Problemer med å legge til Hue-pærer

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt Homey pro (2023) etter mange år med en Samsung/Smartthings hub.
Jeg sliter noe veldig med å få alle Philips Hue-pærene til å legge seg til.

Jeg fikk til 5 av de, men de resterende 13 vil simpelthen ikke. Jeg har kjøpt inn en Hue dimmer switcher for å kjøre en factory reset, men dette hjalp heller ikke.

Tilsynelatende gikk factory reset bra, for jeg kan se alle pærene i Hue sin app. Men Homey ser de altså ikke.

Er det noen her som har noen gode tips, eller har opplevd det samme?

Hvilken app kjører du? Hvis du benytter “philips hue without the bridge”, så prøv test versjonen av appen.

Takk for svar, Marius.
Jeg prøvde med testversjonen nå, men fikk dessverre samme resultat.

Da har jeg egentlig ikke flere tips som kan resultere i en rask løsning, annet enn å lage en tråd på Engelsk under “devices” i forumet. Er sikkert noen som har erfart de samme problemene, og kanskje noen som har en fiks på dette. Utvikleren har desverre ikke en egen tråd for appen, men man rapportere problemer på GitHub, det gjøres her: Issues · JohanBendz/com.philips.hue.zigbee · GitHub

1 Like

Jeg har lagt til noen pærer og det går fint. Jeg bruker ikke Hue appen eller bridge. I appen i Homey (uten bridge) er jo de fleste pærer etc. listet opp

Jeg har rapportert problemer i denne appen via github. Utvikleren følger med og fikser ting ganske fort. Men min erfaring er at man må kjøre testversjonen, da utvikleren er ganske treg med å publisere fiksene til den “normale” versjonen. Jeg har dog aldri opplevd noen problemer med å kjøre testversjonen.

Takker for tips og råd, så langt.

Jeg er usikker på om det er appen som er problemet. Man skal vel også kunne koble de direkte med Zigbee, og det går heller ikke.

Hittil har jeg prøvd:

  • Manuell reset av pærene.
  • Reset av pærene med dimmer switch. (Pærene dukker da opp i Hue-appen men ikke i Homey)
  • koble pærene på direkte med Zigbee.
  • koble pærene på med appen “Philips Hue, without the bridge” - både ferdig versjon og testversjon.

Jeg har en ny Hue-pære som jeg også testet å legge til. Den kommer opp umiddelbart. Så for meg virker det som et problem med disse spesifikke pærene. Nesten som at de ikke blir 100% nullstilt?

Lån deg en philips hub. Pærene kan trenge en update. Mener jeg hadde samme problem (men kan være jeg blander ikea / philips. Dårlig hukommelse)

1 Like

Takk for tips, Kristoffer.

Dette skal sjekkes ut. Men vil ikke dette bli det samme som å oppdatere de gjennom en Philips dimmer-switch?

Det har jeg nemlig allerede gjort.

Da dukker de alle opp i Hue-appen og kan administreres derfra. Men når jeg så kobler de fra der, er de fremdeles ikke synlige for Homey.

Tenkte bare informere for dere som har Zigbee problemer. Etter Versjon 10.3.0 så er det feil på Zigbee protokollet. Siste 10.3.4 så er det bedre men ikke fikset. Antar at Zigbee er ustabilt til det er fikset. Hadde selv problemer med bruk av en del namron enheter, flyttet disse til HUE hubben og da funket alt igjen.

1 Like

Takk for info, Bjørn.