[OT] CV radiatoren maken geluid na plaatsing slimme knoppen

Maar ik neem aan dat ik die knop eraf kan halen en het ventiel maar heel licht open kan zetten toch?

Ja, met je vinger alsmaar tegen het palletje blijven drukklen. Maar gaar wel pijn doen na een tijdje. :crazy_face:

Hoe had je dat gedacht te doen?

Denk dat thefops de knop er af haalt en dan het voetventiel bijna dicht zet zodat het niet zo warm wordt

Maar het idee is dat er genoeg doorstroming is. Een knop er af halen zorgt er voor dat het thermostatische ventiel open staat (op de maximaal ingestelde stand) en zorgt voor genoeg doorstroming. Dit op 1 of andere manier tegenhouden door iets dicht te draaien of maar een klein beetje open te zetten doet het hele verhaal van doorstroming nodig hebben weer teniet.

Ik ga wel ff m’n servicemonteur contacten voor een bypass. Kan het kwaad als het nog een tijde duurt?

1 Like

Nee hoor. Zo lang je ketel niet uit valt is er niks aan de hand. Het wordt pas gekker als je commentaar krijgt dat er geen warm water uit de douche komt en je niet weet hoe dat komt.

Ok. Ik has wel een koude douche maar dat kwam door een lage druk.
Thanks voor de adviezen!

Anytime! Mocht je ketel toch in storing vallen: 1 TADO knop er af halen!

Ja. die homey regelt dit allemaal.

Zoals @Edwin_D reeds vermeld MOET er altijd een kraan open staan, dus dat is bij mij de badkamer radiator. Wanneer er warmtegraag is vanuit een andere kamer stuurt homey deze dicht (tot 18 graden). Wat ik eigenlijk doe is dat ik de warmtevraag uitlees van alle kamers en deze bij elkaar optel. Wanneer de som van de opgetelde warmtevraag te laag is gooi ik de radiotor van de badkamer weer volledige open (op 25 graden). Wanneer er namelijk wel warmtevraag is (bijvoorbeeld maar 5 procent) staan de radiatorkranen zo goed als dicht maar draait de CV nog wel, dus loopt de druk in het systeem weer op. Vandaar dat ik (bij 70 procent) de badkamer opengooi

Dan staat ie dus niet altijd open…
Genoeg situaties te bedenken waarbij dat mis kan gaan.

Als homey een hickup heeft
of je batterij op de badkamer ongelukkig leeg is als hij gesloten staat.
Of dat je signaal naar de badkamer wat trager is, alles gaat dicht maar je badkamer is nog niet open

Je wilt een failsafe bypass…

Maar het gevolg is dat als er geen warmtevraag is, de badkamer dan niet alleen de radiator opent, maar ook de ketel stookt. En als het dan 25 graden is in je badkamer gaat alsnog de radiator dicht en je cv pomp naar de galemiezen.

Dus het helpt niet, én je badkamer is nog steeds stinkend heet, maar dan op tijden dat je normaliter niet stookt. Dus ook als je op wintersport gaat.

De kleinst mogelijke radiator open zetten door de kraan eraf te halen is daarnaast ontegenzeggelijk goedkoper, anders stook je namelijk de hele nacht door met de huidige gasprijzen. Als de badkamer al warm is zal de radiator namelijk maar slecht warmte verliezen, dus meestoken is niet zo’n drama en een warme badkamer is best fijn.

Omdat het schipperen blijft is het zaak zo snel mogelijk een bypass te regelen.

De laatste optie is alle radiatorkranen in de woonkamer eraf halen, maar dan moet je in Tado ook de woonkamet-hoofdthermostaat in een zone zetten zonder enige radiatorkranen.

Dan verandert Tado je installatie in een ouderwetse niet-multizone verwarming die stopt met stoken als de woonkamer warm is, ongeacht de warmtevraag in andere ruimten. Dat werkt ook redelijk OK als de radiatoren in de andere ruimten ruim genoeg bemeten zijn.

Volledige multizone is niet mogelijk zonder bypass.

Kortsluitventiel/bypass/AVDO:

1 Like

Inmiddels een bypass laten plaatsen, goed voor m’n systeem om storingen te voorkomen, maarhet gewenste effect op het gesis heeft het helaas niet gehad…
De installateur die naar het gesis heeft gekeken wist het verder ook niet…
Enige wat ik me nog kan indenken: ik hem m’n niet-thermostatisch binnenwerk vervangen door een thermostatisch binnenwerk (merk comap). Misschien dat die toch net niet helemaal passen?
Of iemand nog andere suggesties waardoor ik het gesis kan laten verdwijnen?