Qubino Din Dimmer

Heb een Qubino Din Dimmer gekocht. Wil deze plaatsen i.p.v. Legrand schakelklok (zie foto). In Homey wil ik flow maken met tijdschema voor de aangesloten buitenlampen. Hoe kan ik Qubino plaatsen (hoe aansluiten)? Zie schema (excuus voor de tekening: ik ben maar amateur). Kan de Qubino ook zonder de al aanwezige schemerschakelaar aan gesloten worden?

Qubino-DIN-Dimmer-230VAC-Electrisch-Schema

Je wil nu een dimmer plaatsen in plaats van de schakelklok en je hebt twee LED-drivers en nog andere buitenlampen hierop aangesloten. Al dan niet met een schemerschakelaar.
Het is in het algemeen niet verstandig om verschillende belastingen parallel aan te sluiten achter een dimmer, aangezien deze meestal heel verschillend reageren op de dim-niveaus, ook de max. belasting kan een probleem geven, ook moet je zeker zijn dat de LED-drivers dimbaar zijn.
Als je de schemerschakelaar weg wil laten (Homey kan ook aan schakelen als het donker wordt) dan kun je de lampen en LED-drivers aansluiten zoals de onderste tekening, dus 230V er op en de uitgang verbinden aan de de zwarte draad die nu van de schemerschakelaar komt.
Om met de dimmer ook de schemerschakelaar te kunnen blijven gebruiken, zie ik geen oplossing. Als je in plaats van de dimmer, een schakelaar zou gebruiken, dan kun de deze schakelaar in de plaats van de klok aansluiten en de rest, inclusief de schemerschakelaar, zo laten.
Deze dimmer kan ook als schakelaar ingesteld worden met parameter 5:

Parameter no. 5 – Working mode
With this parameter is possible to change the module presentation on the user interface (data type is 1 Byte DEC):
ο‚· default value 0
ο‚· 0 - Dimmer mode
ο‚· 1 - Switch mode
NOTE: After parameter change, first exclude module (without setting parameters to default value) then wait at least 30s and then re include the module!

Dank voor de toelichting. Ik wil de dimfunctie niet gaan gebruiken. Maar puur om in Homey een flow 'aan en β€˜uit’ op bepaalde tijden (afhankelijk van licht/donker buiten) te maken, heb ik de Qubino aangeschaft. Als ik de Qubino altijd op 100% zet, kan het dan wel met verschillende belastingen?

De LED drivers zijn niet dimbaar.

Het beste kun je de instelling voor de Switch functie gebruiken (Parameter 5) dan werkt hij als schakelaar en kun je alles zo aansluiten.

Is onderstaand schema dan juist om de Qubino aan te sluiten en als ik de schemerschakelaar verwijder?

image

Op de nu nog lege aansluiting β€œI” kun je nog een puls-drukker aansluiten, 1 kant aan bruin(fase) andere kant aan β€œI” (zwart). Dit is erg handig voor handbediening, voor als je de lampen een keer op een andere tijd aan/uit wil doen, onafhankelijk van Homey.(opm. een aan/uit schakelaar kan ook)
Als je de schemerschakelaar wil weg laten dan kun je inderdaad de in oranje aangegeven wijzigingen toepassen.

Dank voor de tips! Zou je in de tekening kunnen aangeven hoe ik die puls-drukker dan dien aan te sluiten?

Dat kan ik, maar dat kun je zelf ook, ik heb het al beschreven hoe dat moet, probeer eerst zelf hoever je komt, lukt dat niet, dan zou ik zeker niet zelf aan deze klus beginnen want Netspanning is levensgevaarlijk als je niet weet hoe het werkt.

Praktisch lukt het aansluiten wel. Ik wilde alleen bevestiging. Ik dacht het zo te doen. Als ik er geen schakelaar tussen wil, hoef ik aansluiting I niet te gebruiken?
Schema laatst

klopt helemaal.

1 Like

Bedankt voor de hulp!

1 Like