Problemen met Philips Hue app (Versie 5.9.0)

Beste Homey gebruikers,

Sinds een paar weken heb ik problemen met de Philips Hue app. Ik weet niet of dit ontstaan is met de laatste update van de Philips Hue app naar versie 5.9.0, updates staan op automatisch installeren.

Ik ben een week of 6 geleden van één Hue bridge naar twee Hue bridges gegaan omdat het aantal aangesloten lampen oploopt en hierbij gelijk een scheiding heb gemaakt tussen een hub voor binnenverlichting en een voor de buitenverlichting. Dit laatste om het overzichtelijk te houden en hopelijk een goede dekking te behouden.

Ik ervaar nu dat soms lichten aan blijven staan na een opdracht via bv een knop van Ikea of Fibaro om een bepaalde flow te starten die de lichten uit moet zetten. Maar ook stonden vanmorgen weer lichten van de carport aan nadat een flow ze met zonsopkomst moest uitzetten. Tevens heb ik in de gang en op de overloop gisteren de lampen door Hue lampen vervangen en als ik dan een flow maak om de lampen op een bepaald niveau aan te zetten gaan er een aantal aan en een aantal blijft uit en moet ik regelmatig meermaals op een van de knoppen (Ikea Dimmer switch die prima werkt bij een test flow) om alle 6 de lampen naar de juiste helderheid of uit te zetten.

Het probleem is zowel met de bridge van Hue voor binnen al de Hue bridge voor buiten.
Als ik vanuit de Hue App van Philips de lampen bedien werkt het perfect zoals ik mag verwachten.

Gedaan: De Homey opnieuw opgestart, Philips Hue Bridges opnieuw opgestart, Lampen spanningsloos gemaakt, de nieuwe lampen die ik gisteren heb geïnstalleerd een reset gegeven. Router gereset.
Met andere apparaten heb ik nog geen problemen ontdekt.

Homey is een Eurly 2019 pro Versie 8.1.2 App versie 6.11.12.1039

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

Alvast mijn dank voor het lezen!
Groeten Hans

Tevens merk ik nu dat de app van Philips Hue met regelmaat op pauze staat…

Hoe kan je voorkomen dat dit gebeurt?


?

Niet, dat betekent dat de app teveel geheugen gebruikt, dan wordt ie automatisch stilgezet. Da’s overigens een bekend probleem van de Hue app, maar één dat de maker ervan (Athom) niet kan oplossen.

Dank je wel voor jw reactie Robert.

Ik doe heel veel via Homey en Hue. Dit is dan wel een heel vervelende situatie. Verlichting van in en rond het huis is hier helemaal van afhankelijk en tot voor ik ben gaan uitbreiden geen enkel probleem.

Nu gaat het licht niet meer aan als er iemand het terrein op loopt enz… Is er een workaround voor dit probleem?

Zou het met de nieuw uit te komen homey opgelost zijn?

Mogelijk dat je een deel van de lampen die nu gekoppeld zijn aan de Hue hub gemigreerd kunnen worden naar de “Hue, without the bridge” app, zodat ze in Homey’s eigen Zigbee netwerk komen te zitten. Alhoewel dat óók niet altijd perfect werkt.

Dat is vooralsnog koffiedik kijken. Maar als Athom hun softwareproblemen niet kunnen gefixt krijgt gaat nieuwe hardware ook niet echt veel oplossen.

Bedankt voor het meedenken Robert!!
Nu voor het moment een flow gemaakt die om de paar uur de Hue app herstart, niet wat je wil maar hopelijk afdoende. ik heb nog aantal oude en ongebruikte hue lampen liggen en ga ik mat de “hue without the bridge” eens testen.

wel bijzonder dat ik hier eerder nooit last van heb gehad.
Ik hoop dat er snel toch een fix voor komt of dat homey de mogelijkheid krijgt ingebouwd om te testen of een app die gepauzeerd wordt zelf te herstarten.

Ik heb sinds een week hetzelfde probleem. Best lastig want flows die getriggerd worden door de motion sensors, starten dan dus ook niet. Hue zonder Hue Hub via Homey doen is geen optie want dan is er teveel vertraging.

Hallo,

Ook hier problemen met de HUE app al enkele weken.
Op onregelmatige basis zijn er momenten dat zowel lampen niet aan willen gaan, alsook dat er plots motion sensors geen verbinding meer hebben.
Ook valt het mij op dat het vaker en vaker gebeurd dat er een enorme vertraging zit op de verlichting.
Soms tot wel 10seconden, word je niet echt gelukkig van als je een kamer binnen wandelt om ‘snel’ even iets te nemen.
Heb dit al ontelbare keren gecontroleerd met de homey app, vanaf ik een kamer binnen wandel is er vrijwel meteen detectie van de motion sensor, flow word ook meteen gestart, maar vanaf de lampen moeten aangaan gebeurd er niets. Als ik dan de advanced flow ‘test’ werkt alles zoals het moet en is er ook een tijdje geen vertraging meer.

Alle lampen zijn verbonden met de HUE app van athom.
Alle motion sensoren in huis zijn verbonden via de HUE zonder hub app.

Het lijkt wat beter te gaan, nog steeds
af en toe problemen.
Hoe is dat bij jullie?

Problemen zijn er nog steeds, telkens weer dat de Philips hue app op pauze gaat. Geen enkel hue apparaat te benaderen en diverse gecombineerde flows niet bedienbaar. Als je de homey opnieuw installeert gaat het voor een paar maanden goed maar daarna wordt het een drama. Valt meerdere keren per dag in pauze maar ook eufy app heeft dezelfde problemen tegenwoordig. Jammer allemaal ik had een hoop vertrouwen in deze wonder bol maar begin me langzaam te irriteren aan het product.

Apps worden op pauze gezet doordat ze bijv. meer dan 80 MBgeheugen gebruiken gedurende x seconden.
80MB is best extreem, omdat apps niet meer dan 30MB zouden moeten gebruiken.

De Hue-met-bridge app is hier een voorbeeld van.

Workaround: niet Homey opnieuw installeren, maar

de app automatisch enablen + herstarten, als het geheugengebruik boven 60 a 70 MB komt, m.b.v. de Device Capabilities app:

of, zonder extra benodigde app iedere x minuten checken of de app is gepauzeerd, en de app dan enablen + herstarten:

Deze zin kun je beter naar Athom sturen (de Hue-met-bridge app maker), en aangeven wat er mis gaat, zodat er misschien een fix voor gaat komen, toch?

Dan is het m.i. best handig als je dat meldt bij de Eufy app developer, misschien is het op te lossen.
Support linkjes zijn onderaan de app pagina’s onder de reviews te vinden.

2 Likes

Gerelateerd:

1 Like