is het ook mogelijk om de counter te resetten/ stoppen als hij gestart is en het vermogen weer boven xxx komt?

Als…
Vermogen werd hoger dan 1000

Dan wordt de flow getriggerd.
De volgende trigger wordt pas gegeven als het vermogen onder de 1000 is geweest.
Thermostaat principe.

De andere optie
Als…
“Vermogen is veranderd”
En…
Vermogen is groter dan 1000
triggert elke keer als het vermogen is veranderd EN hoger dan 1000 is

Als…
Vermogen werd hoger dan 1000
Dan…
Stop timer
(Met de Chronograph app kan dit in ieder geval)

Een andere veelgebruikte manier om heen en weer gedrag te voorkomen is om de grenswaarde voor open en de grenswaarde voor dicht uit elkaar te trekken: b.v open bij boven de 1200 en dicht onder de 800.
Een combinatie met zandlopers blijft nog steeds aan te raden om korte pieken uit te filteren, dus als de waarde x tijd boven de 1200 is dicht, en x tijd onder de 800 open.

Volgens mij zal je een andere sensor erbij moeten halen.
Als je wilt dat de rolluiken dicht gaan als er teveel zon schijnt, dan moet je dus meten hoeveel zon er schijnt. Daarvoor zijn er sensoren die licht meten.
Het probleem is dat je deze licht sensor niet in de ruimte zelf kan zetten, omdat zodra de luiken sluiten, deze lichtsensor aangeeft dat er weinig zon schijnt, en dus de luiken op doet. De sensor zal dus op een plaatst moeten zitten, waar het rolluik geen invloed op heeft maar wel de lichtsterkte bij dat raam meet.

Volgens mij hebben we het over zonnesensoren van vele vierkante meters die niet afgedekt worden door de rolluiken, ook wel zonnepanelen genoemd. Dat lijken me voldoende sensoren :smile:

1 Like

Ik heb geen kaartjes van de zonnepanelen in de EN kolom. Dus EN het vermogen is boven de 1000 watt, kan ik niet doen :disappointed_relieved:.

En ik het de countdown app van Ralf van Dooren en Jeroen Bos, maar standaard staan die zandlopers op -1. Dus leeg. Ik zou ze graag standaard op 900 sec, dus vol willen hebben. Maar dat heb ik nog niet voor elkaar.

Rede, als de zon opkomt, staan ze beide op -1. Dus de flows op en neer kunnen beide getriggerd worden dan.

ALS het vermogen is veranderd, EN de zandloper rolluik dicht is kleiner dan 0, DAN rolluik dicht.

ALS het vermogen is veranderd, EN de zandloper rolluik open is kleiner dan 0, DAN rolluik open.

ALS vermogen werd kleiner dan 1000, DAN start zandloper rolluik dicht, stop zandloper rolluik open

ALS vermogen werd groter dan 1200, DAN start zandloper rolluik dicht 900 sec, stop zandloper rolluik open

Waarde zijn redelijk uit de lucht gegrepen, de 900 sec ook. Moet ik nog perfectioneren.

Heb ook stop zandloper xxx bij de laatste 2 flows gezet, om ze te stoppen ingeval ze lopen, maar dat is misschien overbodig bedenk ik me nu.

Ik denk als ik bij de eerste 2 flows iets in de EN kolom kan fabriceren van een bepaald vermogen, ik er ben. Of mis ik wat?

Ik heb je suggesties mee genomen in me flow, zie replay op Peter Kawa. Bedankt voor het meedenken!

Ik sluit me aan bij het antwoord van Edwin D. Volgens mij zijn er geen betere sensors als zonnepanelen, en tevens zijn het gelijk ook de duurste sensors gekoppeld aan Homey :rofl:. Maar wel bedankt voor het meedenken, uiteindelijk gaat het me lukken ( hoop ik​:roll_eyes:)

Ik heb het logica kaartje voor de EN kolom gevonden. Als vermogen meer dan 1000 is. :hugs:.

Maar voor ze zandloper heb ik nog geen oplossing

Zoek eens op countdown

Er zijn vele wegen naar…
Om te voorkomen dat mijn zonneschermen steeds op en neer gaan, gebruik ik verschillende waarden voor helderheid (met zonnepanelen dus verschillende vermogens). Daarnaast gebruik ik de Insight trends app.

Ik laat elke 6 minuten een trend voor de helderheid bereken over de laatste 12 minuten. Zodra die berekening klaar is laat ik twee flows hierop triggeren (naar beneden en omhoog). Afhankelijk van de waarde start dan omhoog, omlaag of helemaal niets.

Ook gebruik ik de app van Buienradar om de schermen omhoog te sturen als er een bui aankomt.

Dat is ook een mooie manier. Kan alleen de app insight trends niet vinden in de store .

See here for CLI install: GitHub - MadMonkey87/Homey.InsightTrends

1 Like

Ik heb het berekenen van een gemiddeld vermogen als volgt opgelost. Maak een variabele (type: nummer) onder Homey Logic aan, bv gem_gebruik. Maak vervolgens een eenvoudige flow die elke minuut start, en die de berekening in de bijlage uitvoert. Het voordeel is dat je geen aparte plugins nodig hebt. Het ‘verbruik’ komt van de zonnepanelen - die dus een negatief verbruik opleveren op een zonnige dag.

In dit voorbeeld wordt een lopend gemiddelde over de laatste vijf minuten berekend (of eigenlijk: het huidige verbruik weegt voor 20% mee in de berekening van de nieuwe waarde). Hierdoor wordt de schommeling van het verbruik uitgemiddeld, waardoor de rolluiken niet constant open en dicht gaan.

In een aparte flow kun je dan het openen en sluiten van de rolluiken sturen met het gemiddelde verbruik. Zoals Hugo aangeeft, wel met voldoende verschillende waarden voor openen en sluiten, anders houd je hetzelfde effect.

Ik overweeg nog om een lagere opbrengst van de zonnepanelen minder te laten meewegen dan een stijging (door twee berekeningen, afhankelijk of het huidige verbruik hoger of lager is dan het gemiddelde verbruik). Kweste van een beetje uitproberen.