Plugwise P1 (v3) vs Youless LS120 ervaringen?

tja ZTATZ ziet er wel leuk uit.

1 Like

@Gruijter, dank je! De cloud optie wel/niet gebruiken is inderdaad nog een vraagstukje, had ik nog niet over nagedacht :slight_smile: Youless upload naar enelogic toch? zit daar nog verschil in gebruikersgemak vergeleken met de plugwise?

@Jeroenz, beetje handig ben ik zeker wel en wil ook al tijdens eens met een raspberry knutselen, helaas ontbreekt het aan tijd :frowning: en weet niet of dit dan een verstandige keuze is :slight_smile: haha… maar ga het zeker even bekijken, dank je!

@Tycho, zou voor mij ook een werkbare werkwijze zijn. vlug even kijken via de homey app, wil ik meer info dan de plugwise app!

@SpikeHome, dit is dus een screenshot van de ZTATZ app op een pi zero? ziet er idd wel goed uit. je hebt verschillende tabbladen waarmee je dus ook verbruik en levering kunt inzien? je geeft dus ook de opbrengst van je zonnepanelen hierop weer?

Ik denk dat je de gegevens verkeerd leest. In Insights zie je altijd de exacte totalen van de vorige periode. De totalen van bijv. de huidige dag tot op dit moment zijn altijd exact te zien in het device scherm.

Ja, youless kun je optioneel laten uploaden naar Enelogic. Je kunt daar gratis een beperkt abonnement nemen. Ik geloof dat je dan max 6 maanden historie hebt en netjes in grafieken weergegeven. Als je langer data wilt bewaren moet je betalen (of gewoon op Homey de data af en toe exporteren met de Export Insights app).

Ik weet niet hoe lang plugwise de data voor je (en zichzelf!) gratis bewaart. Ik denk eeuwig, maar dat zou je moeten checken.

Je hebt gelijk! Nu ik nog even goed zit te kijken, klopt de data voor de Plugwise inderdaad wel in de app “Power by the hour”.
Bij mijn zonnepanelen klopte de data niet, maar dat komt denk ik doordat de meter van mijn zonnepanelen überhaupt niet klopt. Het huidige vermogen klopt wel, maar de meter loopt niet correct op.

1 Like

Zie hier voor de oorzaak: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year - #106 by Gruijter

Net een leuk artikel gevonden over Plugwise Smile P1:

1 Like

dat is wel een leuk artikel idd, denk dat ik ook wel voor een plugwise ga :slight_smile: dank voor alle info!

Dank je! Nu ik weet hoe het werkt, kan ik de data alsnog wel gebruiken door de waarde gewoon elke dag in een variabele op te slaan. Voor mijn use-case voldoende.

Ik gebruik hiervoor een Rpi met Domoticz, Domoticz app op Homey installeren en voila :+1:t2:

Ik ben begonnen met plugwise, vorig jaar verhuisd en toen werkte deze ineens niet meer. Had te maken met de nieuwste versie van smartmeter.

Helaas toen een nieuwe plugwise moeten kopen ( wel met coulance van plugwise ) echter hebben wij zonnepanelen op het dak liggen en plugwise ziet alleen totaal ( opbrengst - gebruik ) en niet apart.

Wij hadden al een tussen meter bij de zonnepanelen en daarom gekozen voor youless, die zowel p1 als tegelijkertijd pulse uitleest en heel erg mooi de data scheid. Ik heb er voor gekozen om firmware van enerlocic hier op te zetten. Dus data gaat naar enerlocic, maar parallel ook nog naar homey.

Op deze manier heb ik het beste van alles te pakken.

Ciao Marco

1 Like

duidelijk, dank je! ik ga eens naar enerlogic kijken :slight_smile:

Ik gebruik zelf tabblad verbruik ,maar zit ook heel dashboard in.

Tabblad gebruik per dag ( zonnepanelen en gebruik) , gas is losse tabel


Tabblad gebruik per maand ( zonnepanelen en gebruik)


Dashboard

Ik beveel ook Youless icm Enelogic aan. Gebruik het sinds een paar jaar. Het is zo relaxed om te kijken hoe het huisje ervoor staat m.b.t. gas en stroom verbruik. En als je de gegevens van je leverancier invult krijgt je ook netjes een overzicht van welke leverancier erg voordelig is na het aflopen van jouw contract.

En zo ziet er uit in Homey insights

2 Likes

Ik zie dat je omvormer niet het maximale uit je panelen haalt. Je gooit zonnestroom weg :grimacing:

en hoe raap ik dat weer op dan ? :wink:
Maar waar merk je dat aan op , en hoe los ik dat op ?

Je zonneopbrengst loopt vlak bij 8 KW. Als je omvormer / netaansluiting voldoende capaciteit zou hebben zou je een mooie ronde bergtop moeten zien.

Ik zou maar eens bij je leverancier/installateur navragen of het de bedoeling was om het aantal panelen op deze manier te dimensioneren tov je omvormer.

Ik heb dat ook gehad. Een 4KW omvormer terwijl ik op de top 4400W kan opwekken. D.m.v. insight heb ik VoltaSolar kunnen overtuigen. #goedetip

Nooit zo op gelet (woon hier nog niet zo heel lang dus ben vooral data aan het verzamelen), maar bij mij lijkt het wel okee te zitten: