Osram Ledvance smart+ plugs schakelen willekeuring aan- en uit

Verschillende van mijn Osram Ledvance smart+ plugs schakelen sinds een maand ofzo willekeuring aan- of uit zonder commando of flow (te zien in de historiek). Deze waren allen gekoppeld aan de Osram app. Ik heb deze al opnieuw proberen te koppelen aan de Osram app maar dat lukt zelfs niet meer. Hij voegt ze nu als generic device toe. Op zich niet erg, is toch alleen maar aan/uit schakelbaar maar het probleem met het willekeurig schakelen blijft. Waarom wil deze niet meer koppelen met de Osram app? Ik heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat. Eerst was eentje die hier last van had, nu al een 4-tal (van de 8 die ik heb). Via de zoek optie kan ik hiervan wel meer meldingen terugvinden maar er is nooit een oplossing. Gaat het hier om een HW of SW probleem? Heeft zo een plug ook een SW of firmware update nodig? Ik heb geen Osram hub, wel een Hue hub.

Homey Pro 2019 10.0.1

Bedankt alvast.

Niet lullig bedoeld o.i.d. maar bepaalde Osram / Ledvance spullen reageren vaak niet of onvoorspelbaar als ik de berichten zo lees.
https://community.homey.app/search?q=ledvance

Zitten de plugs nu op Homey, of op de Hue hub? Dit maakt het verhaal niet duidelijker :hugs:
Ideetje, zet de hue hub eens een dagje uit, en dan weer aan;
daarna hetzelfde doen met Homey.
Schakelen de plugs dan nog steeds zomaar aan/uit dan weet je in ieder geval waar het niet aan ligt

De plugs hebben 2.5 jaar feilloos gewerkt bij mij.
Ik heb een paar plugs die schakelen via Hue en een paar via Homey.
Nu je het zegt, het zou kunnen dat de problemen begonnen zijn sinds ik de Hue hub aangesloten heb (een maand of twee geleden). Ik ga deze zoals je zegt eens uitschakelen en zien wat dat geeft. Als er dan nog problemen zijn doe ik hetzelfde met Homey.
Bedankt alvast.

Ah, kijk, als de hue hub “de” invloed is, check dan eens de zigbee kanalen van Homey en Hue!
Deze kunnen beter niet gelijk zijn.
Check meteen ook je 2,4GHz wifi kanaalnummer (die heb je vastgezet als het goed is)

1 Like

ik heb een aantal osram plugs sinds afgelopen weekend verlaten zij allemaal het zigbee netwerk…

ze schieten aan en dan uit en verlaten het netwerk… repareren werkt voor een uurtje en verwijderen en opnieuw toevoegen geeft het zelfde resultaat…

iemand een idee ?
Homey pro 2023

Laat je zigbee overzicht eens zien?
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee


wel bijzonder want ze staan er wel bij … gaat over nummer 32 tm 35
en het zijn allemaal routers dus heb ze wel echt nodig

Hmm je noemt het “verlaten zij het netwerk”.
Is dat de tijdlijn melding?
Ze lijken me eerder ‘stom’ (voor Homey), als in, ze geven 0 updates meer.

En hoe lang werkte alles prima voordat het misging? 1 dag, 1 maand, langer?

Ik zie nl. 1 potentiële oorzaak, de Styrbar. Deze lijken Homey’s zigbee mesh aardig om zeep te kunnen helpen.
Verwijder deze eens van Homey en kijk eens of dat verbetering oplevert.

Durf het bijna niet te zeggen maar sommige Osram en Innr modellen zijn qua zigbee niet de beste keuze ooit. Niet dat dat meteen jouw modellen zou betreffen, maar het zou zomaar kunnen.

Hey alvast bedankt.

Heb even opgezocht maar heb ze al werkend sinds 5 oktober 2020 eerst op homey 2019 en daarna op de 2023 nooit problemen mee gehad ook in combinatie met de stybar niet maar ik zou dat inderdaad kunnen proberen…

Vind het vooral bijzonder dat ze het allemaal zijn…


Okee, dan is er echt iets recent veranderd, maar ja, wát… Het is lastig spoorzoeken soms. Is er een auto update geweest van iets? Installeer je ook RC firmwares?

Als ze het alle apparaten van 1 app zijn, installeer de app eens opnieuw, zonder de app vooraf te verwijderen? Je raakt hiermee niets kwijt.

inmiddels de app verwijderd en alle plugs toegevoegd via Homey als onbekende zigbee apparaten… en ze werken nu al 6 dagen zonder enkel probleem… toch iets app gerelateerd denk ik

1 Like

Hee die kende ik nog niet. Dat een app, of de driver van het apparaat roet in het eten gooit.
Dat heb je slim bedacht.
Ik zou wel even de app maker attenderen op jouw bevindingen, misschien is het een bug.

Onderaan de app store app pagina zijn de support linkjes te vinden.

dat heb ik inderdaad gedaan.
bedankt voor de hulp.

1 Like