Dit is niet mijn ervaring. In het verleden was het mogelijk slecht, maar sinds firmware v5 is het redelijk goed, en zeker niet slechter dan b.v. die van b.v. Tado, die op dit forum voorheen als veel beter betiteld werd.
Het is echter wel van belang dat je bijvoorbeeld opties uitzet voor batterijbesparing om de app te killen als je er niet actief iets mee doet. Diverse telefoons worden hier steeds agressiever in, met haperingen als gevolg. De Homey app moet wel draaien om de positie door te kunnen geven. Resultaten verschillen daarom wel van telefoon tot telefoon en van gebruiker tot gebruiker (sluit de gebruiker zelf vaak alle apps bijvoorbeeld, of staat deze notificaties van Homey wel/niet toe).
Ik heb op Android diverse geofencing apps uitgeprobeerd en bijna alle hebben vergelijkbare resultaten: meestal werkt het, heel af en toe hapert het. Er zijn wel grote verschillen in batterijgebruik op de telefoon.
Meerdere apps/methoden gebruiken (mits niet agressief voor de batterij) is dus wel een manier om de betrouwbaarheid te vergroten.
Ik moet wel één verschil tussen apps noemen, wat overigens ook weer extra accu kost: sommige apps zoals life360 zetten meerdere technieken in om in de achtergrond processortijd te krijgen en/of te voorkomen dat ze gekilld worden. Op Android is een permanente of vaak aanwezige notificatie er één, zet je die uit dan helpt dat niet. Een andere is om bewegingsactiviteit permissies te vragen. Dat helpt om achtergrondprocessen actief te houden en de betrouwbaarheid te verhogen.
En dan komt de telefoon weer met een curveball: een automatisch proces om permissies in te trekken van apps die de gebruikers niet vaak zelf opent. Permissies die hard nodig zijn om in de achtergrond actief te mogen blijven. Dus lang werkt het prima, en dan ineens, omdat je vrouw nooit de Homey app opent…
Onder IOS zijn apps wat meer aan de goden overgeleverd, want Apple is al sinds jaar en dag heel terughoudend als het gaat om apps achtergrondtoegang te geven. Het aantal middelen dat apps of gebruikers hebben om het te verbeteren is evenzogoed beperkt. Wat voor Homey mogelijk zou kunnen helpen (gokje, weet ik niet zeker) is misschien een Homey IOS widget gebruiken, die helpt misschien ook om achtergrondexecutie mogelijk te houden.
En het ergste van dit alles: telefoons doen dit niet voor niets, maar bijvoorbeeld om de Facebooks e.d. tegen te werken die ook hun uiterste best doen om alles van hun gebruikers in de achtergrond bij te houden. Daarom biedt facebook hun programmabibliotheken aan aan alle app-developers, zodat ze vanuit andere apps ook je activiteiten kunnen tracken…
Maar, kortom - meerdere apps inzetten als backup is dus geen slecht idee.