[OT] CV radiatoren maken geluid na plaatsing slimme knoppen

Mag ik uit deze discussie concluderen dat ik gewoon de radiatoren even op een andere manier moet ontluchten, en als dat niet werkt een installatiebedrijf langs moet laten komen? :yum:

Je mag sowieso concluderen dat dit allemaal al helemaal niks met het ontluchten van je systeem te maken heeft!
Ontluchten met je voetventielen half open of helemaal open maakt geen moer uit. Zorg dat je knoppen (van welk merk dan ook) helemaal open staan allemaal. Trek de stekker van alles wat een pomp in de installatie heeft er uit en wacht een kwartier. Dan van beneden naar boven alles ontluchten. De ketel zelf heeft 9 van de 10x zelf een automatische ontluchter, hoef je niks aan te doen. Dan stekker van de ketel er weer in en kijken of je bij moet vullen. Dit geheel na een week een keer herhalen.
LET OP: ruis in je systeem hoeft niet perse lucht te zijn!!
Kan meerdere verschillende oorzaken hebben en is per systeem verschillend. Geen pasklare oplossing voor te bedenken.

2 Likes

Probleem kan zitten in dat als alle knoppen dicht gestuurd zijn dat er 1 is die niet helemaal sluit of niet helemaal gesloten is en dus gaat alles over deze radiator ik heb zelf evohome van honeywell gebeurt hier ook wel eens ga aankomend zomer een kortsluitventiel plaatsen zodat de druk in het system niet te hoog kan oplopen = een veerbelasteklep (ter bescherming van de ketel), ondanks dat ik op een ander deel van de verwarming 1 “ouderwetse” open/dicht kraan heb zitten die altijd een stukje open staat, m.a.w. ruis of gefluit in de leidingen ontstaat meestal dat de doorvoer van het water niet genoeg is (zie ook 1ste regel) hoop dat je er wat mee kunt.
Gr Erwin

Ook hier worden verschillende dingen door elkaar gehaald.

“Kortsluitventiel”:

Deze zorgt er voor dat er genoeg doorstroming in het systeem blijft als alle radiatoren dicht lopen. Ook wel genoemd een bypass.

“Een veerbelaste klep ter bescherming van de ketel, zodat de druk niet te hoog op kan lopen “:

image

Ook wel genoemd een overdruk ventiel. Heeft niks te maken met de doorstroming in je systeem en is verplicht in je systeem. Is ook gewoon al aanwezig waarschijnlijk. Sommige ketels zitten ze ingebouwd.
Als je de verschillende verhalen zo leest dan is het niet zo moeilijk dat er verwarring ontstaat bij mensen.

2 Likes

Ow en nog een gratis tip voor je bypass ventiel voor volgend jaar @Erwtje :
Zorg er voor dat hij ruim voldoende bij de ketel vandaan zit. Afhankelijk van de leiding diameter moet hij minimaal zo’n 6 meter bij de ketel vandaan zitten om zo voldoende water te hebben om rond te pompen.
Ik zie ze een hoop zitten gelijk onder de ketel omdat dat vaak de best bereikbare plaats is maar daar hoort hij dus niet. Als alle ventielen dicht lopen dan moet de ketel nog steeds kunnen blijven pompen. Bij de meeste ketels word de pomp ook gebruikt als er warm water wordt getapt (sommige hebben er een aparte pomp voor en dan geldt dit niet!) en zal de modernere ketel in storing vallen als er niet genoeg doorstroming is. Oudere ketels blijven vaak wel branden totdat de maximale temperatuur bereikt is en zal uitvallen op een maximaal beveiliging.
Plaats en diameter van de bypass is dus ook een belangrijk dingetje.

2 Likes

Gratis lesje CV instalatie, dankjewel @Rocodamelshekima!

1 Like

Ja dat komt goed zet em in de hoofdleiding in de keuken, ketel hangt op zolder zal zo’n 15 meter uitelkaar zijn is wel genoeg denk ik hahaha en wat de overstort betreft heb je gelijk ik ga ervanuit dat de bypass ook een veerbelasteklep is alleen instelbaar maar was ook meer voor de originele poster dat een bypass plaatsen geen overbodige luxe is

Ik neem aan dat een bypass ook niet altijd nodig is of wel?

Alleen als alle ventielen thermostatisch zijn en zelf dicht kunnen lopen. Als er 1 gewone tussen zit moet die wel altijd helemaal open staan.

Ok, alle knoppen zijn tado knoppen, dus dan is zo’n bypass dus wel een vereiste.
Kan ik jou niet inhuren om mijn systeem te checken en in te regelen? :yum:

Hoi allen,

Ik heb exact hetzelfde “probleem”, dat na vervanging van alle standaard kranen naar thermostaatkleppen en plaatsen van TADO kranen er een sissend geluid is. Ik heb alles geprobeerd om het geluid weg te krijgen maar tot nu toe nog niet geslaagd daarin. Je kunt de voetklep dichtdraaien zodat de doorstroom beperkt is, maar de doorstroom is dan minimaal en dat laat ik liever aan de CV expert over. Mijn conclusie is dat TADO hier niets mee te maken heeft, maar de thermostaatklep die gemonteerd is om door de TADO bedient te worden. Zelfs wanneer ik de TADO kraan helemaal er af haal hoor je nog het sissende geluid. Ik heb geen “kortsluitventiel” in het systeem geplaatst (wat denk ik wel beter is maar gewoon niet meer aan gedacht) maar als tijdelijke oplossing laat ik de HOMEY dit allemaal regelen, zodat er altijd een radiator open staat op het moment dat er warmtevraag van de ketel is. Dit is allemaal uit te lezen in HOMEY (wanneer je de TADO gekoppeld hebt). Kortom, ik gebruik de radiator in de badkamer als “kortsluitventiel” aangestuurd door HOMEY) en werkt goed. Misschien een idee voor een ieder die dit probleem ook heeft :wink:

Hmmmm

Hmmm

HMMMMM
Maar goed, kan altijd nog.

Das beter ja.
Meten=weten!
Dit heeft niks met de ventielen te maken maar met hoe het geheel ingeregeld is.

Ook als er geen warmtevraag is kan de pomp lopen. Er moet ALTIJD één radiator open zijn als er geen bypass is.

1 Like

Hoe heb je dan die tado radiatorkraan de hele tijd open staan dmv Homey?

Allereerst, als er warmtevraag is bij Tado dan is er een per definitie een radiatorkraan open. Als je een radiatorkraan op 25 graden zet is er altijd warmtevraag, dus dan stopt het stoken niet. Volgens mij is er dan dus maar één manier: een van de radiatorkranen eraf halen en uitzetten. Als er geen knop op zit staat het ventiel volgens mij open.

Dat is correct. En de enige goeie tussenoplossing.

Wordt het alleen wel heel warm in de badkamer…

Yup, vandaar ook tussenoplossing. Een bypass is de enige goeie manier.
Zolang er geen warmtevraag is wordt het trouwens niet perse warm in de badkamer hoor.

Alternatief is een kapotte CV, dan is het niet meer te warm in de badkamer :stuck_out_tongue_winking_eye:

En er dan achter komen dat de vakman druk is en pas volgend jaar tijd heeft.
Ow en die prutser die morgen tijd heeft die wil je liever niet!