Met het linker knopje kunnen we onze buitenlamp (aan de voorgevel) aan en uit zetten. Het rechter knopje is voor de plafondverlichting in de gang.
We zouden graag onze buitenlamp willen besturen met Homey zodat deze automatisch aangaat wanneer de zon ondergaat en weer uit gaat als de zon op komt.
We dachten eerst de bestaande wandschakelaar te vervangen, maar omdat er rechts ook een stroompunt zit is dit wat lastig vanwege het behang op de muur.
We hebben een optie gezien om met KAKU een inbouw schakelaar erachter te plaatsen, maar we zijn eigenlijk vooral benieuwd wat jullie zouden adviseren aangezien wij nog maar net zijn begonnen met slimmer maken van ons huis.
Zelf heb ik een zelfde situatie maar wilde wel de mogelijkheid houden om de lamp echt met een schakelaar uit te zetten. Heb toen gekozen om in de buitenlamp een Philips Hue lamp te plaatsen en die vervolgens te schakelen met Homey. Zou je met de plafondlamp ook kunnen doen en dan laat je vervolgens de schakelaar altijd aan staan. In plaats van HUE zou je ook kunnen gaan voor de goedkopere TRÃ…DFRI lampen van IKEA.
Dank voor je reactie. Goed idee inderdaad.
Ik had er alleen bij moeten vermelden dat de buitenlamp aan de voorgevel hangt.
Dan is een Philips Hue lamp te riskant om te gebruiken met het oog op diefstal.
Hi. Ik heb een combinatie van Ikea tradfri lampen die qua helderheid en kleurtemperatuur in te stellen zijn en Fibaro inbouw schakelaars die ik met pulsdrukkers in het bestaande schakelmateriaal aanstuur
Hallo,
Wellicht je schakelaar vervangen door een z-wave/zigbee dubbele wandschakelaar.
Hiermee kun je via homey sturen maar ten alle tijde ook met de hand te bedienen de FAM (Familie accepteer modus) is dan gewaarborged.
Zie bij Robb in de shop : https://www.robbshop.nl/dubbele-module-schakelaar-z-wave-plus-tz57
Dank voor alle reacties! Voor zover ik het heb kunnen zien hebben alle voorgestelde inbouwoplossingen een nuldraaid nodig. Onze wandschakelaar heeft echter geen nuldraad.
ik heb mijn Tradfri lampen rechtstreeks aan de fase en de nul verbonden, ze kunnen immers draadloos geschakeld worden. Vervolgens heb ik (op de plek waar de lampen zitten) de schakeldraad aan de nuldraad gekoppeld en zo heb ik dus een een nuldraad beschikbaar op de plek van de schakelaar.
Wel in de verkeerde kleur (zwart ipv blauw) dus dat is eigenlijk niet zo netjes… Netter was geweest om de zwarte schakeldraad te vervangen door een blauwe nuldraad, maar dat was me teveel werk.
Bottom line: Het werkt!!
Ik heb zigbee dimmers van sunricher. Deze kunnen met en zonder nul (ik heb ze ook zonder nul nodig…)
Ze zijn er ook inZwave.
Robbshop verkoopt deze onder zijn eigen naam.
Ikheb ze zelf direct bij sunricher gekocht. (Heb daar nog wel emailadressen van)
De nuldraad kun je doorlussen vanaf het stopcontact ernaast. Ik heb voor precies dezelfde situatie een Fibaro double switch 2 gebruikt, werkt nog steeds erg goed