Pulsdrukker icm fibaro dimmer 2 werkt niet

Hallo,

Ik ben nieuw met Homey en heb vorige week een aantal Fibaro Dimmers 2 gekocht. Deze heb ik volgens het installatieschema aangesloten op de drukvlakschakelaars van Gira 55 en toegevoegd aan Homey. Helaas werkt de drukvlakschakelaar nog niet zoals ik zou willen. Zonder de instellingen in de app te hebben gewijzigd krijg ik de volgende acties:

1x drukken = verlichting aan
2x drukken = verlichting maximaal / minimaal dimmen
3x drukken = verlichting uit

Het lukt me niet om deze instellingen te wijzigen. Het liefst zou ik het als volgt laten werken:

1x klikken: verlichting aan
1x klikken: verlichting uit
Puls drukker ingedrukt houden = dimmen

Wie herkent dit probleem en kan mij helpen met de oplossing?

Groet Roy

En ook in de geavanceerde instellingen gekeken van de dimmer?
Ga naar het apparaat in je mobile app en klik er lang op. Daarna naar het tandwiel rechts bovenin.

Daar heb ik niks aan veranderd. Als ik scène activering op ‘ja’ zet gaat de lamp knipperen. Mijn instellingen zien er zo uit:

De standaard instellingen zijn net zoals je het zou willen. Scene activation moet je hiervoor zeker niet gebruiken. Wellicht kan het helpen om de kalibratie eens opnieuw uit te voeren (bij geavanceerde instellingen zet je ‘forceer auto-kalibratie’ op auto-calibratie zonder bypass en dan ga je terug en bewaren en weer terug en dan wacht je een minuut).
Het kan ook zo zijn dat het dimmen bij lang drukken even duurt vooraleer hij begint te dimmen… Maar je zegt dat je nu bij 2x drukken 100% hebt terwijl die instelling (dubbel klik) op ‘nee’ staat?

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb scène activation uit staan en de kalibratie opnieuw uitgevoerd. Het probleem blijft helaas bestaan.

Langzaam krijg ik het idee dat het aan de installatie of hardware ligt. Op 4 verschillende plekken in het huis heb ik 4 verschillende dimmers geïnstalleerd en ze geven allemaal dezelfde reactie. Ik heb de dimmers aangesloten volgens onderstaande foto en maak gebruik van Gira drukvlakschakelaars: https://www.sandervunderink.nl/gira-drukvlakschakelaar-wisselschakelaar-1-polig-systeem-55-zuiver-wit-hagelwit-mat-012627.html

Mogelijk doe ik iets niet goed met de S1 en Sx uitgang, alleen deze omwisselen of de zwarte draden anders in de pulsdrukker monteren geeft hetzelfde resultaat.

Op de foto de voor en achterzijde van de pulsdrukker en de aansluiting op de dimmer:

Er komt geen L binnen in je schakelaar?

Die wordt toch gevoed door de Sx?

Ik dubbel mijn L, ene naar de schakelaar waar hij al zat en de andere naar Fibaro, Sx gebruik ik dan niet.


Het lijkt er op dat je hem conform dit schema hebt aangesloten. Zo zitten bij mij degene die wel een nul draad hebben ook. Misschien toch ergens iets nog niet helemaal goed aangesloten?

Misschien staat de dim functie uitgeschakeld in de instellingen?

Edit: nevermind, ik zie in je screenshot dat die op nee staat

Hoe reageert de Fibaro als hij niet met Homey is gekoppeld?

@DidierVU de L dubbelen geprobeerd maar geeft hetzelfde resultaat

Fibaro reageert hetzelfde als ik de stekker uit Homey heb getrokken

@RoyWissenburg als ik bijvoorbeeld de Sx en S1 omdraai. Of de zwarte draad linksboven op de foto naar linksonder plaats.

Dan zou ik eens blijven op de B knop (knop op Fibaro zelf) drukken tot het lampje geel wordt en dan loslaten. Zo reset je de Fibaro zelf.
Zijn ze volledig nieuw aangekocht?

Maakt nog geen verschil… :frowning:

Reset gedaan, zelfde gedrag. Ze zijn allemaal nieuw met plastic seal er nog omheen.

Welke firmware?

Heel bizar… 3x drukken mag normaal zelfs niet werken bij S1. Dat is gereserveerd om de B-knop te simuleren. Lang drukken doet niets nu? Zie je het licht dimmen wanneer je de kalibratie doet?

Het licht dimde bij de calibratie. Gekke is ook dat zonder pulsedrukker alles op de software functioneert zoals zou moeten. Heb nu ook even een dubbele pulsedrukker aangesloten maar die geeft hetzelfde probleem. Inmiddels ook op drie verschillende soorten lampen geprobeerd en allemaal hetzelfde.

Misschien helpt het als je hem UnSecure (niet beveiligd) toevoegd?