(Opgelost) Vraagje mbt KAKU schemerschakelaar

Ik gebruik een Klik aan klik uit schemerschakelaar om de verlichting te schakelen.
Schermerschakelaar aan: Licht aan.
Schemerschakelaar uit: Licht uit.
De schakelaar heeft een schroefje waarmee je in stappen van 2 uur de ‘uit schakeling’ kunt vertragen.

Nu, tijdens de sombere dagen, is het hier in huis af en toe donker genoeg om ook overdag in te schakelen.
Dat werkt perfect, maar loop nu tegen het volgende probleem aan:

Een vertraging van 2 uur op de uitschakeling is veel te lang.
Als het overdag een half uur donker is door een regenwolk schakelt de verlichting aan en blijft dan 2 uur lang aan. Ook wanneer het bijvoorbeeld een half uur later alweer licht is.

Dus, de verlichting blijft dan veel te lang aan en daardoor is de vertraging in de schemerschakelaar is niet bruikbaar. Zet ik die vertraging op 0 (dus geen vertraging na inschakeling) krijg ik de situatie dat hij flippert omdat de schemer precies tussen wél en niet schakelen in zit. Homey gaat dan continue de verlichting in- en uitschakelen.

Mooiste oplossing zou een schemerschakelaar zijn waarbij je de vertraging trapsgewijs in zou kunnen stellen, óf een schakelaar waarbij je de vertraging na inschakelen zou kunnen instellen op een half uur ipv 2 uur.

Maar aangezien dat niet kan, is er een slimme manier om met homey een vertraging in te bouwen?
Dan laat ik de vertraging in de schakelaar op 0 staan (dus direct in/uit schakelen), maar laat ik Homey een half uur na het inschakelen de status van de schakelaar bekijken.

heb je in de app store van homey al is gekeken naar Countdown https://apps.athom.com/app/nl.bevlogenheid.countdown ? hiermee kun je tijdsklokken maken en zou je bijvoorbeeld ook zoiets kunnen creeren

Voorbeeld:
Flow 1


Flow 2

De bewegingsmelder zou in dit geval natuurlijk jou schemerschakelaar zijn

je kan dit ook doen bij het uitschakelen van de Schemerschakelaar(wat je waarschijnlijk wil denk ik nu) dan maak je er nog een flow voor waar je de verlichting aan zet bij schemerschakelaar aan, en zet je in Flow 1 van het voorbeeld de schemerschakelaar uit is start van Countdown klok (Lampen hier dan verwijderen)

1 Like

Klinkt goed!
Ik ga ermee aan de slag :slight_smile:
image

1 Like

GELUKT! :slight_smile:

Inschakelen:

Uitschakelen:

In het ‘en’ veld nog wel een lamp toegevoegd aan de flow.
Als tussentijds handmatig de wandlampen al zijn aangezet stopt de flow voor inschakelen.
Hetzelfde tijdens uitschakelen. Als de wandlampen al uit staan stopt de flow,

1 Like