Inbouwschakaar op batterij

Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een inbouwschakaar die ik aan kan sluiten op bestaand schakelmateriaal, maar die op batterijen werkt.

Ik heb namelijk een schakelaar in hotelschakeling staan, waar alleen Dr schakeldraad naar de lamp en twee schakeldraden naar de andere schakelaar lopen.
Ik wilde een Shelly 1L in de andere schakelaar inbouwen, maar omdat dit een opbouwschakelaar betreft, is er niet genoeg ruimte om die in te bouwen. Daarnaast loopt de schakeldraad naar de lamp niet via die schakelaar, en die heb ik wel nodig omdat ik een bypass moet installeren tussen schakeldraad en nuldraad. De lamp zelf ga ik niet schakelen, maar wil een Hue lamp die constant stroom heeft en ergens anders hangt, schakelen.

Hebben jullie een idee/oplossing dat ik toch met m’n bestaande Jung pulsschakelaar die Hue lamp kan bedienen? Ik dacht dus aan een inbouwschakaar werkend op batterij, maar ik weet niet of die bestaan.

Groet,
Niels

Philips Hue heeft nu een inbouw module, werkt 5 jaar op batterij. Niet goedkoop, zo’n 40 euro.

Ow ja die heb ik wel eens langs zien komen in nieuwsberichten.
Ik kan niet zo snel vinden of deze al werkt i.c.m. Homey, enig idee?

De schakelaar waarschijnlijk (nog) niet, maar de Hue lampen die je ermee schakeld kun je natuurlijk wel met Homey flows bedienen.

En hoe schakel ik er dan de HUE lampen mee?
Ik gebruik namelijk geen Hue Bridge.

Ik heb dezelfde situatie aan de hand. Maar waarom een schakelaar er tussen? Laat de bestaande schakelaars met rust en maak een paar flows. 1 die triggert als de bewegingsdetector beneden aan de trap beweging detecteert en 1 die beweging op de overloop detecteert. Beide flows zetten een variabele in de stand aan. De hoofdflow word getriggerd als de variable verandert en “Aan” is, of anders “Uit”.

Werkt prima in mijn situatie. Mocht iemand per ongeluk de bestaande schakelaar gebruiken dan gebeurt er niets. Is er daarna licht nodig de zet je de bestaande schakelaar aan, en neemt Homey het d.m.v. flows weer over.

De reden dat ik deze flows gebruik is, omdat het vaak gebeurt dat het licht aanblijft. Met deze flows gaat het licht altijd, bij geen beweging na 2 minuten uit.

De schakelaars pair je met Homey, en triggeren je flows, en die sturen je lampen aan.
Ik zou zelf nooit mijn huidige schakelaars vervangen voor enkel draadloze besturing. Want dan kun je altijd nog op de oude vertrouwde manier je lampen aan doen, want alles gaat altijd stuk*** als het exact niet uitkomt. Een slim relais/dimmer bij de lamp, of een ‘slimme’ lamp heeft mijn voorkeur. Just my 2 cents :wink:

***) verhaal gelezen van Homey gebruiker die net vader geworden was, met baby en vrouw in huis stapt en er wilde geen enkele lamp aan…

Ik weet ff niet waar op internet, maar er is ergens een voorbeeld met fotos.

Als je de Aqara deur/raam sensor neemt en de reed relais vervangt voor 2 draadjes, dan heb je een hele simpele schakelaar op batterij die heellang mee gaat en zo klein is dat tie achter/in de meeste inbouwdozen past.
Met de group app kun je de schakelaars in een groep zetten of met wat flows de hotelschakeling simuleren.

Hmm, ik ben niet zo van het doe-het-zelfen, dus hoopte dat er een kant en klare oplossing was…