Qlima D820A luchtontvochtiger aan Homey Pro 2023 koppelen

Voorheen is het me niet gelukt, maar sinds de laatste update van Homey met de uitgebreidere Tuya ondersteuning heb ik mijn Qlima D820A luchtontvochtiger aan de Homey Pro 2023 kunnen toevoegen als apparaat via Tuya → Onbekend.

Echter kan ik er dan eigenlijk helemaal niks mee, geen bediening, maar het aller voornaamste zou ik vinden een flow maken en een push melding ontvangen als het reservoir vol zit (P2 melding van de Qlima).

Heeft iemand een dergelijke case of is het iemand gelukt de luchtontvochtiger toe te voegen aan de Homey?

Dan is deze nog niet ondersteund als zijnde apparaat, maar al wel via deze flow kaartjes te bedienen:

Wil je het als apparaat aan Homey toegevoegd hebben, dan is het een kwestie van afwachten, of hier een aanvraag doen (als dat al niet eerder is gedaan) :
https://github.com/athombv/com.tuya/issues/new?template=device-request.yml

Dit is nog in de maak (communicatie van Tuya naar Homey)

Bedankt, zal in ieder geval ook een aanvraag doen om hem toe te voegen als apparaat :slight_smile:

Hoi, waren hier nog vorderingen op gekomen?

Nee. Tuya is weggelopen in februari (aldus Athom).

Je kunt nog steeds de Tuya Cloud community app gebruiken:

Hoi,

Onze Qlima D825 functioneert binnen Homey. Eerst toevoegen aan de Smart Life app, vervolgens is deze terug te vinden binnen het developers account van Tuya. Daarna de Tuya Cloud app op Homey installeren, deze configureren en de luchtontvochtiger is te bedienen. Wel wat handelingen maar werkt wel.

(post deleted by author)

Hoi Peter,

Ik zag dat het jou is gelukt om de Qlima B825A toe te voegen aan Homey. Bij mij lukt het wel met andere apparaten, maar de luchtontvochtiger krijg ik er helaas niet in.

Zou je kunnen uitleggen hoe jij dit precies hebt gedaan?

De Tuya Cloud-app is bij mij gekoppeld via de ontwikkelaarsmodus (API), en die verbinding werkt goed. Wel gebruik ik versie 1.1.23 van Tuya Cloud, terwijl ik op jouw screenshot zie dat je versie 1.1.25 gebruikt. Zou dat misschien het verschil kunnen maken?

Alvast bedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groet,
Mark

Hoi Mark,

De Qlima heb ik eerst toegevoegd aan de Smart Life app en vervolgens heb in de ontwikkelaarsmodus geactiveerd op het Tuya platform. Dat was wel een gedoe maar is uiteindelijk gelukt.

Daarna via de Tuya cloud app de boel aan de praat gekregen. Kan me niet echt meer herinneren dat ik daarvoor speciale zaken heb moeten doen. Ben daar eerlijk gezegd ook niet heel handig in.

Ik zie overigens nu pas dat het een experimentele versie betreft maar uit de changelog zie ik geen wijzigingen van nieuwe apparaten dus daar zou ik het niet in zoeken.

Lees niet in je verhaal dat het via de Smart Life app wel werkt dus mocht dat niet zo zijn, zou ik daar beginnen.

gr. Peter

Hoi Peter,

Ik heb het apparaat inmiddels werkend in de Tuya-app en hij is ook zichtbaar op het Tuya Developers Platform. In Homey lukt het me echter niet om hem toe te voegen. Al mijn andere apparaten worden wel herkend, maar de ontvochtiger verschijnt niet.

Ik was benieuwd onder welk apparaattype jij hem in Homey hebt kunnen toevoegen? Ik heb alle opties in de Homey Tuya Cloud-app geprobeerd, maar krijg hem helaas niet te zien of toe te voegen.

Alvast bedankt!

Hoi Mark,

Soms hebben dezelfde soort apparaten verschillende apparaat ID’s (in de firmware) , en als gevolg daarvan wordt de één wel door de app herkend, en de ander dus niet. Met dank aan de Tuya company :zany_face:
Maar geen nood:
Apparaten die je niet rechtstreeks kunt toevoegen, kun je alsnog bedienen met tap-to-run scenes en/of RAW Commands, en uitlezen met RAW Commands, i.c.m. een virtueel apparaat;
In post #1 van het Tuya Cloud app topic staan de how-to’s vermeld.

Hoi Peter,

Bedankt voor je berichtje.

Door de Test version (met ondersteuning voor meer apparaten) van de Tuya Cloud te installeren, lukt het nu wél om de luchtontvochtiger te koppelen. Het probleem zat dus wel in de versie van de Tuya-app.

1 Like

Hoi Mark,

Prettig dat het nu werkt want eerlijk gezegd heb ik geen idee meer wat ik gekozen had. Weet me wel te herinneren dat ik ergens gelezen had dat de experimentele versie meer mogelijkheden heeft dus dat leek mij de juiste route.

Succes verder, Peter