Opslagruimte Homey pro 2023

I heb een vraag over de specs. van de homey pro 2023. Ik heb deze recent aangeschaft (als vervanging van de homey 2018) en was in de veronderstelling dat er een opslag van 8 Gb aanwezig is. Onderstaande is echter wat ik zie als ik in algemene instellingen kijk:

Tot mijn verbazing zie ik maar 2,66 Gb en een groot swapfile. Waar is dat swapfile eigenlijk voor nodig?

Klopt,
2,66 GB is over na aftrek 2 x 2GB OS Partitie en 2x Boot,

Zie hier hoe de CM4 gepartitioneerd is.

de Swap is nodig om het Linux OS optimaal om te laten gaan met zijn geheugen.
Zou Athom dat niet doen dan heeft de Homey Pro (Early 2023) waarschijnlijk al problemen met minder dan de helft van het aantal Apps dan wanneer het nu waarschijnlijk traag gaat worden. (Ruwe gok, kan per groep apps en wellicht aantal Devices (cq Insights) wat verschillen)

Swap op eMMC is niet echt een goed idee, want Linux swapped ook als er geen geheugentekort is, en kleine korte schrijfacties naar eMMC zorgen op z’n minst voor fragmentatie en in het slechtste geval voor bad blocks (en nee, wear leveling lost dat niet op).

1 Like

Heren, dank voor jullie antwoorden. Beetje misleidend wel, adverteren met 8 Gb opslag, waar uiteindelijk 1/3 van overblijft, waarvan nog eens 40% door een swapfile wordt ingenomen. Maar ja kleinigheidje. Uiteindelijk gaat het er om dat je alles wat je nodig hebt er op kwijt kan en dat zit wel snor volgens mij.

Ik merkte overigens instabiele verbinding (WiFi) met uitroeptekentjes in met name mijn hue apparaten (gebruik de hue bridge met homey) en een vastloopende app, zzowel op PC als telefoon. Zou het kunnen dat je een dedicated mesh router (heb 4 TP-link M9+ units) moet opgeven voor homey, zodat hij niet steeds wisselt van unit? Heb dat sinds vandaag gedaan en het lijkt erop dat het probleem verdwenen is.

Daar zijn al andere Topics over, zoek even op WiFi en Mesh …

Oké. We gaan kijken.

Ik snap het, ze laten wel specifieke data weg zoals (incl of excl OS e.d.).
Maar heb je ooit een laptop gekocht? Inclusief een 500GB schijf en zelfs kant en klaar met windows o.i.d erop?
Dan had je geen 500GB opslag toch? Niemand zei dat windows 450GB in beslag nam.
Dit maakt het niet goed, maar even ter vergelijk.

Klopt. Ik ben dan ook niet heel erg ontdaan of zo. Ik had het alleen niet verwacht. We praten over meer dan 2/3 van de opslagcapaciteit als je het swapfile mee telt. Daarom dacht ik in eerste instantie dat er iets kapot/niet goed was. Nu dit niet zo blijkt te zijn ben ik weer helemaal tevreden.

Precies dat. Denk dat de meeste gebruikers er wel mee weg komen. En anders kun je altijd nog in de MODS topic terecht :smiling_face::muscle: (Homey is net geüpdatet/herstart. Anders zit RAM usage rond de 3.5GB)


3 Likes

???
Bij mij, de pro2023 geeft aan:
Geheugen: 1,5 Gb gebruikt van 2,0 Gb ram.
Opslag: 1,6 Gb gebruikt van 2,7 Gb.
Dat zijn andere getallen dan 8,2 en 24,8

Dan moet je dus in het MODS topic kijken

1 Like