Opbouw schakelaar slim maken

Hallo, ik heb een nieuwe schuur en daarin hangen drie prima LED TL lampen welke met een opbouw schakelaar aan en uitgezet kunnen worden. Nu lees ik over allerlei merken switches van o.a Fibaro of KAKU maar deze zijn allemaal enkel toepasbaar in inbouw schakelaars.

Heeft iemand voor mij de gouden tip wat te doen in geval van een opbouw schakelaar?

Zie foto. Bedankt!

Opbouw of inbouw maakt niet uit, het gaat erom dat er genoeg plek is voor je switch. Als die er niet is zou je kunnen overwegen de opbouwdoos te vervangen voor een dubbele met aan de ene kant de mechanische schakelaar en aan de andere kant de switch (en een blindplaat om die kant af te dekken).

Voorbeeldje van zo’n opbouwdoos:
image

Overigens geldt hiervoor hetzelfde als met inbouwdozen: óf er is een nuldraad nodig óf de switch moet zonder zo’n nuldraad kunnen werken.

Gaat deze schakelaar naar een centraaldoos? Dan kan je ook je switch daar plaatsen. Daar zit normalite ook de blauwe nuldraad :smiley:
Ik heb op die manier in mijn garage met de sonoff MDmini €10 alles smart gemaakt.
Is compatible met homey en hue en functioneert ook nog eens als zigbee router zodat je mesh sterker wordt.

De 2 draden van je schakelaar gaan dan aan de ZBMini schakelcontact ingangen

1 Like

Ja de schakelaar gaat naar een soort van centraal doos waar ook de verbindingen naar alle stopcontacten zit en deze zit zo vol dat er helaas geen switch meer bij past.

Thanks voor de reacties! Ik ga het eens bekijken wat er nog mogelijk is.

Doosje ernaast zetten zoals @robertklep voorsteld kan ook naast die centraaldoos… of bij de lamp zeld (al zul je dan de schakeldraden door moeten trekken, wat waarschijnlijk lastiger is want ik zie allemaal VMVK kabels op je foto)

Ja wellicht dat ik er een dubbele doos opzet inderdaad en dan aan 1 kant een switch en aan de andere kant een schakelaar :+1: Nuldraad is aanwezig volgens mij want overal zijn van die grond kabels gebruikt.

Verder wil ik er een bewegings sensor via Homey de switch laten aansturen ook. Jammer dat de Homey beta geen Hue Motion sensor ondersteunt. Had wel verwacht dat dit zou werken maar helaas. Wat is een goede Motion sensor die veel gebruikt wordt met de Homey?

Gelukt. Gewoon schakelen en de Sonoff ZB mini erachter. Nu nog een motion sensor zoeken die er makkelijk mee werkt.

Ik heb nu een Hue motion en een Aqara motion naast elkaar hangen in combinatie met de ZBmini.

Als ze werken doen ze het allebei evengoed…
Maar….
De aqara lijkt af en toe in slaap te vallen en reageert dan niet.
De hue doe het altijd goed

Los van dat wordt bij de hue de lux onafhankelijk van motion geupdate. Terwijl de aqra dat alleen bij motion doet. (Kan je dus niet gebruiken voor “ALS lux is veranderd”

Hoewel de hue dus een stuk duurder is is hij zijn geld wel waard…

Ik heb al een Hue Motion sensor. Maar hoe heb jij deze gekoppeld aan de Sonoff? Ik heb beide nu actief in de Hue app maar als ik de motion sensor selecteer en als actie de on/off switch zien ik daar niet de gewenste acties tussen staan. Enkel terug naar vorige staat?

EDIT: het is al gelukt. Moest nog even een scène aanmaken voor die lamp. Motion sensor werkt prima nu in combinatie met de Sonoff

Ik heb een homey pro, daar kan ik de hue motion gewoon in aanmelden.

Met een homey beta zal je dus nog geduld moeten hebben… :confused:

Dat is misschien dan eerder een Homey-probleem, ik gebruik een stuk of 6 van die sensoren (icm deCONZ en alle sensoren zijn gehackt zodat ze een blind time hebben van 5 seconden) en ze werken altijd.