Remove router from zigbee network

Ik heb een Ikea Tradfri in het Homey Zigbee netwerk zitten die als router fungeert. Er zijn nu een aantal sensoren (Aqara) met deze router verbonden.
Deze Tradfri wil ik verwijderen. Wat gebeurt er dan met de routes van de sensoren? Vinden die zelf weer een eigen route? Of moeten die verwijderd en opnieuw toegevoegd worden?

In principe zouden deze zelf weer een andere weg naar homey moeten vinden, mocht dit na een paar uur nog niet zijn gebeurd kun je proberen om de sensor te repareren in homey.

Juist met Aqara sensoren is dat vaak niet het geval :frowning:

Mochten ze geen updates meer sturen, dan kun je ze gewoon nog een x pairen, zonder ze vooraf te verwijderen.

Ik hoor daar inderdaad heel veel over maar heb hier persoonlijk nog nooit problemen mee gehad. Heb bijna alleen maar aqara sensoren en ikea lampen, en er veranderd hier nog wel eens wat qua plaatsing van het spul. Alleen de T1 met neutraal wil niet fatsoenlijk pairen, maar die worden uitgefaseerd voor shelly’s.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga het dan maar ondervinden :wink:

Het werkte inderdaad :smiley:
Via de developer site heb ik eerst gekeken welke route ze hadden. Vervolgens de Tradfri router verwijderd. Na een tijdje waren de sensoren en switch nog niet online. In de developer een interview gedaan en een keer het pairing knopje ingedrukt. Dit werkte voor alle sensoren en kregen een nieuwe route.
De Aqara H1 switch bleef problemen te geven. Maar uiteindelijk bleek het een zwakke batterij te zijn. Na die te hebben vervangen kon ik hem opnieuw pairen.

2 Likes