Plugwise Smile P1 en watermeter

Na de invoering van de digitale elektriciteitsmeter wordt (in België?) ook de watermeter via een telegram bericht (via de elektriciteitsmeter) verstuurd naar de water leverancier.
Ik begreep van/via de Plugwise helpdesk dat ze daar ze daarover weinig klachten/feedback over hebben gehoord, dat deze functionaliteit (nog) niet geïmplementeerd is. Hierdoor hebben ze nog geen actie ondernomen om dit telegram bericht ook toegankelijk te maken via het “Plugwise Smile P1 device” en heeft de app maker (Robin de Gruijter) het ook nog niet kunnen implementeren.

Daar ik er zelf zeer in geïnteresseerd ben wil ik graag weten als er nog meer mensen zijn die daar ook belang bij hebben!

De vraag van de helpdesk:

Destijds hebben we vastgesteld dat het P1-telegram in jouw situatie watermeterinformatie
bevat, maar ondersteuning daarvan is tot op heden niet geïmplementeerd in de Smile P1.
Eerlijkheidshalve moet ik aangeven dat we in de afgelopen jaren geen andere meldingen
hebben ontvangen van Belgische gebruikers waarbij een watermeter via de slimme meter
wordt doorgestuurd in het telegram. Daardoor is deze functionaliteit steeds lager
geprioriteerd ten opzichte van andere ontwikkelingen.

Om een goede afweging te kunnen maken, heb ik een aanvullende vraag aan je. Weet jij
of in België watermeters standaard gekoppeld worden aan de digitale elektriciteitsmeter
en via het P1-telegram beschikbaar zijn? Of betreft dit een specifieke configuratie in
jouw regio of installatie?

Wanneer dit breder voorkomt, kan dat uiteraard invloed hebben op de prioritering. Voor
een enkel individueel geval is het lastig om ontwikkelcapaciteit vrij te maken, maar
bij een grotere toepasbaarheid wordt dat een ander verhaal.

Ik hoor graag van je, zodat we dit beter kunnen inschatten.

Als je ook de “Plugwise Smile P1” hebt en ook belang hebt om je waterverbruik te kunnen volgen, kunnen jullie een berichtje sturen naar de Plugwise helpdesk, en/of een reactie op dit bericht geven wat ik dan doorstuur naar de helpdesk.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
mvg
Rudi Tholen

1 Like