Problemen met philips hue dimmers

Hallo allemaal,

Ik gebruik sinds kort de Philips hue without the bridge app icm de dimmer switch (gen3) en Philips tento lampen. Het toevoegen met Homey is geen probleem net als het maken van flows om de lampen te bedienen met de dimmer.
Echter na ca 1 a 2 dagen reageren de lampen totaal niet meer op de schakelaars. Het resetten van de schakelaar door alle knoppen ca 4 seconden vast te houden werkt de ene keer wel en de andere keer weer niet en moet ik de schakelaar helemaal resetten en opnieuw toevoegen aan homey. Super vervelend allemaal. Ik heb in totaal 5 dimmers en 4 tento lampen en het probleem treed bij allemaal op. 1 van de 4 lampen is ook regelmatig offline en dan niet te benaderen via homey. Het kortstondig stroomloos maken van de lamp is dan het enige wat werkt.

Kortom zitten nu dagelijks met lampen/ schakelaars die niet werken en kan het probleem niet ontdekken.

Met vriendelijke groet,
Snijder

Een eerste stap zou zijn om via de developer tools naar de status van je Zigbee netwerk te kijken. Daar kun je precies zien hoe alle Zigbee apparaten met elkaar verbonden zijn.

Lampen zijn wel te bedienen met stembediening (google home) wat uiteindelijk via homey loopt. Ook al zet ik mijn schakelaar direct naast mijn homey werkt het dan nog niet. Reset is dan echt de enige methode. Kan het dan alsnog te maken hebben met zigbee netwerk?

Jazeker. Vraag is of de schakelaars een stabiele verbinding hebben met het Zigbee netwerk. Daar lijkt het niet op.

Ik heb zojuist de dimmers weer gereset en wifi kanaal staat op 1 en zigbee op kanaal 15.
Klopt het dat je dat niet zelf kan veranderen?

Enkel op Pro 2016-2019 modellen

Verre van optimaal:

Waarom zou dat moeten kloppen?
Via Homey Developer Tools kan dat, met Pro 2016-2019 in ieder geval.
Helaas verklap je niet met welk Homey model je deze problemen hebt.

Maar je kunt heel simpel je 2.4GHz wifi kanaal wijzigen, naar bijv 11.
Tip: als je na het vastzetten van het wifi kanaal Homey zigbee RESET, dan zoekt Homey zelf een geschikt kanaal.
Let op: ALLE zigbee apparaten moeten daarna weer opnieuw worden toegevoegd.

Zigbee is enkel plug en play als je veel geluk hebt → Aangeraden leesvoer:

Ik dacht dat @Hsd1965 bedoelde dat wifi en zigbee elkaar storen op dit moment waardoor het niet werkt.
Ik heb vanmiddag in mijn router zitten kijken op welk kanaal mijn 2.4g wifi zit en dat was kanaal 11 en zigbee op kanaal 15.

Ik gebruik zelf een hp early 2023 en zag in de developer tool dat zigbee op kanaal 15 zit en deze niet kan worden aangepast, daarom heb ik mijn wifi om te testen op kanaal 1 gezet om dan te kijken of het dan stabieler is.

Dat kan heel goed idd., Imran. Maar het kan ook aan veel andere dingen liggen, zie het artikel waar ik maar linkte.

Wifi 2.4GHz op kanaal 11 en zigbee op 15, is een stuk beter dan op 1 en 15 in ieder geval.
Bedenk ook dat als je buren dichtbij hebt, hun 2.4GHz signaal jouw zigbee net zo goed kan verstoren (helaas).
In een flat, met onder-, boven- en naastgelegen woningen kan het een flinke uitdaging worden.

Ah da’s jammer dat het niet aanpasbaar is op de Pro23, zonder een complete reset uit te voeren.

Oke, maar mijn problemen ontstaan dus als mijn wifi op kanaal 11 staat en homey op 15. Ik woon in een eengezinswoning met 2 asus zenwifi routers. Alles wat hier thuis op 5GHZ kan draaien staat ook op alleen 5 GHZ.

Zou er dan toch een ander probleem zijn waardoor mijn philips schakelaars het na 1 a 2 dagen niet meer doen?

Morgen ga ik het artikel wat je heb doorgegeven goed lezen, want de frustatie dat geen enkele philips lamp werkt van het huishouden is op dit moment groot😅.

Weet iemand misschien of een philips bridge dit probleem zou kunnen verhelpen mocht het niet aan het zigbee netwerk liggen. Ik heb de philips bridge niet aangeschaft omdat ik dacht dat homey de oplossing was zodat ik niet met meerdere bridges(stroomverbruikers) zou komen te zitten

Mijn zigbee was niet stabiel, en het aanpassen van wifi/zigbee kanalen gaf een zichtbare verbetering. Met name Aqara werkte daarna beter.

Daarnaast gebruik ik de Hue hub. Nog nooit meegemaakt dat een lamp onbereikbaar is (via Hue of via Homey). Ooit overwoog ik alle zigbee in Homey onder te brengen (Hue lampen zijn mooie routers), maar ben blij met de huidige stabiele werking.

In Asus zou je ook “smart connect” eens uit kunnen schakelen.

Graag verduidelijken:

Ik neem aan dat je de Hue bridge nog wel gebruikt en dat de dimmer switch daaraan is gekoppeld?

Bedoel je dat je de Hue bridge via thread hebt verbonden?

Homey Thread heeft wel eens een issue met Homey Zigbee maar daar weten anderen meer van.

Ik gebruik geen philips hue bridge. Vandaar de homey app without the bridge. Lampen en dimmers rechtstreeks met homey verbonden.

Ok, dan laat ik aan anderen om te bepalen of dit een clash is tussen Homey Thread and Homey Zigbee.

Met dimmer aan de Hue bridge verbonden met thread aan Homey werkt perfect.