Wie kan mij helpen met een ingewikkelde flow

hoi, ik heb een ismartgate garage deur opener met 2 hue sensoren 1 binnen en 1 buiten. ik wil als de garagedeur open is (hue deursensor) en er iemand gedetecteerd word door een van de 2 hue sensoren de garage deur open houden. als er niemand gedetecteerd is voor bijvoorbeeld < 5 min dat de deuren gesloten worden. ik heb van alles geprobeerd met timers maar die worden niet herstart als ik door 1 van de het sensoren gedetecteerd wordt, wie zit er goed in deze materie die een werkende advanced flow kan schrijven?

WHEN
garage deur wordt geopend
Binnensensor detecteert beweging
Buitensensor detecteert beweging
THEN
start of vervang timer ā€˜movement around garage’ met looptijd van 5 minuten.

WHEN
timer ā€˜movement around garage’ loopt af
AND
garage deur is open
THEN
sluit garage deur

Belangrijk is wel dat de ā€˜blindtime’ van de beweging sensoren veel korter is dan 5 minuten is, zodat de timer telkens al na bv 30 seconden herstart wordt.

De chronograph app heeft 2 timer kaartjes: ā€˜start of vervang’ en ā€˜start of hervat’. De eerste zal bij nieuwe beweging opnieuw starten. De laatste zal na 5 minuten gewoon aflopen.

Aan AI gevraagd en kreeg binnen paar seconden dit.
Mijn vraag:

Kan je een Homey flow maken:

Ik heb een ismartgate garage deur opener met 2 hue sensoren 1 binnen en 1 buiten. ik wil als de garagedeur open is (hue deursensor) en er iemand gedetecteerd word door een van de 2 hue sensoren de garage deur open houden. als er niemand gedetecteerd is voor bijvoorbeeld < 5 min dat de deuren gesloten worden.

Antwoord:

Het maken van deze specifieke automatisering in Homey werkt het eenvoudigst en meest betrouwbaar met een afteller (timer) via de ingebouwde Zandloper (Chronograph) functie van Homey.

Hiermee voorkom je dat de deur te vroeg dichtgaat als er constant beweging is: elke keer dat er opnieuw beweging is, wordt de timer namelijk weer netjes gereset naar 5 minuten.

Zo stel je de flows in (verdeeld over 2 of 3 korte flows):

Flow 1: Beweging gedetecteerd? Start/Reset de timer

ALS…

• Er is beweging gedetecteerd bij Hue Sensor Binnen

• OF Er is beweging gedetecteerd bij Hue Sensor Buiten

EN…

• iSmartgate contact/deursensor is OPEN

DAN…

• Start (of herstart) zandloper GarageTimer voor 300 seconden (5 minuten)

Waarom dit zo werkt: Zolang er iemand in of rond de garage loopt, blijft deze flow de zandloper verversen naar 5 minuten. De klok begint pas echt af te tellen zodra de laatste beweging voorbij is.

Flow 2: Timer loopt af? Sluit de garagedeur

ALS…

• Zandloper GarageTimer is afgelopen

EN…

• iSmartgate contact/deursensor is OPEN (extra veiligheidscheck)

DAN…

• Sluit iSmartgate garagedeur

Flow 3 (Optioneel): Handmatig dichtgedaan? Stop de timer

Als je de garagedeur zelf dichtdoet (via de knop, app of afstandsbediening) voordat de 5 minuten om zijn, is het slim om de lopende timer te annuleren zodat hij niet op de achtergrond blijft lopen.

ALS…

• iSmartgate contact/deursensor gaat DICHT

DAN…

• Stop zandloper GarageTimer

Handige insteltips

• Zandloper aanmaken: Als je de Homey app Chronograph (of de ingebouwde Homey Zandlopers) gebruikt, typ je bij de actie ā€œStart zandloperā€ simpelweg de naam GarageTimer in. Homey maakt deze dan automatisch aan.

• Veiligheid: Controleer altijd of de iSmartgate een eigen obstakeldetectie heeft (zoals een infraroodstraal of stopsensor), zodat de deur nooit op een auto of persoon kan zakken.

Gebruik je momenteel de standaard ingebouwde Homey-zandlopers of maak je liever gebruik van Advanced Flows (met de visuele ā€˜cards’ op de pc)?

Extra vraag aan AI:

Worden die timers ook herstart als ik door 1 van de het sensoren gedetecteerd wordt?

Reactie van AI:

Ja, exact! Dat is het grote voordeel van deze aanpak.

Omdat de actie in Flow 1 zegt ā€œStart (of herstart) zandloperā€, gebeurt er het volgende:

1. Je loopt garage binnen → Sensor ziet je → Timer begint op 5:00 te tellen.

2. Na 2 minuten sta je nog iets te pakken → Sensor ziet opnieuw beweging → Timer springt direct terug naar 5:00.

3. Pas wanneer je de garage verlaat en er 5 minuten lang helemaal geen beweging meer is op beide sensoren, loopt de timer helemaal af naar 0 en gaat de deur dicht.

Zolang een van de twee sensoren jou (of iemand anders) blijft zien, blijft de deur dus netjes openstaan en wordt de 5 minuten wachttijd steeds opnieuw verlengd.

Succes en laat even weten of dit werkt…

Probeer het eens met zone activiteit waarbij de twee sensoren in ƩƩn zone zitten:

WANNEER zone garage actief wordt DAN doe de deur open.

WANNEER zone garage al 5 minuten inactief is DAN doe de garagedeur dicht

Goede suggestie. Maar dan moet de deur sensor worden uitgesloten van de zone aktiviteit.

Heb je wel een deursensor nodig? Waarom dan? Het is toch net zoals met het ā€œlicht aanā€ in de garage? Ga je dan ook controleren met een sensor of het licht wel daadwerkelijk aan is?

Dit is 1 van de meest gemaakte fouten voor zone activiteit een ding was.
Als je namelijk blijft bewegen voor 5 minuten lang zal de timer NIET resetten (het alarm blijft hoog voor al die tijd), en als nog de garagedeur dicht gaan, de flow die hier voor genoemd is (timer (aparte app, niet ingebouwd zoals AI zegt) starten bij het stoppen van beweging, en stoppen van timer bij het begin van bewegen), is de enige goede optie als je de deur contact niet wilt excluden van zone activiteit.

Met de nieuwe flow kaarten voor bewegingssensoren of contacten zoals "Bewegingsalarm ging uit voor x minuten " is dit tegenwoordig super simpel te realiseren zonder timers. Deze flow kaart begint opnieuw als er beweging wordt gedetecteerd.

Dus:

Als ā€œBewegingsalarm ging uit voor 5 minutenā€

En ā€œGaragedeur is openā€

Dan ā€œSluit garagedeurā€

Men ziet vaak deze nieuwe flowkaarten die een tijd geleden zijn toegevoegd door Homey over het hoofd. Ze maken timers in een heleboel gevallen overbodig.