Raspberry inlezen in homey

Ik werk sinds een poosje met een raspberry waar ik oa. mijn slimme meter mee uitlees. Nu is een raspberry natuurlijk een beetje beperkt in zijn doen en laten dus ik overweeg een Homey te kopen. Kan ik de slimme meterstanden inlezen in Homey vanuit mijn raspberry? Alle andere P1 oplossingen voor Homey vind ik vrij prijzig, dus de oplossing met de raspberry leek me ideaal.

Wat je zou kunnen doen (zo doe ik het) is de P1 waardes naar een MySQL server zetten (welke in jouw geval op de Pi kan draaien). Deze vervolgens uitlezen met de SQL app.

Hoe lees je je P1 uit?

ESP8266, en die op de P1 aansluiten

Ho ho, ik ben blij dat ik hem in mijn raspberry zichtbaar heb. Dus alle moeilijke oplossingen moet ik even op me in laten werken. Het is dus een oossing om hem via mijn raspberry zichtbaar te krijgen in momey? Of zijn er nog andere (betaalbare) opties?

P1 kabel op de raspberry en domoticz draaien.
Op homey Domoticz app https://apps.athom.com/app/eu.jeroensomhorst.domoticz draaien.

Werkt perfect

Ik ben voor de plug wise smile p1 gegaan. Werkt erg goed met homey en voor een paar tientjes op marktplaats te vinden.

Heb je met MQTT al geprobeerd?

Al eens gekeken naar DSMR reader? https://dsmr-reader.readthedocs.io/

Persoonlijk vind ik dit een hele mooie weergave van de gegevens. Niet echt Homey gerelateerd op het eerste gezicht, maar de data zijn ook nog door te geven aan Homey via mqtt of Domoticz zoals hierboven geopperd. Zo heb je dus een mooie weergave en de gegevens in Homey!

Eh… ik heb net mijn raspberry draaien. Dus ik heb nog niets geprobeerd. Ik heb alleen geen zin in allerlei modules in mijn raspberry terwijl het toch een ‘hobbyding’ blijft. Dus ik ga een homeybkopen, maar eerst nog even wat info inwinnen. Dus jullie voorgestelde oplossingen zijn voor mij nog onbekend.

Ik heb net een homey besteld na 3 dagen geprobeerd te hebben mijn pi3 met domoticz na een update weer werkend te krijgen.

Maar goed in voorbereiding daarop las ik ook met een USB kabel de p1 poort uit.
De pi stond in de meterkast dus dat was makkelijk en de pi heeft 4 USB poorten.
Nu wil ik dus denk ik de plug wise smile p1 aanschaffen
Maar mét de waardes die in homey komen kan je daar zaken mee laten schakelen?
Zoals terugleveren meer dan 1000w wasmachine aan zetten?

Je kunt ook eens kijken naar https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/faq.html aangezien je al een pi hebt staan en een P1 USB kabel. Via de API kun je prima de waardes daarvan in Homey ophalen en gebruiken in flows…

Ja dat kan… doe ik nu ook.
Je hebt ook een app voor zonnepanelen, daar zie je realtime wat je opwerkt. Die kan je ook gebruiken in… als … dan…

Je kan ook ztatz op je pi zetten, dan heb je een mooie user interface en die kan je koppelen met homey, dan zie je: huidig verbruik, teruglevering, gasmeterstand elektra meter stand, en piek of dal. En dat werkt hier fantastisch👍

@PascalB
Daar kan ik we naar gaan kijken.
Maar werkt dat simpel dmv een API?
Zie wel deze app P1 DSMRv4 Board Lezen

@Janneman70 die pv app heb ik ook nodig.

@Joel_Van_der_Kuur ziet er ook goed uit is daar een app voor van homey om de data uit te lezen? En kan je de gegevens in flow gebruiken?
Edit de app gevonden.

Ik hoop dat mijn homey snel binnen komt.
Moet alle zwave devices resetten en alle rfx433 apparaten weer toevoegen ook

Het is even wat uitzoekwerk, maar het is te doen. Denk dat ztatz makkelijker te koppelen is, maar weet niet hoe het met front-end zit, heb ik nooit geprobeerd

Die pv app heb je niet daadwerkelijk nodig. Het is meer dat je dan je ‘zuivere’ opbrengst hebtp. Bij de smile P1 is het je opbrengst - je gebruik… dus als je koffie zet is de ‘opbrengst’ via P1 al minder zuiver. Maar ik heb de keuze, ik kan ze allebei gebruiken. Zonnepanelen via api is wel even uitzoeken maar werkt heel goed.

Dank je allen.

ik ga met ztatz aan de gang.

probleem met domoticz was dat ik de usb poorten niet meer kon kiezen in domoticz waardoor ik de zwave stick, rfx433 en p1 usb kabel niet meer kon aansturen.
Op 2 pi3’s geprobeerd.
kijken of ztatz werkt nu