Aqara Smart Plug als router

Ik heb laatst een Aqara Smart Plug toegevoegd aan Homey, maar de reeds bestaande deursensor of watersensor van Aqara verbinden niet automatisch via de Smart plug. Moest eerst de Smart plug aansluiten en daarna de sensoren opnieuw aanmelden. Klopt dit of is er een makkelijkere manier. Opnieuw aanmelden haalt ook deze sensoren weg uit mijn flows :unamused:
Is er wel een manier om de bestaande sensoren te laten verbinden met de nieuwe Smart plug

Je kunt proberen ze te re-pairen op hun huidige locatie (dus niet naast Homey houden). Dat werkt ws. al door de batterij even los te koppelen.
Aqara heeft idd. de neiging de route vast te houden en nieuwe nodes te negeren.

Volgens mij wordt met het herstarten van de Homey ook het Zigbee/mesh netwerk opnieuw opgebouwd toch…? Ik zie vaak na een restart vaak ineens andere wegen naar de Homey in de developer tools.

Ja en nee. Als de controller weg is zullen sommige apparaten op zoek gaan naar andere routes om te zien of de controller op die manier bereikbaar is, maar het is niet een nieuwe opbouw. En Aqara apparaten gaan in mijn ervaring niet op zoek zolang de router waarmee ze gekoppeld waren gewoon actief blijft.

De routes in de developer tools zijn sowieso niet heel accuraat; een apparaat kan meerdere routes hebben terug naar de controller maar de developer tools laat er altijd per apparaat maar één zien. Hoe bepaald wordt welke route dat is, is vooralsnog een mysterie.

1 Like

Dat verklaard het één en ander. Dank voor de toelichting @robertklep.

Krijg nog 2 nieuwe Aqara Smart Plugs, zal deze op hun uiteindelijk positie installeren en vervolgens de overige sensoren even herstarten door de batterij te verwijderen. Ben benieuwd.

1 Like