Bypass sensor

Beste allen,

Ik heb een heel eenvoudige flow:
Alsā€¦
Bewegingsmelder gaat aan
Enā€¦
Het is na zonsondergang
Veranda dimmer is uit
Danā€¦
Dim naar 80%
Zet uit na 3 min

Nu wil ik met een draadloze schakelaar ervoor zorgen dat ik het licht handmatig aan kan zetten. Wel, ik wil dat hij bijvoorbeeld de hele avond aanblijft.

Wat ik ook probeer, na 3 minuten gaat dat ding steevast uit.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Ik doe zoiets met een timer (Chronograph), met de schakelaar kan je de timer stoppen en de sensor triggert de timer.

Maak die schakelaar de start van de flow.
Is de lamp aan, dan geen bewegingsmelder flow.

Bij advanced is dat simpel met de blauwe en gele uitgang van de lamp kaart.

Ha Theo,

Super bedankt voor je snelle reactie.
Die schakelaar is een Philips Hue Dimmer Switch. Het is dus geen schakelaar die altijd aan of uit staat. Dat gooit (neem ik aan) roet in het etenā€¦?

Omdat ik niet helemaal goed begrijp wat je bedoeld, heb ik een screenshot van de flow toegevoegd.

Alvast bedankt!

Groet AndrƩ

Ha Inuekko,

Ik heb zojuist die Chronograph app geĆÆnstalleerd.
Maar zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat in mijn flow kan integreren?

Vriendelijk bedankt!

Groet AndrƩ

Dag Andre,
De regel ā€œZet uit na 3 minutenā€ staat onder ANDERS (ELSE) gezet. Dus als de bewegingsmelder beweging ziet en het licht wel brandt (of het voor zonsondergang is) wordt ANDERS regel geactiveerd en gaat het licht an 3 minuten uit.

om een lamp aan/uit te schakelen zijn meerdere oplossingen met timer te vinden. die komen neer op het volgende:

Flow 1:
ALS bewegingsmelder gaat aan
EN licht is uit en na zonsondergang
DAN doe licht aan EN stop timer (Chronograph).

Flow2:
ALS bewegingsgmelder gaat uit
DAN start timer 3 minuten (Chronograph)

Flow 3:
ALS timer (Chronograph) is afgelopen (let op! die is niet hetzelfde als timer is gestopt)
DAN doe het licht uit.

Deze combinatie zorgt er voor dat als er 3 minuten geen beweging is het licht weer uit gaat. ziet hij eerder beweging, dan stopt de timer en wordt het licht niet uiutgeschakeld.

Maar het licht gaat altijd uit 3 miniuten na de laatste beweging onafhankelijk of je het licht draadloos hebt aangedaan. je hebt dus een of andere manier nodig om aan te geven hoe de lamp aan is gezet: via de bewegingsmelder of via de afstandbediening. Ik zou dan een Boolean gebruiken, bijvoorbeeld: Licht_door_Beweging, die je in Flow 1 zet en ook gebruikt in flow 2 om te voorkomen dat er een timer wordt gezet.

dus Flow 1 wordt dan:
Flow 1ā€™:
ALS bewegingsmelder aangaat
EN licht is uit en na zonsondergang
DAN doe licht aan EN stop timer EN zet Licht_door_Beweging naar JA.

Flow 2ā€™:
ALS bewegingsmelder gaat uit
EN Licht_door Beweging is NEE
DAN start timer 3 minuten.

Flow 3 kan ongewijzigd blijven.

Je hebt alleen nog een Flow nodig om de Boolean Licht_door_Beweging terug te zetten naar Nee:

Flow 4:
ALS Draadloze schakelaar gaat AAN (= je zet het licht handmatig aan)
DAN zet Licht_door_Beweging naar NEE EN Stop timer.

Die laatste stop timer is nodig omdat het mogelijk is dat de timer al loopt voordat je de draadloze schakelaar gebruikt. het licht zou zonder die regel alsnog uitgaan.

hopelijk helpt dit.
hgr,
Paul

1 Like

In de standaard flow ben ik niet thuis.

Is lamp uit
Enā€¦
.Bewegingsmelder gaat aan
.Het is na zonsondergang
.Veranda dimmer is uit
Danā€¦
.Dim naar 80%
.Zet uit na 3 min

Zoiets:

Je zou het als volgt kunnen doen.
Voor de Hue pulsgever kun je met een klein flowtje en een Ja/Nee variabele een schakelaar maken:
Als
-Hue puls ingedrukt
Dan
-toggle J/N variabele X

In de voorbeeld flow kun je dan de ā€œZone is actiefā€ trigger vervangen door ā€œVariabele X is veranderdā€.

Importeerbare flow:

Ha Paul,

Na weer een halve zondag proberen, krijg ik het nog steeds niet voor elkaar!
Ik heb de screenshots van de flows erbij gezet. Wat doe ik nog verkeert?

Hij gaat dus nog steeds na 3 minuten uit.

Dank voor je hulp.

Groet AndrƩ




De "stop timer ā€˜3 minutenā€™ dien je even naar beneden te slepen, zodat hij onder het woordje ā€œelseā€ of ā€œandersā€ komt te staan.
Zo wordt de timer gestopt als de veranda dimmer aan is, of als het voor zonsondergang is.
M.a.w. zodra Ć©Ć©n van de voorwaarden bij het ā€œENā€ gedeelte niet waar is, wordt het ā€˜ANDERSā€™ gedeelte van de flow gestart, i.p.v. het ā€œDANā€ gedeelte.

Screenshot from 2024-06-02 20-15-12

Ha Peter

We zijn er bijnaā€¦ hij blijft inderdaad nu netjes aan staan. Ook gaat hij bij beweging aan. Alleen gaat hij bij beweging niet meer uitā€¦

Nogmaals dank en groet AndrƩ

Je bedoelt dat hij 3min na beweging niet uitgaat?
Dat zou deze flow toch moeten doen zou ik denken:

Check even of de timer-naam in al deze flows exact gelijk is (check op verborgen spaties bijv).

In de Chronograph app settings kun je zien welke timers er lopen en gelopen hebben.


Nog een tip voor nieuwe flows/timers: de timer-naam hoeft enkel in het 1e veld ingevuld te worden.