Prosjekt røykvarsler

Hei alle!

Holder på med ett lite prosjekt med røykvarslere. Har ett tålig stort hus og trenger nye røykvarslere som lar seg integrere med Homey. pt. Har jeg 15 eldre enheter og erstatte alle med avanserte enheter disse vil bli en stor kostnad.

Det jeg tenker er fire eller fem «avanserte» enheter som dekker tekniske rom og trappeløp. Dvs rom med tekniske installasjoner som vaskerom, garasje osv. enklere og billige enheter behøver ikke å være kjempeavanserte, men nok til å kunne motta/sende triggere.

Det jeg ønsker er når en enhet oppdager en unormal tilstand trigger den alle andre enheter, aktiverer sirener, slår på alle lys + nødlys i de avanserte enhetene , låser opp dørene og sender varsel til de som er koblet til Homey. ( senere til en sentral eller lig.)

Spørsmålet er om noen har brukt eller kjenner til røykvarslere som kan brukes slik jeg beskriver?

Altså, må kunne sende/motta triggere fra Homey, har kraftige sirener som kan aktiveres fra Homey, og har innbygd nødlys.

Enklere røykvarslere som kan sende/motta triggere fra Homey

Jeg er i samme situasjon som deg og vurderer å bytte ut dagens varslere da jeg opplever en del falske alarmer.

Jeg har undersøkt litt og kommet frem til at X-Sense har varslere som svarer mye på det du spørr om (med unntak av nødlys). Modellen jeg har sett på heter XS01-M og kan ikke kobles direkte opp mot Homey, men du må via X-sense sin hub SBS50. Så kobler du huben opp mot Homey i denne appen. Da vil de ulike varslerene dukke opp i Homey som egne enheter du kan trigge og lage flows med.

Jeg har ikke fått testet dette selv (ikke komt så langt å fått bestilt de enda), men har fått bekreftet fra app-utvikleren at det skal fungere slik.

Varslerne kan du få kjøpt hos Sikkerheten-selv.no i ulike pakkeløsninger. Ser også at 24hshop.no har de til en meget rimelig penge. Se linker nederst. Huben kan du få kjøpt hos sikkerheten selv eller Proshop blant annet.

1 Like

Nexa har røykvarslere basert på 433MHz. Disse kan både snakkes sammen direkte slik at de fungerer sammen uten Homey eller annen hub og samtidig kan de snakke med Homey.

1 Like

Ser jeg glemte å nevne at X-sense varslerne er også seriekoblet sammen selv om du kobler de opp mot Huben i første omgang. Så ved eventuelt strømbrudd eller andre årsaker til nedetid på Huben så vil fortsatt varslerne være seriekoblet og fungere som et standalone system.

Takk for info. Har bestilt 10 stk av disse, så får jeg se hvordan jeg løser det når jeg får dem på plass.

Bare hyggelig! Send gjerne en oppdatering her når du har fått koblet det opp, hvordan funksjonsaliteten er osv.

Det skal jeg gjøre

Da er x-sense varslerene montert opp og testet, enkel innstallasjon! opp med Hub, og så legge hver varsler til. litt mer knotete med Homey men når jeg forstod hva utvikleren mente gikk det også greit. Nå er det bare å få laget en flow som funker og teste :wink: laget et svare spetakkel så får teste når ingen andre er hjemme :smiley:

1 Like

Kjøpte nettopp 8 stk av X-sense XS01-M (fra 24hshop.no for 1811,- NOK ) og SBS50 HUB (fra AVxperten for 329,- NOK).

Fungerer foreløpig bra - veldig enkel å sette opp - Bare husk å lage 2 x-sense kontoer
(1 for appen til X-sense og 1 som er i Family Share som kobles til Homey)

Hub fungerer som en alarm også.

Rimelig alternativ vil jeg si.

1 Like

Da er alt kommet inn, 1 stk SBSS50 HUB, 11 stk , XS01-M og 3 stk XH02-M. Alt fungerer greit i App og i homey. så langt så vel.

En av mange grunner til en Homey integrert brannvarsling er muligheten for å;

Når varslingen trigges (røyk, varme, Co2) så skal alt lys slås på 100% og dører låses opp.

I X-sense er det ikke mulig å gruppere f.eks røykvarslere, er “one by one” . I ett slikt scenario blir det mye “rot” for å lage fornuftige flows.

En måte jeg har tenkt på er å lage en adv. flow med en trigger (når) for hver enhet som endrer en felles ja/nei variabel som starter en hoved flow. Denne igjen utfører lys, dører og interne/eksterne varslinger.

Har noen kommet over en enkel måte å gruppere enheter på? eller en smartere måte å løse noe slikt på?

Du kan jo legge inn samtlige enheter som triggere i en advanced flow. I ditt tilfelle vil du få 14 stk. triggere i en flow, men disse kan jo knyttes til et “any” kort som igjen går videre til kortene som skrur på lys osv.

Alternativt har du denne appen i Homey som kan gruppere enheter som igjen kan kontrolleres som en enhet. < group > | Homey

Usikker på om den fungerer opp mot X-Sense, men det er mulig å teste det ut.

Og så et litt sikkerhetsspørsmål. Om du legger opp til en flow som låser opp dørene ved utløst brannalarm. Hva som røykvarslerne utløser mens du er på ferie? Da ender du opp med et åpent hus uten at du er hjemme. Er det ønskelig?

Takk for tilbakemeldingen, er noe slikt jeg har tenkt på for å løse problemstillingen. Ett åpent hus på ferie er ikke det største problemet, er ikke akkurat Torshov dette :smiley: Uansett vil alle varslinger måtte behandles som reelle, frem til en gjennomgang er foretatt.