Niko > Philips Hue

Hey allemaal!

Ik zit volop in verbouwingen en wil onze toekomstige thuis graag smart maken via Homey Pro.

Binnenkort vernieuwen we de verlichting en lichtschakelaars. Ik wil in enkele kamers graag Philips Hue lampen, die ik uiteraard met Homey kan aansturen, maar die ik ook via een lichtschakelaar wil bedienen.

Ik zag dat Niko een ‘Friends of Hue’ schakelaar heeft, maar dat is een prijzig beestje en de reviews zijn niet allemaal zo denderend.

Mijn vraag: kan ik Philips Hue ook bedienen met Homey en ‘gewone’ Niko-schakelaars?

Ik keek al rond op het forum, maar zag deze vraag nog niet.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Stefaan

Welkom!!

Nee. Een gewone schakelaar zorgt dat het stroom van de lamp gaat en de HUE lamp niet meer te bedienen is aangezien die dan zijn connectie verliest. Pas als je de schakelaar weer omzet zal er weer stroom opkomen en kun je de HUE lamp bedienen.

Andere opties zijn wel de Hue wall Mount switch achter een normale schakelaar zetten, maar die zijn ook 30-40 euro en je moet om de zoveel tijd daar de batterij van verwisselen. Dus kom je uiteindelijk niet goedkoper uit denk ik… Je hebt ook nog andere inbouwschakelaars voor achter ‘domme’ schakelaars (zonder batterij) maar ook die beginnen vanaf een euro of 25.

Andere oplossing is gewoon een blind kapje zodat er altijd stroom op staat en je de lamp alleen via Homey kunt bedienen. Ikzelf raak eigenlijk geen schakelaar meer aan thuis… Of een HUE schakelaar ophangen over een blind kapje of andere plek waar je wilt.

Ook kun je op plekken waar het minder belangrijk is een goedkopere lamp pakken zoals die van IKEA als je meer naar budget aan het kijken bent.

Of een gewone lamp hangen en deze dus bedienen met een slimme inbouwschakelaar/dimmer op Zigbee. Dan bedien je dus een ouderwetse lamp, let dan wel op onderstaande tip om het jezelf makkelijker te maken.

Tip: als het nog kan, zorg dat elke schakelaar ook een ‘neutraal’ draad krijgt. Ook op plekken waar je denkt dat is niet nodig. Zodra je eenmaal begint wil je alles slim maken :wink: . Dan kun je gemakkelijker diverse inbouwschakelaars gebruiken. Veel huizen hebben dit niet en beperkt je in de keuze voor inbouwschakelaars/dimmers.

Dankjewel voor je snelle antwoord, Sjoerd :grinning: Budget is secundair, wat zou jij doen als je toch nog schakelaars wil? Toch die Niko Friends of Hue of een andere oplossing?

Ik denk dat andere hier beter antwoord op kunnen geven. Ik heb weinig ervaring met HUE en ook niet met Niko. Als je op het forum hier zoekt lees je wel meer problemen met Niko en Homey, dat niet alle functies te gebruiken zijn…

Ik heb gewone schakelaars. Alle lampen gaan verder bij ons op beweging of LUX metingen. Dus die schakelaars gebruiken we niet… Behalve op het toilet, hier hebben we een slimme inbouwschakelaar omdat bezoek gewend is de schakelaar te gebruiken. Voordeel hiervan is ook, mocht zigbee uitvallen (nog niet gebeurt) kunnen we de lampen nog bedienen met de schakelaars. Stroom eraf en erop en ze gaan weer aan.

Ik zou denk ik blindkapjes gebruiken en op een nette manier de HUE afstandsbedieningen zelf ophangen/gebruiken. Hier zijn wel nette oplossingen voor te vinden online. De afstandsbedieningen zijn namelijk wel goed te koppelen aan Homey.

Of maak een mooi Dashboard op een iPad in de muur :slight_smile:

Denk er ook aan hoe je het huis weer achter laat mocht je verhuizen. Zoek ook even hier op het forum op mensen die volledig in nieuwbouw zitten en hoe zij het oplossen. Zijn zoveel oplossingen die je kunt doen…