Optelflow

Onze sectionale garagepoort dient om de +/- 12000 bewegingen een onderhoudsbeurt te krijgen. Hoe maak ik hiervoor een optelflow met een Fibaro Raam/Deur sensor ? Met dank voor uw assistentie, Paul

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Maak een nummer variabele (logica waarde), en tel er elke keer 1 bij op.
Als het elke beweging is zal je ook een flow moeten maken voor ā€œcontactalarm gaat uitā€.

En als je een waarschuwing wil bij 12000 operaties:

1 Like

Of elke open beweging voor 2 laten tellenā€¦ :wink:

1 Like

Stel de deur gaat gemiddeld 3x per dag open/dicht, dan is de onderhoudsinterval iedere:
12000/6=2000 dagen;
2000/365=5,5 jaar.
Daā€™s best een lange periode.

Omdat er altijd iets mis kan gaan met Homey, of de variabele, en/of backup, zou ik om de zoveel bewegingen als backup een status update met de waarde van die variabele sturen, naar e-mail of Signal e.d.
Alsā€¦
Iedere 1 maand
Danā€¦
Stuur email met [[Garage deur teller]]

Zo kun je de teller weer op ongeveer de juiste waarde instellen, mocht deze ooit verloren zijn gegaan binnen Homey.

1 Like

Je zou misschien ook nog een extra flow kunnen maken die na bv 10x een melding geeft. Mocht hij onverhoopt opnieuw zijn begonnen ben je er vroeg bij.

In plaats van een eigen variabele/nummer/logica zou je ook gebruik kunnen maken van de ā€˜metersā€™ van de homey. Bijvoorbeeld bij inzichten/insights of bij ā€˜energyā€™.
Dan geef je aan dat het apparaat een bepaalde hoeveelheid ā€˜energieā€™ gebruikt en de homey houdt dan bij hoe vaak/veel dat is.

Daarmee kan je er dan ook metertjes van maken en zo.

Let wel op dat je bij de deur dan moet aangeven dat het aan-zetten (open gaan) energie kost en het uit-zetten (dicht gaan) energie kost. En niet de tijd dat de deur open staatā€¦

Aan de andere kant: Sorry, dit is puur inspiratie, niet dat ik er al ervaring in heb.